در هفته های اخیر، گزاره ها و گزارش های متفاوت و متعددی در مورد احتمال قریب شکل گیری یک ناتوی ضد ایرانی در منطقه خاورمیانه که از آن به عنوان ناتو 2 نیز یاد می شود، منتشر شده است. آخرین تحرکات مربوط به این مسأله به سخنان چندی قبل اویگدور لیبرمن ـ که طی آن کشورهای عربی را مخاطب قرار داده و آنها را برای شکل دادن به این ائتلاف نظامی تشجیع کرده است، بازمی گردد.
کد خبر: ۳۸۸۵۲۷
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۸ 05 March 2017
به گزارش «تابناک یزد»؛ در هفته های اخیر، گزاره ها و گزارش های متفاوت و متعددی در مورد احتمال قریب شکل گیری یک ناتوی ضد ایرانی در منطقه خاورمیانه که از آن به عنوان ناتو 2 نیز یاد می شود، منتشر شده است. آخرین تحرکات مربوط به این مسأله به سخنان چندی قبل اویگدور لیبرمن ـ که طی آن کشورهای عربی را مخاطب قرار داده و آنها را برای شکل دادن به این ائتلاف نظامی تشجیع کرده است، بازمی گردد.
 
 در همین رابطه، تحلیلگران سیاست خارجی و متخصصان منطقه خاورمیانه بحث های خود را پیرامون این ائتلاف نظامی و اثرات و عواقب شکل گیری آن بر منطقه و کشورهای آن بیان کرده اند. از جمله «کنستانتین دوداروف» متخصص روس تبار خاورمیانه که معتقد است چنانچه اسرائیل عربستان سعودی را متقاعد به ایجاد یک چنین ائتلافی علیه ایران سازد، این ائتلاف به معنی دردسرهای جدی برای روسیه و عربستان است.

وی بیان می کند: پیشنهاد اسرائیل عربستان را روی یخ نازک می کشاند؛ هرچند وقتی پای ایران در میان باشد، منافع اسرائیل و عربستان در یک راستا قرار می گیرد، با این حال، هر دو کشور هنوز هم با یکدیگر در شرایط خصمانه و جنگی قرار دارند.

به عقیده وی، هنوز هم بسیاری از کشورهای عربی دیگر از حضور در یک ائتلاف نظامی که در آن عربستان و اسرائیل حضور داشته باشند، رضایتمند و خشنود نخواهند بود. وی می گوید: اگر این ائتلاف نظامی از سوی آمریکا اعلام می شد، بسیار موثرتر بود.

در سال های اخیر شایعاتی منتشر شده که بنا بر آنها عربستان سعودی در مورد ایران ارتباطات جدی با اسرائیل داشته است. با این حال، بسیار بعید به نظر می رسد که عربستان سعودی وارد یک ائتلاف آشکار نظامی با اسرائیل علیه ایران شود، زیرا در این صورت نقش رهبری خود در جهان عرب و تمامی جهان اسلام را از دست خواهد داد.

گفته های دوداروف در مورد ناتوی ضد ایرانی بعد از آن منتشر شده که وزیر جنگ رژیم اسرائیل «آویگدور لیبرمن» در مصاحبه با نشریه Die Welt بیان کرد: زمان برای ایجاد ائتلافی متشکل از همه کشورهای معتدل منطقه خاورمیانه علیه تروریسم فرار رسیده است. منظور وی از تروریسم به صراحت ایران بود. وی بیان کرد، کشورهای «معتدل» عرب به این نتیجه و درک رسیده اند که این ایران است که تهدید امنیتی برای آنهاست، نه اسرائیل.

وی به صراحت بیان کرد: ائتلاف نظامی جدید می تواند مدل سازی از ناتو باشد و گفت: یک ائتلاف واقعی باید تعهدات واقعی را نیز به دنبال داشته باشد. به ناتو نگاه کنید. این ائتلاف بر اساس اصلی بنا شده که طبق آن هر کشوری در ناتو آماده دفاع یا حمایت از سوی همه کشورهای دیگر عضو است.

سخنان لیبرمن در ادامه گزارش های تأیید نشده طی چند هفته اخیر است که بر اساس آن دونالد ترامپ در حال مذاکره با کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس برای ایجاد یک ائتلاف نظامی جهت جلوگیری از نفوذ هژمونیک ایران در منطقه است. این ائتلاف در صورت شکل گیری مبتنی بر اصل دفاع جمعی است که دقیقا مطابق با بند 5 اساسنامه ناتو است. این ائتلاف همچنین قرار است در مسائل اطلاعاتی با اسرائیل همکاری داشته باشد ولی با این حال، قرار نیست اسرائیل بخشی رسمی از این ائتلاف نظامی باشد.

با این حال، این گزارش های تأیید نشده تا کنون چندان جدی گرفته نشده است و برخی از تحلیلگران بر این باورند که اسرائیل پشت این شایعات است؛ بنابراین، انتشار این گزارشها بخشی از امیدهای تلاویو برای آن است که واشنگتن را به سمت ایجاد یک چنین ائتلاف نظامی علیه ایران سوق دهد و زمانی که این اتفاق رخ نداده، شخص لیبرمن صریح تلاش کرده است تا کشورهای عرب را به این سمت هدایت کند.

«توفیق عباسف»، یکی از متخصصان روسی در مسائل ایران، بیان می کند که کشورهای عرب منطقه احتمالا تمایل زیادی برای ایجاد یک ائتلاف جهت مقابله با وحشتی که از ایران دارند، خواهند داشت. وی می گوید: کشورهای حاشیه خلیج فارس به شدت از ایران در هراس هستند، ایران نسبت به آنها ثروت کمتری دارد و همچنین به لحاظ تسلیحاتی از آنها عقب تر است. اما نیروهای نظامی ایران بسیار موثرتر از کشورهای عرب است و همچنین زمانی که پای دیپلماسی در میان باشد ایران قدرت انعطاف بیشتری دارد. با وجود این، عباسف بیان می کند، این ائتلاف در صورت شکل گیری به دلیل اختلاف نظرهای داخلی میان کشورهای عرب از هم خواهد پاشید.

ماهیت و جدیت شکل گیری «ناتو 2» علیه ایران و تاثیر آن بر امنیت منطقه
وی همچنین تأکید می کند، ایجاد یک چنین ائتلاف نظامی، تأثیر بسیار منفی بر وضعیت امنیت در خاورمیانه خواهد داشت و می تواند دردسرهای جدی برای روابط روسیه با این منطقه ایجاد کند.

به گزارش «تابناک»؛ وی می گوید: ایران یک شریک واقعی و سودمند اقتصادی برای روسیه است. از سوی دیگر، ارتباطات مسکو با رژیم اسرائیل نیز اهمیت دارد. به علاوه، عربستان سعودی نیز در تلاش برای جلب توجه و حمایت روسیه است. در نتیجه اگر چنین ائتلاف نظامی علیه ایران شکل گیرد، مسکو باید همه توان دیپلماتیک خود را برای جلوگیری از یک تعارض جدی در این میان به کار گیرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار