در جلسه شورای سلامت آبیک مطرح شد
در جلسه شورای سلامت شهرستان آبیک از نقاط خطرآفرین این شهرستان تا تولید مرغ سبز در روستای زیاران سخن به میان آمد.
کد خبر: ۳۹۰۱۱۹
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۸ 07 March 2017
به گزارش تابناک از قزوین به نقل از خبرگزاری فارس از آبیک، جلسه شورای سلامت شهرستان آبیک در سالن اجتماعات فرمانداری برگزار شد و موضوعاتی مختلفی از سوی مسؤولان این شهرستان مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.

مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان آبیک در این جلسه اظهار داشت: آخرین مورد آنفلوآنزای مرغی در این شهرستان دو ماه اخیر بود که حاشیه امنیت در شهرستان آبیک ایجاد کرد و امید است فصل زمستان را با عاری بودن از این بیماری سپری و خود را برای سال آینده اماده کنیم.

مرتضی یعقوبی افزود: با توجه به تراکم طیور در شهرستان آبیک، نظارت و کنترل در زمینه پیشگیری از وقوع آنفلوآنزای مرغی در واحدهای مرغداری ادامه دارد.

وی ادامه داد: به بخشداران و دهیاران اعلام شده بود که در صورت کوچک‌ترین تلفات طیور، به شبکه دامپزشکی اطلاع داده تا نسبت به معدوم‌سازی اقدام لازم صورت گیرد که بلافاصله چند مورد گزارش و اقدام لازم انجام شد.

این مسؤول اضافه کرد: به دلیل اینکه در واحدهای بسیار بزرگ مرغداری دو ماه پیش آنفلوآنزای مرغی مشاهده شده بود، دو هفته اقدامات لازم صورت گرفت و تمام مسؤولان دستگاه‌های اجرایی در این زمینه همکاری مطلوبی داشتند.

مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان آبیک خاطرنشان کرد: هنوز کشور درگیر بیماری آنفلوآنزای مرغی است و برخی استان‌ها در مرحله بحرانی قرار دارد.

یعقوبی بیان کرد: توصیه‌های لازم در زمینه افرادی که اقدام به نگهداری حیوانات خانگی و پرندگان در منازل داشتند از طریق پملفت‌ها در شهرها و روستاهای شهرستان آبیک صورت گرفت.

وی افزود: در پرورش مرغ سبز فاکتورهای اکسیژن و رطوبت، دما و تهویه مورد نیاز است و به کارگرانی که در واحدهای این نوع مرغداری‌ها کار می‌کنند، نباید تبعیض قائل شد و ظلم وارد کرد.

* شناسایی نقاط خطرآفرین آبیک

به گزارش فارس در این جلسه به نقاط حادثه‌خیز و خطرآفرین شهرستان آبیک اشاره شد؛ جاده خاکعلی-مگسال به دلیل کم‌نور و روشنایی کم، جاده قشلاق- خاکعلی به دلیل باریک بودن و تردد خودروهای سنگین، خروجی آبیک- قزوین به دلیل مؤسسات آموزش عالی و وجود اتوبوس‌های متعدد، جاده زیاران و سد و کانال آن از نقاط حادثه‌خیز اعلام شد.

کارشناس جهاد کشاورزی شهرستان آبیک هم در این جلسه گفت: مرغ سبز مرغ ارگانیک نیست بلکه مرغ بدون آنتی‌بیوتیک، ماده شیمیایی و داروهای ضدانگلی است که طی دوره 45 روزه تولید و یا وزن حدود دو کیلوگرم روانه بازار می‌شود.

* مرغ‌های بومی دارای آنتی‌بیوتیک است

حسین حقیقی افزود: مرغ‌های سبز به هیچ وجه نباید بیمار شوند و در صورت بیماری، برای درمان آن‌ها از داروهای گیاهی همچون رزماری، آویشن، گل‌جعفری، مرزه و اکالیپتوس استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: برخی فکر می‌کنند استفاده از مرغ‌های بومی و روستاها سالم‌تر است در حالی که برای تلف شدن این مرغ‌ها از آنتی‌بیوتیک استفاده می‌شود.

این مسؤول با اشاره به فعالیت یک واحد مرغ سبز در روستای زیاران شهرستان آبیک اضافه کرد: این واحد ظرفیت تولید 9 هزار قطعه را دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار