وی خاطرنشان کرد: با طلوع دین مبین اسلام و در سدههای سوم تا پنجم ه.ق همزمان با حکومت سامانیان و سپس سلجوقیان در ایران، نیشابور به عنوان یکی از مهمترین مراکز هنری جهان شرق شناخته شد و اهمیت سفالگری نیشابور با کاوشهای باستان شناسان موزه متروپولیتن در سالهای 1315 تا 1318 و سپس مرکز باستان شناسی ایران در سال 1343 در این منطقه پدیدار شد.
مختاری بیان کرد: این کاوشها نمونههای ارزندهای از ظروف سفالینه، دارای کتیبههایی به خط کوفی تزئینی و طرحهایی به رنگ قهوهای تیره بر روی زمینه سفید یاشیری همراه با لعاب شفاف که به نام "سفال نیشابور "معروف شده است را در بر میگیرد.
سرپرست سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری نیشابور عنوان داشت: این سازمان کارگاه آزاد سفال را با حضور هنرمندان سفال گر نیشابوری و نظارت اساتید سفال ایران استاد محمد مهدی قان بیگی و سرکار خانم منیر قان بیگی در محل آرمگاه خیام برگزار کرد که تعداد شرکت کنندگان در این کارگاه 16 نفر در رشتههای مختلف سفال از جمله ساخت و لعاب بود که حدود 100 اثر در نتهای این کارگاه به نمایش در آمد.