دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر فارس گفت: اجرای طرح نوروزی ساماندهی معتادان متجاهر و پرخطر در این استان که از هفتم اسفندماه جاری آغاز شده تا پایان خردادماه 96 ادامه خواهد داشت.
کد خبر: ۳۹۲۶۵۹
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۳ 11 March 2017
تابناک فارس به نقل از ایرنا: محمد رضا ابراهیمی، شنبه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز افزود: در جریان اجرای این طرح نوروزی در سال های 93، 94 و 95 به ترتیب 851، 831 و 770 معتاد پرخطر در این استان جمع آوری شدند.
وی ادامه داد: از ابتدای اجرای این طرح تاکنون 372 معتاد در مرکز نگهداری، درمان و کاهش آسیب معتادان ماده 16 قانون مبارزه با مواد مخدر شیراز ساماندهی شده اند.
او اظهار کرد: این 372 معتاد شامل 84 درصد بومی، 16 درصد غیر بومی، 80 درصد مردان متارکه کرده، 11 درصد مجرد، هفت درصد متاهل، 2 درصد همسر فوت شده، 2 درصد بیسواد، 88 درصد تحصیلات ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان، هفت درصد دیپلم و سه درصد تحصیلات دانشگاهی می شود.
ابراهیمی گفت: مصرف سه درصد این افراد تریاک و 97 درصد هرویین و شیشه است، 9 درصد آنها مبتلا به هپاتیت و ایدز هستند و 15 درصد نیز مشکلات اعصاب و روان دارند.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر فارس اضافه کرد: برای ساماندهی زنان معتاد متجاهر نیز چهار مرکز اقامتی میان مدت درمان اعتیاد در نظر گرفته شده و از پانزدهم اسفندماه جاری تاکنون سه معتاد زن ساماندهی شده اند.
وی، تامین هزینه یک میلیارد ریالی تجهیز کارگاه های آموزشی مرکز ماده 16 از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر، تجهیز هفت کارگاه آموزشی توسط آموزش فنی و حرفه ای استان در این مرکز و پیگیری و ایجاد فرصت شغلی و به کارگیری 314 معتاد بهبود یافته در مشاغل گوناگون را از دیگر اقدام های انجام شده در حوزه درمان و حمایت های اجتماعی ظرف امسال برشمرد.
ابراهیمی، در مورد اقدام های انجام شده در حوزه فرهنگی، پیشگیری و مشارکت های مردمی در سال 95 نیز گفت: در این مدت و با همکاری دستگاه های عضو شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر فارس، بیش از 78 همایش پیشگیری اولیه از اعتیاد را با توجه به رو به افزایش بودن اعتیاد در محیط های کار در کارخانه های استان برگزار کردیم.
او افزود: همچنین سه همایش بزرگ نیز برای آرایشگران زن استان با هدف آگاهی از مضرات مواد مخدر صنعتی به ویژه شیشه و روانگردان ها با توجه به تجویز برخی از این مواد برای لاغری برگزار شد.
وی، با اشاره به افزایش شمار مراکز مجاز درمان اعتیاد در فارس از 11 مرکز در پایان سال 92 به 104 مرکز در سال 95، بیان داشت: در سال جاری با هدف پیشگیری از مصرف داروهای غیر مجاز و آمفتامین ها، یک همایش و کارگاه آموزشی استانی برای 100 نفر از بانوان مربی بدنسازی برگزار شد.
ابراهیمی، آموزش بیش از 51 هزار نفر از اعضای خانواده های در معرض خطر و پرخطر در حوزه اعتیاد، آموزش بیش از 52 هزار دانش آموز و دانشجو در محیط های خوابگاهی و آموزشی با هدف پیشگیری از اعتیاد، آموزش بیش از 17 هزار نفر در محیط های کاری و صنعتی و تربیت 95 نیروی انسانی متخصص از طریق برگزاری کارگاه های آموزشی و دوره های بازآموزی در زمینه پیشگیری اولیه از اعتیاد از دیگر اقدام های شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر فارس در سال 95 است.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر فارس افزود: در سال 95 و با همکاری دستگاه ها و سازمان های مردم نهاد عضو این شورا بیش از 10 هزار کارگاه آموزشی در حوزه های مبارزه با مواد مخدر در استان برگزار شد.
او ادامه داد: برپایی 198 نمایشگاه پیشگیری اولیه از اعتیاد برای گروه های هدف، برگزاری 217 همایش با موضوع پیشگیری اولیه از اعتیاد، برگزاری 2 مرحله تشکیل زنجیره بزرگ انسانی نه به اعتیاد در شهرستان های فارس، برگزاری همایش بزرگ عشایری با رویکردپیشگیری از اعتیاد با حضور یک هزار و 200 نفر از عشایر فارس و استان های همجوار و برگزاری همایش کشوری انجمن های صنفی مراکز اقامتی میان مدت درمان اعتیاد در شیراز از دیگر فعالیت های انجام شده در سال 95 است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار