بسياري مواقع پوست ما در معرض خطر سوختگي با موادي همچون آب_جوش و روغن_داغ قرار دارد و اين امکان وجود دارد که اين نوعسوختگي‌ها علاوه بر درد بسياري که دارند، پس از بهبود اثر ماندگاري نيز بر روي پوست داشته باشند که با انجام چند اقدام موثر مي‌توان مانع از ماندگاري اثر آنها بر روي پوست شد.
کد خبر: ۳۷۹۰۲۴
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۳ 16 February 2017
به گزارش تابناک رضوی،اولين اقدام موثر در برخورد با سوختگي‌هاي_حرارتي از جمله سوختگي با آب جوش، بخاري و روغن_داغ  استفاده از آب_جاري، نوشيدني_خنک، نوشابه، شير و هر نوع نوشيدني ديگر است.
زماني که آب_جوش بر روي ساق و يا مچ پا ريخته شود بايد پا را بلافاصله زير آب_سرد و جاري قرار داد و بايد از درآوردن جوراب به شکل مستقيم خودداري کرد، زيرا اين کار موجب مي‌شود تا پوست پا نيز همراه جوراب کنده شود.
 براي خارج کردن جوراب مصدوم در اين مواقع بايد با استفاده از قيچي جوراب را از کناره آن تا پايين قيچي کرد و به آرامي و بدون کشش آن را از سطح پوست جدا کرد.
در سوختگي‌هاي سطحي و درجه_يک مانند سوختن دست با بخاري و اتوي_داغ که با تورم و قرمزي سطح پوست همراه است، سرد کردن و سپس استفاده از پماد اکسيددوزنگ يا پماد_روغن_ماهي و حتي چرب کردن موضع با هر نوع #روغن ديگر کفايت مي‌کند
 سوختگي‌هاي #درجه_دو
سوختگی_درجه_دوکه علاوه بر تورم و قرمزي و درد، تاول نيز در سطح سوختگي مشاهده مي‌شود بايد موضع را با گرفتن زير آب_سرد خنک کرده و حتي المقدور از ترکاندن تاول‌ها مگر در مواردي که خيلي بزرگ باشند خودداري کرد.
در اين نوع سوختگي‌ها بايد با استفاده از سرم_شستشو يا کلروسديم 9 درصد محل موضع را با گاز_استريل تميز کرده و با گاز استريل نيز خشک کرد و سپس با استفاده از پماد سيلورسولفاديازين به قطر دو ميليمتر تمام سطح سوختگي را پوشاند و روي آن را با گاز استريل و باند کشي بست.
 به منظور تعويض پانسمان، موضع را بايد با آب_سرد و شامپو_بچه شستشو داده و اين کار را تا زماني که سوختگي به رنگ ارغواني درآيد بصورت يک روز در ميان ادامه داد. 
در اين مرحله بايد هر بار از سه نوع پماد نيتروفورازون که آنتي باکتريال است، پماد فلوئوسينولون که ضد التهاب است و پماد فني_تويين که لايه آور و لايه بردار است به صورت ترکيبي و به يک اندازه استفاده کرده و آنها را پس از ترکيب به قطر دو ميلي متر بر روي محل سوختگي قرار داده و موضع را با استفاده از گاز استريل و باندکشي بست 
 با انجام اين روش طي چند بار پانسمان به صورت يک_روز_در_ميان بهبودي محل سوختگي با سرعت بيشري روي پوست مشاهده شده و جاي_سوختگي بر روي پوست باقي نمي‌ماند.
  استفاده از پماد_شترمرغ و سیکالفیت  مي‌تواند در بهبود سوختگي_پوست موثر باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار