کد خبر: ۴۰۷۷۰۱
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۴ 15 April 2017

به گزارش تابناک یزد،مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی یزد با بیان این که رتبه اول کشور در عضو گیری به کتابخانه‌های استان یزد اختصاص یافته است،‌ گفت: تجهیز، تعمیر و استانداردسازی اولویت اجرایی کتابخانه‌های استان طی دو سال گذشته است.

«رقیه دوست‌فاطمی‌ها» در حاشیه بازدید از دفتر ایسنا در گفت‌وگویی اختصاصی با بیان این که گسترش تعداد کتابخانه‌های استان یزد از جلمه اقدامات مطلوب دست‌اندرکاران دوره قبل نهاد کتابخانه‌های عمومی یزد بوده است، اظهار کرد: استان یزد از نظر تعداد کتابخانه رتبه اول کشوری به خود اختصاص داده است .

وی عدم رعایت استاندارد لازم در نزدیک به 50 درصد کتابخانه‌های استان یزد را مهمترین مشکل در این اداره کل دانست و بیان کرد: تشکیل تیم کارشناسی به منظور استانداردسازی کتابخانه‌ها از جمله اولین اقداماتی بود که طی دو سال گذشته در یزد انجام شده است .

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی یزد در ادامه با اشاره به عملکرد تیم کارشناسی ایجاد شده در این اداره کل، گفت: این تیم در دور اول طی شش ماه از 100 کتابخانه بازدید و تمام موارد و مشکلات کتابخانه‌های استان را مورد ارزیابی قرار داده است .

دوست فاطمی‌ها راه‌اندازی تیم مدیریتی و برگزاری جلسات انجمن کتابخانه‌های شهرستان‌ها با حضور فرمانداران را از دیگر اقدامات انجام شده توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی یزد دانست و بیان کرد: در ادامه برگزاری جلسات هماهنگی در شهرستان‌ها تیم مدیریتی ایجاد شده، از تمام کتابخانه‌های استان در شهرستان‌ها و روستاها بازدید کرده است .

این مقام مسئول در ادمه با بیان این که برآورد اولیه برای استانداردسازی کتابخانه‌های استان شش میلیارد تومان تعیین شده است، تصریح کرد: سه کتابخانه در سطح استان یزد اجاره‌ای هستند .

وی ایجاد انگیزه برای پرسنل کتابخانه‌های استان را یکی از ویژگی‌های بازدید دوره‌ای تیم کارشناسی و مدیریتی نهاد کتابخانه‌های عمومی یزد دانست و خاطرنشان کرد: در این بازدیدها از 10 کتابخانه که بیش 10 نمره افزایش امتیاز داشتند، تجلیل شدند .

دوست فاطمی‌ها خاطرنشان کرد: در مجموع طی سه دوره بازدید کارشناسی از تمام امور مربوط به بخش‌های آی تی، عمران، امور کتابخانه‌ها، فرهنگی و انجمن‌های بیش از 100 کتابخانه عمومی استان بازدید و مورد ارزیابی‌های مختلف قرار گرفتند .

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان یزد افزایش نمره کتابخانه‌های عمومی استان را از جمله مهمترین دستاوردهای این اداره کل طی دو سال گذشته عنوان کرد و گفت: فعالیت تیمی با حضور تمام اعضای کتابخانه‌ها و اداره کل نهاد کتابخانه‌های عمومی یزد رمز موفقیت این اداره کل در شناسایی و رفع مشکل کتابخانه‌ها استان است .

وی در بخش دیگری از سخنان خود با به استقبال مطلوب اقشار مختلف از نشست‌های کتابخوان استان یزد، خاطرنشان کرد: در سال گذشته بیش از یک هزار نشست کتابخوان در سطح استان برگزار شده که نزدیک به 900 نشست در کتابخانه‌ها اجرایی شده است .

این مقام مسئول با بیان این که 97 کتابخانه نهادی، 12 کتابخانه مشارکتی و یک کتابخانه مستقل گردشگری در استان یزد فعالیت می‌کنند، افزود: در سال گذشته هر کتابخانه استان به طور متوسط یک نشست کتابخوان برگزار کرده است .

دوست فاطمی‌ها در ادامه شاداب‌سازی پرسنل کتابخوان‌ها را از دیگر اقدامات و برنامه‌های اداره کل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان دانست و بیان کرد: یکی از عناصر مهم در جذب کتابخوانان رفتار کتابداران است .

وی با بیان این که خوشبختانه در این دوره اعتبارات مناسبی برای ساماندهی کتابخانه های استان تعیین شده است، خاطرنشان کرد: برای ساماندهی کتابخانه چاهک 200 میلیون تومان اختصاص داده شده و قرار است که توسط اداره کل نوسازی مدارس یزد عملیات اجرایی آن آغاز و تحویل اداره کل نهاد کتابخانه‌های استان شود .

مدیر کل کتابخانه های یزد در ادامه با اشاره به این که در حال حاضر استان یزد نیاز جدی به ساخت کتابخانه جدید ندارد، گفت: تجهیز، تعمیر و استانداردسازی از جمله مهمترین نیاز کتابخانه‌های موجود در سطح استان یزد است .

وی جذب مشارکت خیرین به سمت تجهیز و تعمیر کتابخانه‌های استان را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: متأسفانه به دلیل عدم استاندارد بودن کتابخانه‌ها، ماهانه بسیاری از هزینه‌های جاری صرف استانداردسازی فضای کتابخانه‌ها می ‎ شود .

دوست فاطمی‌ها در بخش دیگری از سخنان خود در مورد میزان استفاده از کتابخانه‌های استان، گفت: در فصل امتحانات تمام ظرفیت کتابخانه‌های استان اشغال می‌شود و این نشان دهنده نقش کتابخانه‌ها در آگاه‌سازی دانش‌آموزان است .

این مقام مسئول با اشاره به نقش کتابخانه‌ها در مطالعه افراد، گفت: بستر اصلی کتابخانی و ساعت مورد نیاز مطالعه دانش آموزان توسط اداره کل نهادکتابخانه‌ها فراهم می‌شود .

وی در ادامه با بیان این که کتابخانه‌های استان یزد در بحث امانت دادن کتاب‌های غیر درسی نسبت به دیگر استان‌های کشور در رتبه اول قرار دارد، تصریح کرد: خوشبختانه استان یزد در اکثر شاخص‌ها رتبه اول است .

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان یزد عدم درک لذت مطالعه و دغدغه‌های مختلف زندگی را از جمله دلایل کم بودن افراد کتابخوان درسطح جامعه دانست و بیان کرد: ترویج فرهنگ مطالعه بین اقشار مختلف جامعه مهمترین هدف نهاد کتابخانه‌های استان یزد است .

دوست فاطمی‌ها برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی با معرفی شش کتاب که شامل یک کتاب کودکانه،  یک کتاب برای نوجوانان و چهار کتاب برای جوانان و بزرگسالان است، از جمله برنامه‌های در دستور کار امسال است .

وی با بیان این که جشنواره کتابخوان رضوی به دو شکل اینترنتی و مکتوب در استان برگزار می شود، خاطرنشان کرد: این جشنواره در سال گذشته پنج هزار و500 شرکت کننده و 30 نفر برگزیده استانی داشته است .

این مقام مسئول تصریح کرد: برگزاری نشست‌های کتابخوانی قشری، رونمایی از کتاب‌، بحث نقد کتاب و اجرای نمایشنامه خوانی که از سال گذشته آغاز شده است، از جمله برنامه‌های در دستور کار نهاد کتابخانه‌های عمومی استان یزد در سال جاری است .

دوست فاطمی‌ها در ادامه با اشاره به ضرورت ایجاد کردن بستر مطالعه برای کودکان، اظهار کرد: روند پیشرفت جامعه حساسیت فرهنگ‌سازی مطالعه از دوران کودکی را چند برابر کرده است.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های یزد سرمایه‌گذاری در بخش کودکان کتابخانه‌ها را از جمله اقدامات شاخص انجام شده در استان دانست و بیان کرد: در حال حاضر تقریبا تمام کتابخانه‌های استان به بخش کودک مجهز و دوره قصه‌گویی با هدف ارتباط بیشتر و بهتر با مخاطب کودک در برخی از کتابخانه‌های استان برگزار شده است.

وی در پایان کمبود نیرو را از جمله مشکلات کتابخانه‌های استان یزد عنوان کرد و ادامه داد: 70 درصد پرسنل نهاد کتابخانه‌های استان یزد زنان هستند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار