حسن بنیانیان مطرح کرد:
رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس پیشین حوزه هنری کشور، با بیان ایتکه مدیریت فرهنگی در کشورمان شکل قوام‌یافته علمی به خود نگرفته به واکاوی کم‌کاری‌ها در این حوزه پرداخت و گفت: این تفاهم کلی در جامعه صورت گرفته که کار فرهنگی در ایران شدنی نیست.
کد خبر: ۴۰۸۵۲۳
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۷ 16 April 2017

به گزارش تابناک سمنان، دکتر حسن بنیانیان در اولین کارگاه اقتصاد مقاومتی که تحت عنوان پیوست فرهنگی به همت شورای فرهنگ عمومی استان سمنان در فرهنگسرای کومش برگزار شد، با طرح این پرسش که فلسفه و چرایی تاکید ویژه مقام معظم رهبری بر اقتصاد مقاومتی در چند سال اخیر چیست، اظهار کرد: با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی قرار بر این بود که هر چه از عمر انقلاب بگذرد اتفاقات مهمتری روی دهد و مددم با تحقق عدالت و پیشرفت، لذت بیشتری از دینداری بچشند اما واقعیت این است که همه این اتفاقات در نظام اسلامی ما هنوز نیفتاده است.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی بر لزوم تحقیقات علمی در خصوص چرایی عدم این اتفاق تاکید و تصریح کرد: جمهوری اسلامی در چند دهه اخیر در بسیاری از بخش‌ها و از جمله در حوزه‌های علمی، پزشکی و...پیشرفت‌های خوبی داشته اما این توفیقات در حوزه‌های فرهنگی وجود نداشته است لذا باید به این پرسش اساسی پاسخ داده شود که چرا ما متناسب با آن پیشرفت‌ها در حوزه‌های فرهنگی، موفقیت چندانی نداشته‌ایم.

رئیس پیشین حوزه هنری کشور با اذعان به اینکه کلیت نظام جمهوری اسلامی رو به‌جلو است، خاطرنشان کرد: مهمترین موفقیت ما در این چند دهه توفیق در انتقال پیام‌های انقلاب اسلامی است.

در مدیریت فرهنگی کم آوردیم!

بنیانیان، خاطرنشان کرد: ما در این نزدیک به چهار دهه در زمینه‌های علمی، دانشگاهی، فناوری، ایجاد زیرساخت‌های اقتصادی، پزشکی، نظامی و حتی زیرسخت‌های اجتماعی و سیاسی و... موفقیت‌های غیرقابل انکاری داشتیم اما پرسش بنیادین این است که چرا باوجود این همه موفقیت‌ها، در مدیریت فرهنگی کم آورده و دستاورد چندانی نداریم.

وی بر لزوم برررسی همه‌جانبه این عدم توفیق تاکید کرد و گفت: جمهوری اسلامی امروز به یک قدرت منطقه‌ای و حتی جهانی تبدیل شده و به پشتوانه باورهای مردم رشد و توسعه خوبی در بسیاری بخش‌ها تجربه کرده اما در حوزه فرهنگ تقریبا دستاورد قابل اتکائی نداریم.

این عضو شورای انقلاب فرهنگی با بیان اینکه انقلاب اسلامی به لحاظ فرهنگی در مخاطره است به برشمردن برخی از این مخاطرات پرداخت و ادامه داد: یکی از این مخاطرات، جهانی‌شدن است. در واقع گسترش ارتباطات با وجود همه مزایای منفی و مثبتش ما را در موضعی قرار داده که آفات فرهنگی زیادی بر جامعه ما مترتب شده است.

انقلاب اسلامی در محاصره فرهنگی است

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگیاز جهانی‌سازی به مثابه یک تلاش ارادی و آگاهانه به‌منظور تسلط سیاسی و اقتصادی بر جامعه هدف نام برد و اضافه کرد: جهانی‌شدن یک امر ارادی و هدفگذاری شده برای سلطه بر فرهنگ‌های مختلف است.

بنیانیان به ذکر مثالی ملموس در این ارتباط پرداخت و با اشاره به اهمیت فرهنگ و هنر در این حوزه گفت: به طور مثال کشوری مثل کره بعد از تحقق رشد و توسعه با هدف توسعه فرهنگی و تبدیل شدن به یک تمدن در کنار توسعه اقتصادی، سیاسی و رشد علمی و تکنولوژی و...روی به تولید محصولات فرهنگی و هنری آورده و حتی برای مدتی با فروش ارزان‌تر فیلم‌ها و سریال‌های کره‌ای و یا دیگر محصولات فرهنگی و هنری به معرفی الگوهای فرهنگی و تمدنی خود پرداخته و در جامعه هدف یک نیاز ایجاد می‌کند و بعد از مدتی که آن نیاز به مطالبه جامعه هدف تبدیل شد آن را به قیمت بیشتر هم عرضه می‌کند.

وی ادامه داد: نمونه عالی‌تر و پرقدرت‌تر این شیوه را در هالیوود به روشنی می‌بینیم که این سینما، قدرت امریکار را ده‌ها برابر از آنچه که هست نشان می‌دهد و به‌طور مثال تعریفی از محصولات امریکایی به دست می‌دهد که مخاطب به این باور برسد که محصولات امریکایی از کیفیت بسیار ویژه و یگانه‌ای برخوردارند و همین رویکرد در حوزه‌های سیاسی، فرهنگی، علمی، اقتصادی و...نیز وجود دارد.

مدیریت فرهنگی در ایران شکل علمی نگرفته است

رئیس اسبق حوزه هنری کشور به دستاوردهای فرهنگی کشورمان در این حوزه اشاره و خاطرنشان کرد: واقعیت این است که با وجود همه تلاشی که صورت گرفته ما در این حوزه به این مرحله از بلوغ نرسیدیم که حداقل از نظر فرهنگی از این رهگذر به دنبال فرهنگ‌سازی و بسترسازی در عرصه‌های منطقه‌ای و جهانی باشیم.

وی از تلاش‌های دشمن برای عدم موفقیت ایران به عنوان یکی از دلایل موثر در عدم توفیق آن دانست و گفت: دشمنان ما و در راس آنها امریکا و اسرائیل برای مهار انقلاب اسلامی همواره تلاش می‌کنند.

بنیانیان با بیان اینکه مدیریت فرهنگی در ایران شکل علمی نگرفته است افزود: اگر کاستی‌های موجود در حوزه فرهنگی ایران را تحلیل و آسیب‌شناسی کنیم می‌بینیم اولین آسیب این است که هنوز" مدیریت فرهنگی در ایران شکل علمی نگرفته است".

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگیبا بیان اینکه فرهنگ نیازمند مدیریت عالمانه است گفت: یکی از مشکلات جدی امروز ما در ایران این است که متخصصان فرهنگی به ندرت در کشور وجود دارد.

فعالان فرهنگی در ایران حرف‌های کلی می‌زنند

این استاد دانشگاه با بیان اینکه کار فرهنگی بسیار پیچیده‌تر از کار در حوزه‌های علمی ،تجربی و مهندسی است ادامه داد: متاسفانه فعالان فرهنگی در ایران حرف‌های کلی می‌زنند.

وی اضافه کرد: شوربختانه به‌دلیل جهلی که در این حوزه وجود دارد این تفاهم کلی در جامعه شده که کار فرهنگی شدنی نیست.

بنیانیان با اشاره به فقدان یک رویکرد تخصصی به حوزه فرهنگی به تشریح این معضل در قالب یک مثال روشن و ملموس پرداخت و افزود: به‌طور مثال در جامعه ما اگر کسی یک بیماری جسمی داشته باشد این امکان برای او فراهم است که به یک پزشک فوق‌تخصص و حاذق در آن رشته مراجعه کند اما اگر خانواده‌ای بخواهد به‌طور مثال یک رفتار اجتماعی فرزند خود یا مثلا حجاب آن را اصلاح کند یک متخصص واقعی وجود ندارد که با یک مشاوره این مشکل فرزند وی را مرتفع کند.

وی با بیان اینکه از دید رهبری نخبگان ما درک درستی از فرهنگ ندارند اضافه کرد: فرهنگ در واقع هویت یک جامعه را تشکیل می‌دهد و لذا همه چیز مترتب بر فرهنگ است.

فرهنگ نه مساوی دین که دین جزئی از فرهنگ است

بنیانیان با طرح این پرسش که فرهنگ را چه می‌سازد به ارائه تعاریف مختلف از فرهنگ پرداخت و گفت: فرهنگ از طریق فطرت‌های مشترک، پیشرفت جوامع، تحولات تاریخی، خلاقیت انسان‌های خلاق و...ساخته می‌شود.

وی با بیان اینکه فرهنگ مساوی دین نیست افزود: فرهنگ نه مترادف و مساوی دین که دین جزئی از فرهنگ است. البته ما می‌کوشیم سهم دین از فرهنگ زیاد شود اما به هیچ عنوان فرهنگ مساوی دین نخواهد شد.

این مدیر ارشد و با سابقه از فرهنگ به عنوان عامل انسجام‌بخشی جامعه نام برد و گفت: فرهنگ در واقع تامین‌کننده آرامش جامعه است.

وی با اشاره به نقش فرهنگ در پیشرفت سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشور اظهار کرد:فرهنگ مهمترین عامل اقتدار جمهوری اسلامی و عامل نفوذ آن در منطقه و جهان است.

فرهنگ قابل مدیریت نیست

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگیبا بیان اینکه فرهنگ قابل مدیریت نیست بیان کرد: خود فرهنگ قابل مدیریت نیست بلکه این تغییرات فرهنگی هستند که قابلیت مدیریت را دارند. لذا اگر تغییرات فرهنگی مدیریت و فرهنگ اصلاح شود، می‌توان از کارکردهای متعدد فرهنگ در راستای پیشرفت کشور بهره جست.

وی با بیان اینکه رهبری بر مهندسی فرهنگ تاکید می‌کند افزود: هیچ فرد و سازمانی در تغییرات اجتماعی بی‌طرف نیست و همه افراد در تحولات جامعه نقش خود را ایفا می‌کنند.

حسن بنیانیان، حل مشکلات اقتصادی که سبب‌ساز بروز بسیاری از معضلات اجتماعی شده را مهمترین کارکرد فرهنگ دانست و یادآور شد: بزرگ‌ترین مشکل اقتصاد امروز ما فقر فرهنگی در حوزه اقتصاد است.

معاون اسبق وزیر در بخشی دیگری از این کارگاه به برخی انتظارات مقام معظم رهبری در حوزه‌های فرهنگی پرداخت و اضافه کرد: رهبری معظم انقلاب انتظارت زیادی در حوزه فرهنگی داشته و به فرهنگ نیز نگرشی عمیق و ژرف دارد و از همین رو از آن به عنوان هوا یاد کرده و می‌فرمایند فرهنگ همچون هوا است که در همه جا وجود دارد.

وی بر لزوم تحقق انتظارات رهبری در حوزه فرهنگی تاکید و خاطرنشان کرد: یکی از موانع مهم تحقق انتظارات مقام معظم رهبری بحث مفهوم فرهنگ در ذهن بخشی از مدیران و کارشناسان جامعه است.

لازمه تحقق انتظارت رهبری از مدیران فرهنگی و لزوم پیوست فرهنگی

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: متاسفانه بخش عمده ای از مدیران ما فرهنگ را در حد تولید آثار و محصولات فرهنگی و هنری و حداکثر برپایی برخی از شعائر دینی تنزل می‌دهند.

وی لازمه تحقق انتظارت رهبری از مدیران در حوزه فرهنگی را شناختی جامع و کامل آنها از مفهوم فرهنگ و کارکردهای مختلف آن ارزیابی و تصریح کرد: فرهنگ نظامی است در هم تنیده از جهان‌بینی، اعتقادات‌، ارزش‌ها‌، هنجارها‌، الگوهای رفتاری و نمادهای نسبتا پایدار جامعه که به صورت اجتناب‌ناپذیر بر همه مناسبات سیاسی‌، اقتصادی و اجتماعی جامعه تأثیرگذار و از همه نیز تأثیرپذیر است.

وی یادآوری کرد: برای تحقق انتظارات معظم‌له از مدیران نیازمند یک پیوست فرهنگی برای همه برای طرح‌های اجرایی هستیم.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه مدیران ما مطالبه‌گر نیستند اظهار کرد: متاسفانه تاکنون مدیران ما برای داشتن "پیوست فرهنگی" تلاش جدی نداشته‌اند گفت: متاسفانه دستگاه‌های فرهنگی مثل دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه، مراكز پژوهشی، فعالان و نخبگان فرهنگی و... كه قاعدتا باید به این نیاز مهم و اساسی پاسخ می‌دادند تاکنون احساس مسئولیت نكرده و حتی خود را برای این مهم آماده نکردند.

منبع: ایسنا
برچسب ها: کمیسیون فرهنگی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار