تقدیم بودجه پیشنهادی شهرداری به شورای اسلامی شهر هر سال بهمن سرآغازی است برای شروع تلاش‌های یک ساله در سال آینده و پیگیری نیازهایی که می‌تواند شهر را زیر و رو کند.
کد خبر: ۳۶۹۲۷۰
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۶:۳۳ 30 January 2017
به گزارش تابناک قم، بودجه 2 هزار میلیارد تومانی شهرداری قم هم ابتدای بهمن امسال به شورا تقدیم شد. بودجه‌ای که هر چند شاید به دلیل افزایش 40 درصدی، مقداری مورد مخالفت برخی اعضای شورای اسلامی شهر قم قرار گیرد، در نهایت با اندکی تغییر به تصویب شورای شهر هم خواهد رسید. بودجه‌ای که برای نخستین بار بر اساس برنامه راهبردی شهرداری قم نوشته شده و اهداف و استراتژی‌های آن قرار است قم را به چشم‌اندازش در افق‌های 1400 و 1414 نزدیک کند.

آنچه در این بودجه بیش از موضوع دیگر به چشم می‌خورد، افزایش یک‌باره سرانه توسعه فضای ورزشی و تفریحی و تلاش برای بهبود خدمات اجتماعی در بودجه است.

به گفته معاون برنامه‌ریزی شهردار قم، بودجه راهبرد ارتقای خدمات رفاهی و اجتماعی در بودجه سال آینده شهرداری قم جهش بی‌سابقه داشته است.

«محسن رنجبر»، با اشاره به این‌که در حوزه زیرساخت فرهنگی، تفریحی و ورزشی سرانه شهر قم 49 سانتی‌متر به ازای هر شهروند است، اظهار کرد: این سرانه محدود به نظر می‌رسد چرا که سرانه مطلوب بین 1/2تا 2 مترمربع برآورد می‌شود که بودجه قرار است بهبود وضعیت این شاخص را پیگیری کند.

معاون شهردار قم با اشاره به این‌که 7 درصد بودجه عمرانی که 113 میلیارد تومان است به این هدف اختصاص یافته است، اظهار کرد: بیشترین رشد در بودجه‌های سال آینده شهرداری قم نسبت به بودجه امسال، همین رقم است.

وی با بیان این‌که اهداف مختلفی در بودجه سال آینده شهرداری قم دیده شده گفت: حفاظت و برخورداری از محیط زیست پایدار و با کیفیت، نزدیک به 174 میلیارد تومان در بودجه سهم دارد که این توجه نسبت به محیط زیست شهری نگاهی جدید محسوب می‌شود.

راهبرد دوم روان، متعادل و سالم‌سازی عبور و مرور شهری است که برای آن در بودجه سال آینده 552 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

کاهش خطرپذیری و ارتقای ایمنی شهر

بهره‌مندی از محیط شهری امن، سهم 113 میلیارد تومانی در بودجه 96 شهرداری قم دارد و کاهش خطرپذیری و ارتقای ایمنی شهر هم 57 میلیارد تومان بر‌آورد شده است.

رونق اقتصادی شهر، توسعه منابع پایدار و افزایش مشارکت بخش خصوصی در آبادانی شهر راهبرد دیگر بودجه 96 شهرداری قم است که 168 میلیارد تومان برای آن در نظر گرفته شده است و همچنین در این میان توسعه شهر هوشمند 26 میلیارد تومان سهم دارد.

هدف تحقق حکمرانی و مدیریت اسلامی، مطلوب و قانون‌مداری شهری 9 میلیارد تومان و ساماندهی کالبدی و محتوایی شهر و بهبود کیفیت سیما و منظر شهری 22 میلیارد تومان در بودجه سال آینده برآورد شده است.

هدف توسعه متوازن و متعادل تجهیزات و تأسیسات خدمات شهری برای شهروندان و زائران هم 65 میلیارد تومان در بودجه 2 هزار میلیارد تومانی شهرداری قم در سال آینده سهم دارد.

رنجبر با اشاره به استقرار پرتال بودجه‌ریزی عملیاتی در شهرداری قم گفت: ذیل 118 سیاست اجرایی که از 38 استراتژی و 11 هدف به دست آمده بود نزدیک به 500 طرح برنامه‌ریزی کردیم که با هزار شاخص عملیاتی کمی شده و پیگیری می‌شود.

وی افزود: وقتی خواستیم بودجه امسال بنویسیم، این اعداد را به مناطق دادیم و گفتیم ذیل این طرح‌ها پیشنهادهای خود را ارائه کنید. همه این پیشنهادها در سامانه وارد شد و بررسی شد آیا پیشنهادها با بودجه هماهنگ است یا نه.

معاون شهردار قم اضافه کرد: پس از بررسی پیشنهادها و نیازها متوجه شدیم همه این شکاف را در سال اول نمی‌توانیم پر کنیم که قسمتی از آن امسال تخصیص داده شد.

وی با اشاره به این‌که نظارت بر پروژه‌ها در حال حاضر با سیستم کنترل پروژه و ارزیابی عملکرد صورت می‌گیرد، گفت: یک سیستم بازخورد استراتژیک هم وجود دارد که ماهانه پیشرفت‌هایی را که انجام می‌شود ‌اندازه می‌گیرد و فاصله آن را با وضعیت پیش‌بینی شده در بودجه مقایسه می‌کند.

رنجبر با اشاره به این‌که برخی از 500 طرحی که در اهداف بودجه تدوین شده نیاز به برنامه 5 ساله دارد، اظهار کرد: مثلا ارتقای ایمنی بافت فرسوده کاری نیست که در یک یا 2 سال امکان‌پذیر باشد. حوزه تخصصی مربوطه این برنامه را برای سال 96 آماده کرده و از آن دفاع می‌کند که این یک برنامه پیوست برای بودجه عمل می‌کند.

استقرار رصدخانه بودجه

رنجبر با اشاره به استقرار رصدخانه بودجه برای شهرداری قم گفت: تخصیص بودجه به صورت هدفمند، مشخص شدن وظایف هر بخش از شهرداری قم، مشخص شدن اولویت‌ها و تخصیص هدفمند و موضوعی از لوازم رصدخانه بودجه شهرداری هستند.

معاون شهردار قم با اشاره به رشد بودجه فضای سبز در شهرداری قم اظهار کرد: بودجه سال جاری 45 میلیارد تومان بود و بودجه سال آینده 107 میلیارد تومان شده است که 136 درصد رشد نشان می‌دهد و این فقط صرف فضای سبز و درختکاری است.

وی با اشاره به بودجه آبرسانی و آبیار افزود: بودجه سال گذشته 9 میلیارد تومان بوده که امسال به 18 میلیارد تومان رسیده است.

بودجه پسماند در سال گذشته 4/4 میلیارد تومان بوده که امسال به 31/3 رسیده است؛ یعنی نزدیک به 605 درصد رشد داشته است. بودجه ورزشی نیز در سال گذشته 1/2 میلیارد تومان بوده که سال آینده 108 میلیارد تومان می‌شود.

معاون شهردار قم اظهار کرد: در انرژی‌های نو اصلا سرمایه‌‌گذاری نکرده بودیم که امسال 400 میلیون تومان سرمایه‌گذاری می‌کنیم.

به گفته وی بودجه فرهنگی 5/3 میلیارد تومان بوده که به 11/7 میلیارد تومان خواهد رسید.

رنجبر اضافه کرد: در بخش سرمایه‌گذاری که اهتمام ویژه نسبت به آن صورت گرفته، سال گذشته بودجه 23 میلیارد تومان بوده که به 159 میلیارد تومان می‌رسد.

وی در پاسخ به این سؤال که این بودجه در درآمدها چگونه قرار است محقق شود، به ابلاغ رئیس سازمان برنامه کشور درباره پرداخت مطالبات شهرداری قم از دولت اشاره کرد که قرار است در قالب تعهد دولت از طریق سکوک به مبلغ 700 میلیارد تومان تأمین شود.

معاون شهردار قم با اشاره به این‌که این رقم تا پایان سال در اختیار شهرداری قم قرار می‌گیرد گفت: همچنین در سال 96 بیش از 550 میلیارد تومان تهاتر ملکی برای بدهی‌های بانکی انجام می‌دهیم که این کار عدد را به 1250 میلیارد تومان می‌رساند. 150 میلیارد تومان از درآمدهایمان از جنبه مشارکت با صدور پروانه است. 600 میلیارد تومان هم می‌ماند که معمول درآمد شهرداری در یک سال است.

وی افزود: در کنار این 200 میلیون یورو فاینانس خط A تکمیل شده و 300 میلیون یورو هم برای خط B در حال پیگیری هستیم که بر اساس قیمت 4 هزار تومان به ازای یک یورو، 2 هزار میلیارد تومان هم به این صورت به بودجه اضافه می‌شود.

به گفته رنجبر 150 میلیارد تومان هم کمک‌های دولتی و دفتر مقام معظم رهبری دیده شده که در واقع 2150 میلیارد تومان از بودجه خارج از منابع شهرداری دیده شده است.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار