تا پایان سال ۹۶؛
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) قم گفت: بیش از ۸ هزار زن سرپرست خانوار مستعد شغل در قم تحت حمایت کمیته امداد هستند که همه این افراد تا پایان سال آینده شاغل می‌شوند.
کد خبر: ۳۷۳۵۸۸
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۶:۲۰ 07 February 2017
به گزارش تابناک قم، اکبر میرشکار در نشست خبری که در مجتمع تربیتی اقامتی حضرت معصومه(س) قم برگزار شد، با ارائه گزارشی از اقدامات ۱۰ ماهه کمیته امداد استان قم، اظهار کرد: کمیته امداد امام خمینی(ره) ۲۲ روز بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شکل گرفت و تنها دستگاهی است که اسم امام راحل را همراه دارد.

مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره) قم افزود: کمیته امداد توانسته است منشأ خیر و برکات بسیاری باشد و خیلی از افراد اگر کمیته امداد نبود به خودکفایی و توانمندی نمی‌رسیدند و خیلی از این افراد امروز خودشان حامی هستند و به جای اینکه کمک دریافت کنند به سایران کمک می‌دهند.

وی با بیان اینکه در این سال‌ها بیش از ۷۰۰ هزار شغل توسط کمیته امداد ایجاد شده است، تصریح کرد: ۱۶ هزار و ۱۳۱ خانوار در قم در حال حاضر تحت پوشش هستند که با اعضای خانواده ۳۷ هزار و ۲۸۷ نفر را تشکیل می‌دهند.

میرشکار با بیان اینکه ۶ و ۶ دهم خانوارها و ۳ و ۳ دهم جمعیت استان تحت پوشش کمیته امداد هستند، بیان کرد: از این بین ۱۱ هزار نفر زن سرپرست خانوار هستند و از خدمات امداد بهره‌مند می‌شوند.

هر یتیم در قم بیش از ۹ حامی دارد

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان قم، اظهار کرد: ۱۸۹۰ یتیم تحت پوشش هستند که بیش از ۲۲ هزار حامی حمایت می‌شوند، یعنی هر یتیم بیش از ۹ حامی دارد و نزدیک ۲۶۸ هزار تومان هر ماه به حساب هر یتیم واریز می‌شود.

وی با بیان اینکه بیش از ۲۶ هزار نفر بیمه امداد هستند، تاکید کرد: تقریباً ۵ درصد هزینه درمان توسط افراد تحت پوشش دریافت می‌شود و در سال ۹۵ حدود ۱۲۵ میلیارد ریال برای درمان مددجویان هزینه شده است.

میرشکار با بیان اینکه ۴ هزار و ۵۲۸ دانش آموز در قم تحت پوشش کمیته امداد هستند، بیان کرد: این دانش آموزان در طول تحصیلی به صورت حداقلی حمایت می‌شوند، در همه شهرها در مهرماه ۲۰ هزار تومان برای هزینه کمک تحصیلی اعطا شد اما در استان قم ۱۲۰ هزار تومان اهدا شد.

مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان قم از وجود ۱۵۰ دانشجو تحت پوشش کمیته امداد خبر داد و افزود: این افراد برای تأمین شهریه دانشگاه‌ها از حمایت‌های کمیته امداد بهره‌مند می‌شوند و به خاطر کسری اعتبار ۶۰ درصد شهریه پرداخت می‌شود، دانشجویان دانشگاه دولتی هم مستمری کمک تحصیلی دریافت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه ۳ هزار و ۷۳۶ خانواده بیمه تأمین اجتماعی شده‌اند، تصریح کرد: ۶۹۶ مورد در حوزه ازدواج در ۱۰ ماه کمک هزینه ازدواج داشته‌ایم که سرانه استان قم از کشور بالاتر است، حدود ۱۰ درصد از ازدواج‌هایی که در قم رقم می‌خورد از امداد کمک دریافت می‌کنند.

میرشکار با تأکید بر اینکه ۴ هزار و ۲۳۵ نفر در ۱۰ ماهه سال ۹۵ به صندوق امداد ولایت معرفی شده‌اند، بیان کرد: این صندوق ۷ میلیارد ۷۰۰ میلیون تومان وام قرض الحسنه بدون سود و بهره به ۴ هزار و ۲۳۵ نفر پرداخت کرده است.

کمیته امداد به دنبال ایجاد اشتغال پایدار است

مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان قم با بیان اینکه کمیته امدادبه دنبال ایجاد اشتغال پایدار است، تصریح کرد: ابتدا افراد شناسایی و استعداد سنجی شده و بعد از آن مشاوره صورت می‌گیرد و اگر نیاز به مهارت اندوزی داشت معرفی می‌شود که ۷۵۲ نفر برای دریافت تسهیلات معرفی شده‌اند.

وی تصریح کرد: ۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از مجموع ۱۳ میلیارد تومانی که به قم اختصاص داده شده بود را دریافت کردیم.

میرشکار با اشاره به اینکه حق بیمه فردی که برای کار به کارگاه‌ها معرفی می‌شود تا دو ماه پرداخت می‌شود، تصریح کرد: ایجاد اشتغال و درامد برای خانواده از هر چیزی برای کمیته امداد مهم‌تر است.

مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان قم با اشاره به میزان صدقات مردم، گفت: در این ۱۰ ماه ۸ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان، زکات ۷۰۰ میلیون تومان، اکرام ایتام ۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان توسط مردم به کمیته امداد کمک شده است.

وی با اشاره به اینکه ۱۷۸ مورد مسکن ساخته و تحویل افراد شده است، تاکید کرد: ۵۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان دریافتی کمیته امداد بوده است که از این میزان ۳۱ میلیارد تومان دولتی بوده است.

پرداخت یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان کمک جهیزیه

میرشکار با بیان اینکه یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان برای جهیزیه در این ۱۰ ماه هزینه شده است، بیان کرد: حقوق و دستمزد کمیته امداد از خزانه دولت پرداخت می‌شود و یک ریال از کمک مردم در کارهای خود کمیته امداد هزینه نمی‌شود.

مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان قم از انجام ۴۰۰ مورد تعمیرات مسکن در این ۱۰ ماه خبر داد و گفت: نگاه ما در کمیته امداد قم توانمندسازی خانواده‌ها است و اعتقاد داریم که نباید نیازمندان در کمیته امداد ماندگار شوند.

وی تصریح کرد: در حوزه اشتغال بر این است که در قم ظرفیت به قدری زیاد است که می‌تواند بر هر خانواده تحت پوشش یک شغل ایجاد کرد و در چند ماه گذشته همه افراد مددجوی امداد به همین منظور استعداد سنجی شدند ۱۰ هزار و ۴۴ نفر مستعد کار هستند و باید برایشان شغل ایجاد کنیم.

تعداد زنان سرپرست خانوار قم بالاتر از میانگین کشوری

میرشکار با اشاره به اینکه در قم برای ایجاد اشتغال دو مشکل اساسی وجود دارد، تاکید کرد: بیش از ۸ هزار نفر این افراد خانم هستند و استان قم در بعد زنان سرپرست خانوار بالاتر از میانگین کشوری است و دوم اینکه به دلیل مشکلات محیط زیستی باید از کارهای دامپروری و کشاورزی فاصله بگیریم.

مدیر کل کمیته امداد استان قم با اشاره به اینکه باید اشتغال این بانوان با در نظر گرفتن شرایط خانه‌داری باشد، تصریح کرد: تا پایان اسفند سال آینده برای همه زنان سرپرست خانوار شغل ایجاد می‌شود.

اجرای طرح مددکاری اسلامی در قم

وی با اشاره به اجرای طرح مددکاری اسلامی در استان قم برای اولین بار در کشور، تاکید کرد: مددکاری کمیته امداد برای اولین بار در کشور در استان قم برون سپاری شده است و مددکاری که قبلاً ۵۰۰ خانوار را تحت پوشش داشت امروز به ۱۵ خانوار سرمی‌زند و در این کار با حوزه همکاری‌های لازم صورت گرفته است و از مددکاران این حوزه استفاده شده است.

میرشکار با اشاره به اینکه اداره خدمات ویژه زنان سرپرست خانوار ایجاد شده است، افزود: چشم انداز و برنامه ویژه‌ای برای زنان سرپرست خانوار در نظر گرفته شده و خدماتی که در این زمینه ارائه خواهد شد با سایر مددجویان متفاوت خواهد بود.

مدیرکل کمیته امداد استان قم از بازنگری پرونده‌های کمیته امداد خبر داد و گفت: خانواده‌هایی که به حدی از خودکفایی می‌رسند از مددجویان خارج می‌شوند در موارد خاص مانند تأمین جهیزیه و درمان تحت حمایت قرار می‌گیرند، ۱۷۰۰ خانوار قطع معیشت داشتیم.

وی با اشاره به راه اندازی پنل‌های تولید برق خورشیدی در خانه‌های مددجویان، افزود: ۲۰ میلیون تومان برای راه‌اندازی این پنل وام می‌دهیم این پنل در خانه‌ها ایجاد می‌شود، ماهی ۷۰۰ الی ۸۰۰ هزار تومان درامد ایجاد می‌شود که برای ۱۰۰ خانوار در مرحله اول ایجاد می‌شود و امیدواریم که در سال‌های آینده چند برابر شود.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار