معاون دادستان کل کشور و دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه با بیان اینکه مصادیق محتوای مجرمانه مربوط به انتخابات در چند بند تدوین و منتشر شده است، گفت: روزانه بیش از هزار تخلف انتخاباتی در فضای مجازی گزارش می شود.
کد خبر: ۴۰۸۳۶۴
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۶ 16 April 2017
عبدالصمد خرم آبادی افزود: هفته گذشته نشست کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه برگزار و در این نشست دستورالعملی در چند بند تدوین شد که این بخشنامه اکنون روی سایت این کارگروه قرار دارد.
دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه خاطرنشان کرد: به همه اعضا تاکید کردیم بطور مستمر فضای مجازی را رصد و در صورت مشاهده مصادیقی منطبق با جرائم انتخاباتی، موارد را گزارش دهیم.
وی افزود: اگر گزارشی از تخلف انتخاباتی در فضای مجازی مشاهده و گزارش شود، در درجه نخست علیه کسانی که این جرائم را مرتکب شده اند اعلام جرم کرده و اگر محتوا مجرمانه بود آن سایت یا پایگاه خبری فیلتر و مسدود می شود.
خرم آبادی تصریح کرد: سایتی که مرتکب جرم شده اگر داخلی باشد دستور حذف آن سایت صادر و اگر خارجی باشد، فیلتر می شود.
دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه با بیان اینکه این فضا در دوره های ریاست جمهوری قبلی هم وجود داشته است، گفت: مصادیق مجرمانه مرتبط با ریاست جمهوری در این فضا رصد و پایش می شود.
خرم آبادی در پاسخ به این سوال خبرنگار ایرنا که آیا مردم هم می توانند مصادیق محتوای مجرمانه را در صورت مشاهده به کارگروه گزارش دهند ، اظهار کرد: بله، در سایت کمیته، صفحه ای ویژه گزارشات مردمی در نظر گرفته شده است که هر روز بیش از هزار گزارش تخلف داریم و یکی از منابع بررسی کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، گزارش های مردمی است.
به گزارش ایرنا، کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه در سال 1388 و در پی تصویب قانون جرایم رایانه‌ای در مجلس شورای اسلامی و تایید آن توسط شورای نگهبان، بنیان‌گذاری شد. 
این کارگروه که زیر نظر دادستان کل کشور فعالیت می‌کند، متشکل از 13 نفر است که 6 نفر آنان از طرف قوه مجریه و 2 نفر از جانب قوه مقننه معرفی می‌ شوند. 
بر اساس قانون جرایم رایانه‌ای، اعضای این کارگروه موظفند هر 2 هفته یکبار تشکیل جلسه داده و در این جلسات در خصوص فیلتر شدن وب‌گاه‌های مختلف، بحث و تبادل نظر و رای ‌گیری کنند.
این کارگروه بر اساس ماده 22 قانون جرائم رایانه‌ای تشکیل و مسئولیت نظارت بر فضای مجازی و پالایش تارنماهای حاوی محتوای مجرمانه و رسیدگی به شکایات مردمی را به عهده دارد.
دادستان کل کشور (رئیس کارگروه)، رئیس یا نماینده سازمان صدا و سیما، وزیر یا نماینده وزیر اطلاعات،وزیر یا نماینده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر یا نماینده وزیر دادگستری، وزیر یا نماینده وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزیر یا نماینده وزیر علوم تحقیقات و فناوری، وزیر یا نماینده وزیر آموزش و پرورش، فرمانده نیروی انتظامی، یک نفر خبره در فناوری اطلاعات و ارتباطات به انتخاب کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، یک نفر از نمایندگان کمیسیون قضائی و حقوقی به انتخاب این کمیسیون به تائید مجلس شورای اسلامی و رئیس سازمان تبلیغات اسلامی اعضای کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه هستند .
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار