خشونت علیه دختر بچه ای در مشهد
صبح امروز اخباری مبنی بر اینکه دختر خردسالی که به علت ضرب و شتم ناپدری در بیمارستان شهید هاشمی‌نژاد بستری بود و دچار مرگ مغزی شد در رسانه ها منتشر شد. این خبر دردناک در حالی روی داد که وجود خشونت علیه کودکان با وجود دستگاههای کنترل و پیشگیری همچنان وجود دارد و بنا به گفته متخصصان آمار واقعی آنچنان هم کم نیست.
کد خبر: ۴۱۶۰۵۴
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۹ 30 April 2017

















به گزارش تابناک رضوی؛ صبح امروز اخباری مبنی بر اینکه دختر خردسالی که به علت ضرب و شتم ناپدری در بیمارستان شهید هاشمی‌نژاد بستری بود و دچار مرگ مغزی شد در رسانه ها منتشر شد. این خبر دردناک در حالی روی داد که وجود خشونت علیه کودکان با وجود دستگاههای کنترل و پیشگیری همچنان وجود دارد و بنا به گفته متخصصان آمار واقعی آنچنان هم کم نیست.


خشونتهای خانگی؛ زنگ خطر بنیان خانواده
وجود آسیب های اجتماعی در ایران و افزایش آن در سال های اخیر سبب ایجاد ناهنجاری های بسیاری شده است؛ این در صورتی است که در اسناد بین المللی و ملی، خانواده را رکن اساسی اجتماع و جایگاه طبیعی رشد و شکوفایی شخصیت کودکان شمرده‌اند. بر این اساس و همسو با آموزه‌های دینی و آداب و رسوم محلی، قوانین موضوعه برای خانواده حریم مستحکمی قائل شده‌اند و دولت‌ها نیز کمتر مایلند نظارت و حوزه رفتار خود را به درون خانواده تسری دهند. رویه‌های قضایی نیز عموماً بر همین روال است. از سوی دیگر مطابق پژوهش‌های صورت گرفته در نقاط مختلف جهان، بخش قابل توجهی از کودک آزاری‌ها در محیط خانواده و توسط والدین، سرپرستان قانونی و نزدیکان کودکان و نوجوانان انجام می شود. انگیزه کم دولت‌ها نسبت به دخالت در حریم خانواده، سبب شده است تا بسیاری از کودکان و نوجوانان در شرایط نامناسبی قرار گیرند. اکنون همه‌ی کشورهای دنیا و طبقات اجتماعی مختلف با خشونت خانگی دست به گریبانند و تغییر و تحولات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هرروزه بر میزان آن افزوده است. و گفته می شود خشونت علیه کودکان زنگ خطر بنیان خانواده در آینده ای نه چندان دور خواهد بود.

خشونت شامل چه مواردی است؟
حدود کودک آزاری در خانواده از محروم ساختن کودک از غذا، لباس، سرپناه و محبت والدین تا مواردی که در آن کودکان از نظر جسمی توسط یک فرد بالغ آزار و بد رفتاری قرار می گیرند که آشکارا به صدمه دیدن و گاهاً مرگ آنان منجر می شود گسترده است. با وجود این که خشونت علیه طفل در خانواده، طیف وسیعی از رفتارهای آسیب رسان را شامل می گردد؛ اما باید گفت که تمامی این رفتارها حول چهار محور آزارهای جسمی، جنسی، غفلت و آزارهای عاطفی - روانی می گردد.
بیشترین میزان خشونت‌های مختلف علیه کودکان در خصوص دخترها روی می‌دهد که از آسیب‌های جسمانی و تعرض‌ها تا وادارشدن به ازدواج زیر سن قانونی و در نهایت قتل را دربرمی‌گیرد. خشونت‌هایی که در حیطه‌ی خشونت‌های خانوادگی‌ست و در مورد دختران، در طی زندگی می‌تواند حتی منبع آن از پدر تا پیش‌از ازدواج، به همسر در بعداز ازدواج تبدیل شود.

آمار واقعی خشونت علیه کودکان!
در حقیقت آمار دقیقی از خشونت علیه کودکان در ایران وجود ندارد. زیرا کودکان از حقوق خود آگاه نبودند و تنها دیده شده که همسایه ها با تماس به اورژانس اجتماعی، متولیان را از وجود این مشکل آگاه می کنند. این در حالی است که بسیاری از اطرافیان کودک اقدام به گزارش به متولیان امر نمی کنند و محافظه کاری را در دستور زندگی خود قرار می دهند  و این مشکل تا جایی پیش می رود که اخبار از مرگ کودکی در مشهد خبر می دهد

مرگ تلخ کودک مشهدی
به گزارش ایسنا دختر خردسالی که به علت ضرب و شتم ناپدری در بیمارستان شهید هاشمی‌نژاد بستری بود، دچار مرگ مغزی شد. دکتر تقی‌زاده، مدیر بیمارستان شهید هاشمی‌نژاد مشهد اظهار کرد: در پی انتقال کودک خردسال پنج ساله در تاریخ هفتم اردیبهشت، توسط اورژانس 115 به این مرکز و اعلام شکستگی و آسیب‌های شدید ناشی از ضرب و شتم، این کودک در بیمارستان شهید هاشمی‌نژاد بستری شد. آثار جراحت متعدد ناشی از ضرب و شتم بر روی شکم، سر و صورت قابل مشاهده بود، پس از اقدامات پاراکلینیکی و تصویربرداری مشخص شد که کودک علاوه بر شکستگی‌های پا و لگن، دچار آسیب‌های مغزی نیز شده است.

و اما آینده!
این اخبار آشنا در رسانه هاست که قلب بسیاری از افراد را به درد می آورد. حال که وجود اورژانس اجتماعی دردی دوا نمی کند و تنها در موارد حاد و پس از وقوع حوادث چنانچه فرد جان سالم به در ببرد به مددکاران معرفی می شود جای وجود قوانین و حمایت های دولتی بیشتری از کودکان دیده می شود. در ایران جای خالی پیشگیری قبل از درمان احساس می شود. چنانچه دیده شده خانواده هایی با مشکلات اجتماعی خاص مانند بیکاری، اعتیاد، ازدواج های مجدد و... مواجه هستند بیشتر از سایر اقدام به کودک آزاری میکنند. دولت با دقت نظر بر آسیب های اجتماعی نیاز است مشاوره ها و برنامه هایی را برای اقشار آسیب دیده در نظر گیرد تا شاهد اقدامات این چنینی نباشیم. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار