کمپین ها ، برائت ها ، ناسزاها و نفرین ها برای ضربه به رقیب انتخاباتی هستند یااز سر دلسوزی و دینداری بنا می شوند؟
کد خبر: ۴۱۵۴۷۷
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۱ 29 April 2017

تابناک ایلام جمال دارابی:: انتخابات یکی از مهمترین کارکردهای جوامع دموکراتیک است که به وسیله آن ،قدرت انتخاب به تک تک اعضای جامعه اعطا می گردد تا بدین وسیله راه برای اعمال نظر و خواسته های همه مردم در تصمیم گیریهای کلان مملکت فراهم آیدوبایدبرای همگرایی ملی از آن استفاده کرد.

توجه به پیشینه این حق مهم مارابه اهمیت آن آگاه می سازد.در جوامع نخستین ،شهروندی وداشتن حق رای مختص همه افراد نبود و تنها قشر خاصی از جامعه صاحب حق رای بودندو اصطلاحا شهروند محسوب می شدنداما اینک به لطف پیشرفت های انسانی و حقوق ایجاد شده در بستر های دینی و اجتماعی ،حق رای به تمام افراد جامعه اعطا شده است و همه می تواننداز این موهبت بزرگ استفاده نمایند.

درکشورما که علاوه بر حقوق بشر جهانی ، حکومت اسلامی و مردم سالاری دینی نیزبرعمق ارزشهای آن دامن می زند،بایداز این فرصت ها برای همگرایی و ترویج اخلاق و پیشرفت استفاده کرد،امری که معمولادرکارکردهای اجتماعی انتخابات لحاظ نمی شود.

حاشیه هایی که همیشه از متن پررنگ تر هستند یکی از مهمترین آسیب های انتخابات درکشورمان هستند.مثال بارز آن دربحث ثبت نام کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری مشاهده می گرددکه همه ساله به سوژه رسانه های داخلی و خارجی بدل می شوند.

آنچه که درحاشیه افتتاح ستاد انتخاباتی حسن روحانی در ایلام رخ دادوپیامدهای اجتماعی آن در چند روز اخیر،مارابه بد اخلاقی هایی می رساند که ماراازکارکردهای همگرایی ووفاق ملی و محلی انتخابات دورمی کنند وبرای جامعه فضایی متشنج وناآرام می آفرینند.

نخستین سوال را بایدبرگزارکنندگان این مراسم پاسخ دهند؟مگر نمی دانستید که درایام انتخابات هستیدوکوچکترین حرکت و حرف شما نزد طرفداران ومخالفانتان خریدار داردو برای آن قصه ها می سازند؟

مگر نه اینکه کوچکترین کلام و حتی حرکتی در روزهای پر التهاب تبلیغات ،می تواند زمینه رویش یا ریزش رای های شما باشد ؟

سوال بعدی رابایدنویسنده و بیان کننده مطالب مورد اشاره پاسخ دهدکه بلافاصله اینکار را انجام داده و مطالب خود را منتسب به یکی از کاندیداهای انتخابات دانسته و نه توهین به امام هشتم شیعیان .

وی دردفاعیه خود،به شعرها و نوشته هایش برای ائمه معصومین اشاره کرده و مطالب بیان شده در خبرگزاری ها را خلاف واقع خوانده است.باید از وی پرسیدکه آیا راهی جز این نبودکه برای طعنه وکنایه به رقیب ،از ضامن آهو مایه نگذارید؟وآیا همیشه آبگوشتت را با گوشت آهو خورده ای که اینک مجالش از شما سلب شده باشد؟

وسوال آخرکه به منتقدان برمی گرددورفتارهاو کمپین آنها را بررسی می کند.اخلاق اسلامی حکم می کندکه درمواجهه با چنین شرایطی ،راه رابر اعمال نظر و سلایق شخصی ببندیم و اگر هم خلافی یا جرمی رخ داده باشدآن را به مراجعش بسپاریم . کمپین ها ، برائت ها ، ناسزاها و نفرین ها برای ضربه به رقیب انتخاباتی هستند یااز سر دلسوزی و دینداری بنا می شوند؟

بی شک انتخابات آبستن حوادث خوب و بد زیادی است که نهایتا به انتخاب و پیروزی یک نفر می انجامد و آنچه برای کشور و مردم می ماند پیامدهای این انتخاب هاست .مردم هم بهتر است به حاشیه ها و زوایای غیر اخلاقی انتخابات تن ندهندو سعی خود را به برگزاری انتخابات درست و انتخابی هوشمندانه معطوف نمایند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار