کد خبر: ۴۰۱۶۱۷
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۹ 03 April 2017
 به گزارش تابناک یزد،همشهری نوشت:ازدواج جوانان امروزه مهم ترین مساله خانواده‌ها و جامعه به شمار می‌رود. در گذشته، دختران و پسران در سنین پایین و با کمترین توقعات ازدواج می‌کردند و بچه دار می‌شدند و بدون توقعی با همسرشان زندگی می‌کردند؛ در حالی که امروزه جوانان تمایل دارند همه مایحتاج زندگی از جمله لوازم ضروری و تشریفاتی و همچنین مسکن و وسیله نقلیه مستقل داشته باشند و بعد ازدواج کنند.
این در حالی است که مقوله‌های ادامه تحصیل و اشتغال هم به این موضوع اضافه شده است؛ به‌طوری که هر سال شاهد افزایش سطح تحصیلات جوانان و به‌خصوص دختران و به دنبال آن تن ندادن به ازدواج هستیم.
شاید بتوان گفت، چشم و همچشمی ‌و افزایش انتظارات جوانان تحصیلکرده و شاغل به ویژه دختران در بحث ازدواج از مهم ترین علت‌ها برای ازدواج نکردن باشد؛ چراکه دختران تحصیلکرده و به دنبال آن دارای شغل مناسب و با درآمد عالی سعی می‌کنند همسری مطابق معیارها و شرایط خود انتخاب کنند و چنانچه نتوانند همسری با معیارهای خود بیابند، گزینه ازدواج نکردن را پیش می‌گیرند و سعی می‌کنند از ازدواج دوری کنند؛ چرا که معتقدند درآمد مستقل دارند و نیازی به زندگی مستقل کنار همسر نمی‌بینند.

مشکلات اقتصادی؛ سد راه ازدواج جوانان
یکی از جوانان یزدی هم مهم‌ترین دلیل روی نیاوردن جوانان به ازدواج را مشکلات اقتصادی می‌داند.
«زهرا زارع سروی» در مورد طلاق هم اضافه می‌کند: در زندگی امروزی به دلیل پیشرفت روزافزون علم، همه مسائل در هر زمینه ای خیلی پیچیده‌تر از گذشته شده است. راه و رسم زندگی به کسانی که قصد ازدواج دارند باید آموزش داده شود به طوری که چنین آموزشی را در جامعه نداریم.

بالا رفتن انتظارات
یکی دیگر از جوانان یزدی هم بی پولی، بیکاری، گرایش به تحصیلات دانشگاهی و عالیه و عدم رغبت به ازدواج ، توقعات و انتظارات زیاد نسبت به گذشته را از دلایل بالا رفتن سن ازدواج برشمرد.
«محمد رجبی» ادامه می‌دهد: دوری از دردسرها و مشکلات ازدواج و زندگی مشترک هم از علت‌های مهم در این خصوص است چراکه جوانان با مشاهده زندگی اطرافیان، به این نتیجه رسیده اند مجردی و اشتغال بهتر از ازدواج کردن و رویارویی با دردسرهای آن است.

تغییر معیارهای جوانان یزدی برای ازدواج
مدیر دفتر بانوان و خانواده استانداری نیز می‌گوید: تغییر سبک زندگی، ادامه تحصیل و تحول موقعیت اجتماعی و اولویت یافتن اشتغال و استقلال اقتصادی از مهم ترین عوامل تغییر معیارهای جوانان یزدی برای ازدواج است.
«رقیه کرمانیان» بیان می کند: همزمان با کاهش نرخ ازدواج در کشور از سال 87 تا 95 ، شاخص ازدواج در استان نیز روند کاهشی را در پیش گرفته است و طی این سال‌ها جایگاه یزد از 17 به 25 تقلیل پیدا کرده است. این در حالی است که در سال 94 نرخ ازدواج در کشور 10 درصد است و این رقم در استان 8/5 درصد برآورد شده و جایگاه 23 را در کشور به خود اختصاص داده است.
وی می‌افزاید: آمار مقایسه ای ازدواج استان از سال 80 تا 94 نشان می‌دهد بهترین رتبه استان یزد در بحث ازدواج مربوط به سال 80 بوده که رتبه 13 کشور را داشته و اما پایین ترین رتبه استان در سال 93 بوده که رتبه 25 کشور را در آمار ازدواج داشته است.
مدیر دفتر بانوان و خانواده استانداری اضافه کرد: در سال 94 آمار ازدواج در استان به 8858 و در 9 ماه ابتدای سال 95 تعداد ازدواج به 6427 مورد رسید. همچنین طی این مدت به ترتیب 1482 و 1266 طلاق به ثبت رسیده است.
کرمانیان می‌گوید: میانگین سن ازدواج در مردان27/5 و در زنان22/6 سال و میانگین سن طلاق در مردان 35 و در زنان 30/1 سال به ثبت رسیده است.
کرمانیان در مورد علل بالا رفتن سن ازدواج ادامه می‌دهد: تغییر سبک زندگی از اولین علت‌های بالا رفتن سن ازدواج در استان است که شامل تغییر در الگوی مصرف، نوع پوشاک، مسکن، بالا رفتن سطح توقعات خانواده‌ها، روحیه تنوع طلبی، تجملاتی شدن زندگی اجتماعی و تاثیرپذیری از فرهنگ غربی است که زمینه ساز برخی تغییر معیارهای جوانان از جمله انتخاب همسر، فرزندآوری، تغییر سن ازدواج، فاصله سنی زن و مرد شده است.
وی دومین علت تغییر معیارجوانان به ازدواج را ادامه تحصیل و تحول موقعیت اجتماعی می‌داند و می‌گوید: نهادینه شدن تحصیلات عالی و اشتغال پیش فرض ازدواج در بین جوانان به ویژه بانوان است. امروزه تلقی دختران و پسران این است که ازدواج مانع ادامه تحصیل است. تحول موقعیت اجتماعی جوانان و گرایش آنها به تحصیلات عالی موجب شده تا سن ازدواج افزایش پیدا کند.
این مسئول سومین علت را اولویت یافتن اشتغال و استقلال اقتصادی در جامعه ذکر می کند و می‌افزاید: یکی دیگر از عوامل بسیار تاثیرگذار اولویت یافتن اشتغال به ازدواج است.
وی آداب و رسوم تشریفات ازدواج را علت دیگر بالا رفتن سن ازدواج جوانان یزدی مطرح می‌کند و می‌افزاید: با توجه به مشکلات اقتصادی در جامعه و همچنین خانواده‌ها، تشریفات ازدواج نه تنها کاهش نیافته بلکه بیشتر هم شده است.

ازدواج با غیربومیان؛ علت نیمی‌از طلاق‌های ثبت شده استان
مدیر دفتر بانوان و خانواده استانداری درباره دلایل افزایش میزان طلاق در استان می‌گوید: در استان یزد همزمان با سایر استان‌ها ، طلاق روند صعودی دارد. طبق آمار مربوط به معاونت پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های دادگستری، اعتیاد و دخالت اطرافیان بالاترین علت افزایش طلاق در استان بوده است. همچنین بر اساس آمارهای اعلام شده، در حدود نیمی‌از طلاق‌های ثبت شده در استان، دست کم یکی از زوجین از غیر بومیان مهاجر به استان بوده اند. شاید بتوان گفت حضور پیشرونده مهاجران به استان موجب ناهمگونی‌های فرهنگی در استان شده و موجب افزایش ازدواج یزدی‌ها با افراد غیر بومی‌ و سبب بروز اختلافات فرهنگی و طلاق شده است.«رقیه کرمانیان» نقش خانواده‌ها را عامل تعیین کننده‌ای در نگرش و ذهنیت جوانان در خصوص گرایش به ازدواج و کاهش طلاق عنوان می‌کند و می‌افزاید: با تمام گرایشی که جوانان به استقلال از خانواده‌ها نشان می‌دهند، انتظارات، ارشادات و القائات خانواده در شکل گیری ذهنیت و تصمیم جوانان موثر است. خانواده ای که در نهایت سلامت و ثبات با برنامه ریزی صحیح و دقیق، بستر اقتصادی و امنیت روانی مناسبی برای فرزندان خود فراهم می‌کند و یا خانواده ای که با اختلافات و کشمکش‌های والدین و بی ثباتی و ناامنی اقتصادی و روانی، سرنوشت ازدواج فرزند خود را به‌دست تقدیر و سرنوشت می‌سپارند تاثیر بسزایی در چند و چون ازدواج دارند.
وی در مورد ازدواج در سنین کم دختران و پسران یزدی در چند سال اخیر هم بیان می‌کند: تاکید ما بر ازدواج آگاهانه است و سن کم یا زیاد دختر و پسر نمی‌تواند تاثیری در روند ازدواج داشته باشد، بلکه اصل مهم در ازدواج، آگاهی زوجین و آمادگی برای ورود به زندگی مشترک است؛ چرا که آگاهی زوجین از زندگی مشترک سبب تحکیم خانواده‌ها می‌شود. بنابراین دختر و پسر در سنین کم هم می‌توانند با آگاهی لازم، شرایط زندگی را پیش ببرند و مشکلی هم برای زندگی مشترکشان به‌وجود نیاید.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار