رئیس دانشکده حقوق دانشگاه تهران گفت: در کشور ما برخی قوانین حقوقی ۷۵ سال قبل هم هنوز اجرا می‌شود که در برخی موارد نیازمند تصویب قوانینی جدید، پیشرفته و به‌روز در حوزه حقوقی و وکالت و ایجاد تغییراتی از سوی نهادهای قانونی هستیم
کد خبر: ۳۸۸۳۰۳
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۷ 04 March 2017
به گزارش تابناک رضوی ، سیدمحمود کاشانی در بزرگ‌ترین اجتماع حقوقی کشور که همراه با تقدیر از ۱2۰ افتخارآفرین عرصه عدالت کانون‌های وکلای دادگستری سراسر کشور در تالار ایثار هتل ثامن مشهد برگزار شد، اظهار کرد: ابراز خشنودی بسیار دارم که پایگاه مرکزی دهکده سفید در شهر امام رضا(ع) دایر شده و شعبه‌های استانی آن در سراسر کشور فعال شده است.
 
هنوز هم برخی قوانین 75 سال قبل درکشور اجرا می شود / چکش زرین عدالت به فرزند آیت الله کاشانی اهدا شد 
 
رئیس دانشکده حقوق دانشگاه تهران افزود: ورود ۱۴ میلیون پرونده قضایی در سال ۹۴ هزینه زیادی را تحمیل می‌کند و در سال ۸۲ یکی از داوران آمریکا اعلام کرد که ۶۰ هزار داور به شکل شاخه‌شاخه و خصوصی طوری مشاوره می‌دهند که موجب صلح می‌شود و موضوع طرفین به دادگاه کشیده نمی‌شود و جای چنین مجموعه‌ای در ایران خالی است.
 
وی در پایان از حقوقدانان خواست پرچم حکومت قانون را به اهتزاز دربیارورند وگفت: مرحوم آیت‌الله کاشانی در سال 1331مجلس ملی گفت بزرگی دولت‌ها در داشتن سلاح هسته‌ای، قدرت و غیره نیست بلکه احترام به قانون و زانو زدن در مقابل قانون نشانه عظمت است.
 
رضا واحدی رییس شعبه ۱۳ تجدید نظر دیوان عدالت اداری با بیان اینکه وقتی به تاریخ بعثت پیامبران هم نگاه می‌کنیم آن‌ها هم خود را مدعی انقلاب فرهنگی دانستند، خاطرنشان کرد: افرادی که در عرصه فرهنگ کار می‌کنند باید توجه کنند که فعالیت بسیار مهمی را انجام می‌دهند و در میان شاخه‌های رشته علوم انسانی شاخه حقوق بیشترین امتیاز را می‌گیرد و برای این دنیای پیچیده حقوق عمومی راه‌گشا است.
 
 رییس کمیسیون پژوهش دیوان عدالت اداری گفت : در حوزه قانون قوی هستیم و شهید بهشتی از افتخارات حقوقی و قضایی انقلاب اسلامی است.  
 
وی با  تاکید بر 2 اصل 172 و 173 حقوقی گفت:: طبق اصل ۱۷۲ قضات مکلف هستند که آئین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها را خلاف قانون دولت اجرا نکنند و هر فردی می‌تواند ابطال این مصوبات را از دیوان عدالت‌اداری درخواست کند و طبق اصل ۱۷۳ نیز تاسیس تشکیلات قضایی برای رسیدگی به شکایات مردم علیه دولت مردان و حاکمیت وجود دارد و برای حراست از این دو اصل قانون اساسی باید متناسب با این اوضاع مسلط به علم حقوق باشیم.
 
رییس شعبه ۱۳ تجدید نظر دیوان عدالت اداری افزود : برای صیانت از دواصل 172 و 173 که مرجع مستقل قضایی برای رسیدگی به شکایت مردم علیه حاکمیت است و برای صیانت و حفاظت باید به تزکیه، علم تخصصی حقوق و شجاعت مجهز شد.
 
وی  با اشاره به اینکه وکالت سربازی است و گاهی باید جلوی گلوله قرار گرفت، بیان کرد: در این حرفه و شغل نباید به خاطر پول کار کرد، بلکه هدف اصلی در قضاوت‌ها و وکالت‌ها احقاق حق و حقوق است.
 
واحدی تزکیه، علم و حکمت را ابزار انقلاب فرهنگی دانست و خاطر نشان کرد: در حوزه قانون ما غنی هستیم و از افتخارات کشور ما انقلاب فرهنگی است و ما باید این بستر را در حقوق عمومی و دموکراسی واقعی اسلامی برای احقاق حقوق در جامعه ایجاد کنیم.
 
مجید قاضی‌زاده، دبیر اتاق فکر دهکده سفید اظهار داشت: تاکنون بیش از هزار و ۳۰۰ قاضی و وکیل از برنامه‌ها و خدمات آموزشی دهکده سفید استفاده کرده‌اند و موفق به کسب رتبه‌های برتر شده‌اند و اگر چه که این افتخارات یک موفقیت و جلوه‌ای از تلاش‌ها است، اما در این مجموعه اتفاقی را می‌بینیم که در تاریخ آموزشی ایران نمونه‌ای ندارد.
 
وی افزود: مرکز این مجموعه حقوقی در مشهد است و در مراکز استان‌ها نیز نمایندگی دارد و همیشه فعالیت چنین مجموعه‌هایی از پایتخت ایجاد می‌شد و درخشش نام مشهد یک جلوه زیبا و مثال‌زدنی از موفیت این مجموعه بوده است.
 
دبیر اتاق فکر دهکده سفید با اشاره به آمار فارغ‌التحصیلان رشته حقوق در پایان هر سال تحصیلی، خاطرنشان کرد: رشته حقوق همانند سایر رشته‌ها فارغ‌التحصیلان زیادی دارد و در سطح کشور ۶۰۰ هزار فارغ‌التحصیل در این رشته داریم و سالانه حدود ۷۰ هزار نفر در آزمون وکالت شرکت می‌کنند که از این تعداد هزار و ۷۰۰ نفر از آن‌ها و معادل دو درصد شرکت‌کنندگان پذیرفته می‌شوند.
 
قاضی‌زاده هدف از ایجاد این مجموعه را انتقال دانش حقوقی و تسلط بالای جامعه حقوق‌دان عنوان کرد و گفت: معتقدیم تسلط ورای فهمیدن است و هدف مجموعه آموزشی دادستان صرفاً آموزش علم حقوق نیست بلکه در عمل هم برای تحقق این اهداف حرکت کرده است.
 
دبیر اتاق فکر دهکده سفید گفت: ۱۴ میلیون پرونده قضایی در سال ۹۴ تشکیل شده است و این به معنی این است که  اکثر خانواده‌ها دارای پرونده قضایی هستند و در چنین شرایطی که اکثر مردم فاقد اطلاعات حقوقی هستند نقش وکیل در جهت دفاع از حق و حقوق مردم بیش از پیش احساس می‌شود.
 
وی افزود: حاکمیت، مردم، بخش دولتی و بخش خصوصی هرکدام وظیفه‌ای دارند و اینکه در دعاوی بحث حضور وکیل یک‌ضرورت است شکی نیست، اما در زمان انعقاد انواع قراردادها، نکاح و ازدواج، حوزه‌های مالیاتی و غیره که در ۲۱ حوزه تعریف شده جای وکیل خالی است.
 
وی افزود: ما معتقدیم که حضور وکیل و مشاوره وی در زمان پیشگیری باشد نه در زمان درمان، زیرا همه معتقدیم که پیشگیری بهتر از درمان است و در این رابطه قدم‌های مثبت و ثمربخشی برداشته شده است.
 
قاضی زاده گفت: موسسه دهکده سفید با 21 دپارتمان  حقوقی با نگاه پیشگیرانه بیش از درمان به مسائل حقوقی جامعه نگاه می کند و تخصص گرایی و مشاوره حقوقی و شهرداوری حقوقی از جمله این برنامه هاست که  با همکاری صدها وکیل در نمایندگی های این دپارتمان درسایراستانهای کشور انجام می دهد .
 
دبیراتاق فکر دهکده سفید با بیان اینکه مشاوره حقوقی هم باید همچون طبابت پزشکان به صورت تخصصی باشد، گفت: هماهنگونه که برای درمان هر درد به پزشک متخصصش مراجعه می‌کنیم در بحث حقوقی باید به سراغ وکیل و مشاور متخصص برویم .
 
قاضی‌زاده تصریح کرد: اگر ساختارسازی را به درستی انجام دهیم، مشکلات اقتصادی را حداقل خواهیم رساند و کمتر با مشکلات این حوزه مواجه خواهیم بود و روان‌سازی ایجاد خواهد شد و دهکده سفید در دو سطح ملی و بین‌المللی گام‌هایی بسیار مهم، هوشمندانه و اساسی در حوزه‌های مختلف حقوقی در برنامه های خود دارد.
 
وی تاکید کرد: اورژانس حقوقی تمامی فعالیت‌های حقوقی خاص را به‌صورت شبانه‌روزی انجام می‌دهد و ما باید به سمتی برویم که در زمینه خدمات حقوقی از تمامی ظرفیت‌ها به‌ویژه همجواری با امام رضا(ع) استفاده کنیم.
 
دراین مراسم از خانواده شهیدان بختی و اسدی از شهدای مدافع  حرم  که هر دو از دانشجویان رشته حقوق بودند با اعطای کمک هزینه سفر یه عتبات عالیات تجلیل شد و به فرزند شهید آیت الله کاشانی، سید محمود کاشانی، از اساتید برجسته حقوق کشور، نیز چکش زرین اهدا  شد و 120 دانش آموخته رتبه برتر کشوری این موسسه از استانهای سراسر کشور مورد تجلیل قرار گرفتند.
 
این گزارش حاکیست، حضور علیرضا افتخاری خواننده کشورمان نیز که قطعاتی را اجرا کرد از بخشهای ویژه این برنامه بود.
 
ازجمله مهمانان این همایش، اعضای شورای شهرمشهد، دائمی رییس اتحادیه عکاسان و فیلمبرداران مشهد و کاظمی معاون خدمات محیط زیست شهرداری مشهد بودند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار