شعار روز جهانی تنوع زیستی:
معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه شعار روز جهانی تنوع زیستی امسال «تنوع زیستی برای توسعه پایدار» اعلام شده است، گفت: به این مناسبت این سازمان برنامه های متنوعی را در سراسر کشور در این روز برگزار می کند.
کد خبر: ۳۶۶۸۳
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۰ 19 May 2015
به گزارش تابناک یزد، احمد علی کیخا با اشاره به اینکه اول خرداد ماه هر سال روز جهانی تنوع زیستی نامگذاری شده است، افزود: سازمان ملل برای هر سال عنوانی متناسب با موضوعات مهم زیست محیطی انتخاب می کند که شعار امسال «تنوع زیستی برای توسعه پایدار» تعیین شده است.

وی تصریح کرد: موضوع امسال نشان دهنده اهمیت تلاش های انجام شده در تمام سطوح برای ایجاد  مجموعه ای از اهداف توسعه پایدار (SDGs) به عنوان بخشی از دستور کار توسعه سازمان ملل متحد پس از 2015 برای سالهای  2015-2030 بوده وهمچنین اهمیت نقش تنوع زیستی برای دستیابی به توسعه پایدار است.

کیخا با بیان اینکه موضوع تنوع زیستی و توسعه پایدار در اعلامیه وزرا و شرکت کنندگان مقامات عالیرتبه در دوازدهمین کنفرانس کشورهای عضو کنوانسیون تنوع زیستی (CBD) تاکید شده است، افزود: در این نشست که  در کره جنوبی برگزار شد؛ نماینده کشورمان نیز در این نشست حضور داشت.

وی درباره مصوبات این نشست افزود: در مصوبه دوازدهمین نشست کنوانسیون تنوع زیستی بر ارزش ذاتی تنوع زیستی، همچنین ارزش های اکولوژیک، ژنتیک، اجتماعی، اقتصادی، علمی، آموزشی، فرهنگی، تفریحی و زیبایی شناختی و نقش اساسی آن در حفظ زیستگاه ها و فراهم آوردن منافع اساسی که بنیان های حیاتی برای توسعه پایدار و زندگی سالم آدمی هستند، تاکید شده است.

همچنین در این نشست به رسمیت شناختن شدت خسارت جهانی تنوع زیستی و به تحلیل رفتن زیستگاه، تخریب زیربنای توسعه جهانی که بر امنیت غذایی و تغذیه، تهیه و دسترسی به آب و سلامتی مردم فقیر روستایی و جمعیت جهانی بطور کلی، شامل مردم حاضر و نسل های آینده  تاثیر منفی می گذارد، اهمیت پیاده سازی برنامه راه 2011-2020 و دستیابی به اهداف تنوع زیستی (آیچی) تاکید شده است.

کیخا با بیان اینکه به این مناسبت سازمان حفاظت محیط زیست برنامه های متنوعی را در سراسر کشور در این روز برگزار می کند، افزود:  علاوه بر آن بازدید از  تمامی موزه های ادارات کل حفاظت محیط زیست، موزه تنوع زیستی در پارک پردیسان به مدت یک هفته رایگان است.

وی تصریح کرد: برگزاری کارگاه های آموزشی برای جوامع محلی، ذینفعان و آموزشگران با تمرکز بر ویژگی های تنوع زیستی هر استان، همکاری با سازمان های مردم نهاد، اجرای برنامه های زیست محیطی برای کودکان و نوجوانان، اجرای مسابقات مختلف اعم از مسابقه عکاسی، نقاشی و مسابقات ورزشی در سطح شهر از جمله برنامه های ادارات کل حفاظت محیط زیست در هفته تنوع زیستی است.

کیخا، اجرای پرده خوانی، تئاترهای زیست محیطی و نمایش عروسکی، اجرای نقاشی بزرگ پارچه ای و برقراری ایستگاه های گریم و نقاشی کودک، برگزاری کارگاه های آموزشی در جهت ترویج فرهنگ توسعه پایدار از دیگر برنامه های این هفته در استان ها برشمرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار