گسترده رویشی زاگرس غربی معروف به عروس زاگرس میزبان ایلامی‌ها شده است.
کد خبر: ۴۰۵۸۳۷
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۰ 11 April 2017

 به گزارش تابناک ایلام؛ این روزها طبیعت بهاری ایلام مملو از زیبایی‌ها و گیاهان خوراکی است، گیاهانی که علاوه بر ارزش اقتصادی سهمی هم در سبد غذایی خانواده‌های ایلامی را به خود اختصاص داده‌اند.

بسیاری از مردم عشایر و روستانشین ایلام این روزها بر دامان زاگرس غربی گام‌های خود را همپای دیگر عشایر استوارتر بر می‌دارد و به دنبال رزق و روزی خود در گسترده پهن پرورگار بر می‌دارد.

گسترده رویشی زاگرس در استان ایلام غنای گیاهی بسیار بالایی دارد و گیاهان خوراکی از جمله آنها است که همچون نگینی بر فرش بی‌نهایت طبیعت نقش بسته‌اند.

معمولا بسیاری از مردم عشایر منطقه به اتفاق خانواده یک روز در میان به طبیعت سپری کرده و هر بار به میزان 10 الی 15 کیلو انواع مواد خوراکی را از دامن زاگرس برداشت کرده و برای استفاده خود و یا فروش این محصولات را بر می‌چینند.

این روزها گستره رویشی زاگرس غربی مملو از گیاهان خوراکی از جمله تره، کنگر، پیازچه کوهی و ... است که در استان ایلام در مصرف آن استقبال زیادی از سوی مردم می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام در این باره می‌گوید: سالانه بیش از 800 تن گیاهان خوراکی در استان ایلام تولید می‌شود که ارزش ریالی آن بیش از 6 میلیارد تومان است.

رضا احمدی  اظهار داشت: اقبال مردم هم به سمت گیاهانی از جمله کنگر، پیچک، تره کوهی و ... و بقیه گونه‌ها زیاد است.

وی ادامه داد: اما باید بدانیم که کندن مداوم خاک برای برداشت گیاهان خوراکی تهدیدی برای طبیعت محسوب می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام گفت: استفاده بی‌رویه و کندن این رستنی‌ها و گیاهان سبب تخریب خاک و فرسایش خاک را فراهم می‌کند و بعضی از این گیاهان گونه‌های چند ساله هستند که کندن بی‌رویه آنها ممکن است به منقرض شدن نسل این گونه‌ها منجر شود و خدشه‌ای به این رستنی‌ها وارد کند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار