مسئولان فرودگاه و ماموران آن ،بجز پیج کردن این پیام که پرواز شماره فلان ایلام به تهران یا تهران به ایلام کنسل شده است ،تاکنون کدام بند دستورالعمل حقوق مسافران حمل ونقل هوایی را اجرایی کرده اند؟
کد خبر: ۳۶۸۸۸۳
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۱ 29 January 2017

تابناک ایلام علی اصغراسدی::براساس عرف های مورد قبول بین المللی ،تاخير پرواز در حمل و نقل هوايی، تا نيم ساعت خالی از اشکال است ، اما در صورت تاخير بيش از نيم ساعت، شرکت مربوطه بايد جوابگوی مسافران باشد و بر اساس كنوانسيون‌های بين‌المللي موظف به پرداخت خسارت به مسافران وجلب رضایت آنان هستند.


براساس اعلام سازمان هواپیمایی کشوری،ميانگين تاخيرهای پروازی ايران در مسيرهای داخلی و خارجی حدود نيم ساعت است. با این حال بارها مشاهده شده که مسافران بسیاری از پروازهای داخلی بيش از اين مدت در فرودگاه‌ها معطل می شده وگاها با کنسلی متعدد پروازها مواجه شده اند وطبق عرف بين‌المللی این مسافران از حقوقی برخوردارند كه این موضوع تاکنون در ايران مورد بی توجهی قرار گرفته است.

بر اساس دستورالعمل حقوق مسافر در پروازهای داخلی ،نماینده شرکت هواپیمایی با حضور در میان مسافران با متانت و احترام نسبت به اطلاع رسانی صحیح در خصوص تاخیر پرواز اقدام می‌کند و شرکت هواپیمایی نسبت به اطلاع رسانی از طریق سیستم اطلاعات پرواز به صورت مستمر اقدام می‌کند.

براساس این دستورالعمل در صورت تاخیر بیش از یک ساعت و کمتر از دو ساعت ،از مسافران پذیرایی نوع اول به عمل خواهد آمد و ارائه این پذیرایی مشروط به وجود زمان کافی جهت پذیرایی و عدم ایجاد تاخیر بیشتر در پرواز است.

همچنین در تاخیر بیش از 2 ساعت و تا 4 ساعت انجام پذیرایی مناسب حداقل نوع اول با توجه به امکانات فرودگاهی، فراهم نمودن امکان برقراری ارتباط تلفنی برای اطلاع رسانی، تغییر پرواز در صورت درخواست مسافر و امکان انجام آن، انجام خدمات لازم جهت اعزام با سایر شرکت های هواپیمایی (در صورت درخواست مسافر) و در صورت وجود پرواز از همان مسیر و یا انتقال به مقصد نهایی از طریق مسیرهای جایگزین (به غیر از مسیر درج شده در بلیت) و پرداخت کامل وجه بلیت مسافر در صورت انصراف مسافر از ادامه پرواز ضروری است.

شرکت هواپیمایی و دفاتر نمایندگی فروش بلیت موظف هستند بلیت مسافر را با مشخصات کامل اعم از شرایط و ضوابط بلیت صادره، قیمت نهایی (بهای پایه، عوارض، قواعد ابطال و هزینه های اضافی)، نام شرکت شرکت حمل کننده و سایر اطلاعات ضروری به مسافر ارائه کنند.

بنابراین گزارش حقوق مسافر مجموعه ای از سیاست‌ها، دستورالعمل‌ها، استانداردها، ضوابط و مقرراتی است که الگوی رفتاری شرکت هواپیمایی و دست اندرکاران امور پروازی را تدوین می کند و هدف آن تضمین حقوق مادی و معنوی و رعایت شأن و منزلت مسافران در فرآیند مسافرت‌های هوایی است؛ رعایت این مجموعه حمایتی بر اساس مفاد 5 قانون هواپیمایی کشوری و ماده 19 کنوانسیون ورشو مصوب 1354/3/31 مجلس شورای اسلامی برای همه شرکت‌های هواپیمایی الزامی است.

حال شما تصور کنید در فرودگاه شهدای ایلام،همواره بسیاری از پروازها با تاخیر صورت گرفته وبسیاری از پروازها نیز متاثر از شرایط آب وهوایی کنسل می شوند .

در فصل بهار وتابستان به یمن گردوخاک های عربی وکاهش دید خلبان بارها وبارها پروازهای فرودگاه شهدای ایلام کنسل شده واز طرف دیگر در فصل پاییز وزمستان نیز بدلیل بارش باران وبرف بارها این داستان تکرار شده است.

درهمین زمستان جاری با مه آلود شدن ، وزش باد وبارندگی ها ،کنسلی پروازها تداوم داشته ودر هفته اخیر به اوج خود رسید . بدنبال ورود توده ای بارش زا در روزهای گذشته به استان وبارش بارف از روز جمعه تا کنون(روزیکشنبه) تمامی پروازهای این فرودگاه بصورت متوالی کنسل شده اند.

حال باوجود این همه کنسلی پرتعداد در فرودگاه شهدای ایلام وسرگردانی مسافران در فرودگاههای ایلام وتهران ، بایدیکی پاسخگوی این همه خسارت مادی ومعنوی وارد آمده به مسافران باشد یا خیر ؟

مسئولان فرودگاه و ماموران آن بجز پیج کردن این پیام که پرواز شماره فلان ایلام به تهران یا تهران به ایلام کنسل شده است ،تاکنون کدام بند دستورالعمل حقوق مسافران حمل ونقل هوایی را اجرایی کرده اند؟

چرا کسی جوابگوی این همه حقوق مادی ومعنوی تضییع شده مسافران پروازهای کنسل شده فرودگاه ایلام نیست ؟تاکی باید حقوق قانونی مردم ایلام در بین بی توجهی مسئولان نادیده انگاشته شود؟

آیا وقت آن نرسیده است که مسئولان فرودگاههای کشور  ،با اندکی توجه به فرودگاه شهدای ایلام وبا بالابردن سطح کمی وکیفی این فرودگاه، واندیشیدن تمهیدات فنی به کاهش کنسلی پروازهای آن کمک نموده ودر صورت تاخیر یا کنسل اجباری ،نسبت به تامین حقوق تضییع شده مسافران این پروازها مبادرت نمایند؟!

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار