آغاز برگزاری نشست های خانگی و فعالیت در فضاهای مجازی و نشر شعارهای معمول و ویترینی که فاقد هرگونه نیازسنجی و پشتوانه قوی علمی بوده و تصویر شهری رویایی را در ذهن شهروند متجسم می سازد از ویژگی های این روزهای پیش از انتخابات می باشد.
کد خبر: ۴۰۱۳۵۳
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۹ 03 April 2017
تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، آنچه که در زیر آورده شده است یادداشت ارسالی مخاطبان تابناک کهگیلویه و بویراحمد است و تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، آن را تایید یا تکذیب نمی کند. شما هم می توانید نظر خود را در تایید یا تکذیب این مطلب بیان کنید.
انتخابات شورا و فرصتهای از دست رفته

انتخابات پنجمین دوره شوراهای شهر و روستا مطابق اعلام شورای نگهبان همزمان با انتخابات ریاست جمهوری روز 29 اردیبهشت 96 برگزار می شود و تنها در فاصله کمتر از 50 روز فرصت باقی مانده تا انتخابات پیش رو، شهرهای کهگیلویه هم به مانند سایر شهرهای استان و کشور حال و هوای خاصی به خود گرفته و تنور انتخابات خیلی زود از موعد گرم شده است.

آغاز برگزاری نشست های خانگی و فعالیت در فضاهای مجازی و نشر شعارهای معمول و ویترینی که فاقد هرگونه نیازسنجی و پشتوانه قوی علمی بوده و تصویر شهری رویایی را در ذهن شهروند متجسم می سازد از ویژگی های این روزهای پیش از انتخابات می باشد.

بنابر قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، شورای اسلامی شهر و روستا یکی از ارکان نظام بوده که بر اساس مفاد قانون شهرداری و نیز قانون تشکیلات شورای اسلامی کشوری، این نهاد یک مرجع تصمیم گیری و نظارتی است و در این مورد دارای اختیارات وسیعی است و برخی از وظایف شورای شهر واجد جنبه‌های وضع مقررات است و برخی دیگر از وظایف آن جنبه نظارتی و مراقبتی دارد ولی نکته قابل تامل عدم آشنایی افراد کاندیدا با وظایف و کارکردهای این نهاد مردمی بوده و هر یک افراد با هر نیت و هدفی در لباس خدمتگزاری و به منظور رفع مشکلات ریشه دار و لکه های سرطانی شهر که اعضای دورهای قبلی نتوانستند در رفع آنها مثمر ثمر واقع بشوند کاندیدا شده و به شکلی ایده پردازی می نماید گویی نامبردگان چندین سال در حوزه مدیریت و برنامه ریزی شهری جزو نظریه پردازان دارای سبک می باشند.

به دنبال اهدافی که می توان برای افرادی که علاقمند به نشستن در کرسی صندلی شورای شهر هستند بودم و به دلایلی از جمله کسب موقعیت و جایگاه مناسب در اجتماع و دیده شدن و شهرت و یا کسب منفعت های مالی و موقعیت های مناسب اقتصادی و یا خدمتگزاری واقعی برای ایجاد تغییر و تحول در شهر و یا اشتغال برای عده ای از افراد و ... رسیدم ولی عدم بهره مندی از تجربیات و سوابق مفید و مرتبط با حوزه های مدیریت شهری و همچنین تحصیلات دانشگاهی همگون با نیاز شهرسازی و مدیریت شهر همگی از آسیب ها و کارکردهای منفی است که تحول شهری را تهدید نموده و بیشتر از قبل نگاه شهروندان را نسبت به عدم کارایی این نهاد تاثیر گذار متصور می سازد.

کاندیدا شدن تعدا زیادی از جوانان و میانسالان و ریش سفیدان شهرهای کهگیلویه در انتخابات پیش رو و رایزنی برای پیروزی در دوئل انتخابات همگی پیام های متعددی را با خود به همراه دارد که در جای خود قابل توجه و بررسی می باشد.

عدم ایجاد تغییر و تحول طی همه ی سالهای گذشته در شهر دهدشت به گونه ای که اگر یک هم شهری بیش از 20 سال از کشورمان خارج شده باشد و بعد از همه این سال ها به دیار خود بازگردد چیزی را از دست نداده و هنوز ساختار و دیوارهای قدیمی و عدم تغییر محسوس در شهر بیانگر جفاهای صورت گرفته در حق دهدشت می باشد و این روزها این شهر را بیشتر به یک شهرک سینمایی قدیمی و مستعد برای ضبط فیلم سینمایی و سریال هایی همچون معمای شاه و کلاه پهلوی و کیف انگلیسی شبیه ساخته به نوعی می توان این دلیل را هم از دیگر رویکردهای افراد کاندیدا دانست.

اما فارغ از مراحل نام نویسی و تائید و رد صلاحیت افراد کاندیدا که از سوی مراجع ذیصلاح در انتخابات صورت می گیرد، ای کاش قانون گذار برای اثر بخشی و پویا سازی بیش از پیش این نهاد و پیشگیری از ازدحام نام نویسی ها، نگاهی تخصصی تری به این حوزه داشته و نسبت به تعیین شاخص برای افراد واجد شرایط از جمله رشته های تحصیلی مرتبط و یا تخصص و سوابق مدیریتی همراه با اخذ آزمون پیش بینی می نمود و شاید این روش از احساس تکلیف خیلی از شهروندان جهت حضور در آزمون خدمتگزاری در مسند شورای شهر جلوگیری می کرد.

یکی از چالش های اساسی در شهرهای کهگیلویه و بویراحمد عدم تدوین برنامه جامع شهری یا همان افق و چشم انداز است که تعیین گردد در مسیر توسعه و آبادانی طی بازه زمانی مشخص به کجا قرار است برسیم و در آن تمام نیازهای شهروندان و مسافران به عنوان یک شهر توریستی دیده شود، متاسفانه یکی از آفاتی که استان ما را تهدید می کند این است که هر عضو شورای شهر و یا شهردار از دید خودش احساس می کند نیاز شهر چیست و سلیقه ای با موضوع برخورد نموده و اولویت های شهر هر ساله با حضور هر عضو شورای شهر و شهردار عضو عوض می شود، به طور مثال در یک دوره تامین زیر ساخت ها و توجه به مسائل زیربنایی اولویت شهرداری قرار گرفته و در یکدوره دیگر توجه به مسائل روبنایی و تغییر نمای شهر جزو اولویت کاری قرار میگرد و نبود یک استراتژی و سیاست کلان شهری موجب شده است که فضای شهرهای استان ما در روزمرگی مجموعه شهرداری و شورای شهر گم شده و بصورت جزیره ای مدیریت شود و پیامدهای بسیار ناگواری برای شهر و شهروندان با خود به همراه دارد.
هیچ اتفاق جدیدی برای شهرهایمان نخواهد افتاد،مگر اینکه روحیه مطالبه گری و مشارکت جویی و وحدت و همدلی در بین شهروندان توسعه یافته و حقوق عمومی را بر منافع شخصی ترجیح داده و آگاهانه در انتخابات حضور یابند و فارغ از نسبت های شناسنامه ای و تنها بر اساس صلاحیت های افراد رای دهند.
سید ایمان تقوی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار