شب گذشته دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، با صدور فرمانی، ورود به آمریکا را برای اتباع هفت کشور، از جمله ایران، برای مدت دست کم سی روز به حال تعلیق درآورد؛ موضوعی که به سرعت در مرکز توجه رسانه های بین المللی قرار گرفته است؛ اما فارغ از کلیات موضوع، درباره جزئیات این طرح و اظهارات ترامپ پس از امضای آن چه می دانیم؟
کد خبر: ۳۶۷۵۵۰
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۰ 26 January 2017
شب گذشته، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، با صدور فرمانی، ورود به آمریکا را برای اتباع هفت کشور، از جمله ایران، برای مدت دست کم سی روز به حال تعلیق درآورد؛ موضوعی که به سرعت در مرکز توجه رسانه های بین المللی قرار گرفته است؛ اما فارغ از کلیات موضوع، درباره جزئیات این طرح و اظهارات ترامپ پس از امضای آن چه می دانیم؟

به گزارش «تابناک»؛ شب گذشته اعلام شد، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، با امضای یک فرمان اجرایی، موقت جلوی ورود اتباع هفت کشور مسلمان را به خاک آمریکا گرفته است. با این حال، اندکی بعد اعلام شد، این فرمان هنوز به امضای وی نرسیده، ولی قرار است طی روزهای آینده این اتفاق صورت بگیرد و نسخه ای از پیش نویس این فرمان نیز در مطبوعات آمریکایی منتشر شد.

پایگاه اینترنتی «هیل» از جمله مطبوعاتی است که به این موضوع پرداخته و اشاره می کند، این فرمان جدید، «محافظت از ملت در برابر حملات تروریستی اتباع خارجی» نام دارد و بر اساس آن، ورود اتباع چند کشور به خاک آمریکا، سی روز ممنوع می شود. این کشورها شامل عراق، سوریه، ایران، سودان، لیبی، سومالی و یمن هستند.

در توضیح درباره این فرمان، ترامپ مدعی شده که صدور آن به معنای ممنوع کردن ورود مسلمانان به خاک آمریکا نیست. وی گفته: «اما این ها کشورهایی با حجم قابل توجه تروریسم بوده و کشورهایی هستند که مردمشان می خواهند بیایند و برای ما مشکلات فراوانی ایجاد کنند. کشورها ما خودش به اندازه کافی مشکل ندارد...». وی گفته برخی افرادی که به آمریکا می روند، دارای «نیات شیطانی» هستند و وی تمایلی ندارد به این افراد اجازه ورود به آمریکا را بدهد.

این فرمان، وزارت امنیت داخلی، وزارت خارجه و مدیر اطلاعات ملی را مأمور می کند تا لیست اطلاعات مورد نیاز برای سنجش نیات هر فردی که قصد ورود به آمریکا دارد را تهیه کنند. در واقع، این لیست مشتمل بر اطلاعاتی خواهد بود که کشور مادر باید درباره تبعه خود در اختیار آمریکا قرار دهد.

بر اساس این فرمان، از دولت هایی که در حال حاضر چنین اطلاعاتی را در اختیار آمریکا قرار نمی دهد، خواسته می شود در شصت روز از ابلاغ این موضوع، همکاری خود را آغاز کنند؛ در غیر این صورت، اتباع این کشورها تا زمانی که دولت هایشان ارائه اطلاعات را مورد پذیرش قرار ندهند، از ورود به آمریکا منع خواهند شد.

پیش نویس قانون مذکور اشاره می کند که وزارت خارجه و وزارت امنیت داخلی می توانند کشورهای دیگری را نیز به فهرست هفت کشور فعلی اضافه کنند، اما آن ها همچنین می توانند بر اساس وضعیت هر فردی به صورت مجزا و فارغ از قرار داشتن نام کشورش در این فهرست، درباره وی تصمیم گیری کنند.

افزون بر موارد فوق، فرمان مذکور ورود پناهجویان به آمریکا را نیز به مدت 120 روز به حال تعلیق درمی آورد. طی این مدت، وزارت خارجه باید مقررات پذیرش پناهجویان را بازنگری کند. کسانی که پیش از این درخواست پناهندگی کرده اند نیز بررسی درخواست هایشان متوقف شده و پس از وضع مقررات جدید، از سر گرفته خواهد شد. پذیرش پناهجو از سوریه نیز تا زمان تصمیم شخص ترامپ به کلی متوقف می شود.

از جمله دیگر نکات مورد اشاره این فرمان، دستور به وزارت خارجه برای تهیه طرحی جهت ایجاد «مناطق امن» در سوریه است که پناهجویان بتوانند در آن اقامت کنند. این موضوعی است که ترامپ در زمان مبارزات انتخاباتی وعده آن را داده بود و در مصاحبه اخیر خود با «ای بی سی» نیز بار دیگر بر آن تأکید کرد. فرمان مذکور همچنین از وزارت امنیت داخلی می خواهند به سرعت یک سامانه بیومتریک را برای ورود به آمریکا برقرار کرده و همه درخواست کنندگان ویزا را مورد مصاحبه قرار دهد.

هرچند در ابتدا اعلام شد که ترامپ شب گذشته این فرمان را امضا کرده، به نوشته هیل، قرار است این فرمان امشب (پنجشنبه) رسماً به امضای وی برسد. همان گونه که اشاره شد، ترامپ مدعی است که این قانون جدید به معنای وضع ممنوعیت در مقابل ورود مسلمانان به خاک آمریکا نیست.

در همین راستا، وی در پاسخ به پرسش مجری «ای بی سی» درباره اینکه آیا فرمان جدید، سبب بروز عصبانیت بیشتری نسبت به آمریکا در میان کشورهای مسلمان نخواهد شد، گفت: «عصبانیت؟ همین الان هم کلی عصبانیت وجود دارد؛ مگر از این بیشتر هم می شود؟ ببین دیوید، من می دانم تو آدم پیچیده ای هستی. دنیا آشفته است. دنیا همین قدر عصبانی است. تو فکر می کنی این کار باعث کمی عصبانیت بیشتر می شود؟ دنیا یک جای عصبانی است».
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار