کد خبر: ۳۵۰۱۷۳
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۴ 28 December 2016
با قدم زدن در خیابان  شهید چمران، حد فاصل چهارراه شهدا تا بولوار خلیج فارس و تماشای وضعیت این راسته، مثل شیرمرغ تا جان آدمیزاد را در ذهنت تداعی می کند و سرگیجه می گیری از آن همه بلبشویی که در این خیابان وجود دارد و برای لحظه ای از آن همه شلوغی و بی نظمی، هنگ می کنی!  نیاز داشتم چند ثانیه توقف کنم، چشمانم را ببندم و نفسی عمیق بکشم و حالا با ذهنیتی کلی نسبت به وضعیت شلوغ و درهم این منطقه، مسیر خود را ادامه دهم.
نفس شهر در این خیابان گرفته است و آلودگی های بصری و صوتی ناشی از بوق خودروها، رژه موتور سیکلت سواران، تردد خودروهای سنگین، در هم تنیدن خودروها و عابران پیاده در طول و عرض خیابان، سد معبر  برخی کسبه، وضعیت نامناسب پیاده روها، انتظار روستانشینان برای رسیدن مینی بوس روستا و انتظار تاکسی تلفنی های بدون تابلو برای خروج مردم از بیمارستان و جذب و سوار کردن آن ها با داد زدن کلمه «تاکسی» و ... این خیابان را متمایز کرده است.همه رقم صنفی در این خیابان قدیمی  به چشم می خورد از بیمارستان و داروخانه گرفته تا دانشکده و کتابخانه عمومی، صافکاری  و تعمیرگاه خودرو و  موتور سیکلت. فروشگاه لوازم خانگی، خرازی، بقالی، پرده فروشی، آرایشگاه، خیاطی و نمایشگاه خودرو هم در این خیابان وجود دارد و کمتر صنفی را می توانی در آن جستجو کنی که نباشد!
این موضوع علاوه بر این که برای خیلی از ساکنان محل خوشایند است و هر آنچه را که بخواهند در کمترین زمان ممکن می توانند تهیه کنند مشکلاتی را نیز برای آن ها به وجود آورده است.
تنوع نه چندان خوب
یکی از ساکنان این خیابان می گوید: تنوع اصناف در این خیابان برای ما خوب است و هر چه لازم داشته باشیم با طی 2 قدم تا سرکوچه می توانیم بلافاصله خریداری و تهیه کنیم اما رنگارنگ بودن اصناف موجب شده است تا این خیابان خیلی شلوغ شود و هر کسی هرچیزی لازم دارد با این توجیه که در این خیابان قیمت ها نسبت به مرکز شهر مناسب تر است، برای  تهیه نیاز خود مراجعه می کند که این موضوع موجب ایجاد حجم بالای رفت و آمد به این خیابان شده است.
«نیستانی» می افزاید: از طرفی تنوع اصناف و سد معبر بیشتر آن ها، نمای شلوغ و زشتی به این خیابان داده است و سد معبر برخی مواقع به قدری زیاد است که به سختی می توان از پیاده رو عبور کرد و افراد به یکدیگر برخورد می کنند.
گره خوردن خودروها و عابران پیاده
درهم تنیده شدن انواع خودروهای سبک و سنگین و نیز عابران پیاده در طول و عرض خیابان، از معضلات اساسی این خیابان است.
«گریوانی» یکی از کسبه این خیابان می گوید: این خیابان در مسیر ورودی بجنورد از سمت اسفراین قرار دارد و همین موضوع موجب شده است تا انواع خودروهای سنگین نیز در آن تردد کنند و با توجه به قرار داشتن بیمارستان تأمین اجتماعی در این خیابان و بالا بودن حجم رفت و آمد، موجب ترافیک شدید می شود و ساخته شدن پل 19 مهر هرچند از بار ترافیک این خیابان کم کرد اما نتوانست در این رابطه خیلی مؤثر باشد.
وی در حالی که به کامیون هایی که از دو سوی این خیابان تردد می کنند، اشاره می کند، می افزاید: ببینید همه مدل خودروی سبک و سنگین از اتوبوس گرفته تا مینی بوس و کامیون و خودروهای سبک در این خیابان تردد می کنند و در برخی ساعات روز ترافیک در این خیابان قفل می شود.
«درتومی» صحبت هم محله ای اش را ادامه می دهد و می گوید: با این شرایط ترافیک و عبور خودروهای سنگین و سبک، در این خیابان هیچ پل عابر پیاده ای وجود ندارد و مردم  به ویژه دانش آموزان برای عبور از عرض خیابان باید از لابه لای همین خودروها عبور کنند که این موضوع برای دانش آموزان مقطع ابتدایی و کم سن و سال تر، بسیار خطرناک است. وی با بیان این که فرزند کلاس اولی خودش هر روز برای رفت و آمد به مدرسه مجبور است از این خیابان عبور کند، می گوید: با وجود این که فاصله خانه تا مدرسه کم است اما من و یا همسرم باید فرزندمان را برای عبور از خیابان همراهی کنیم تا مطمئن شویم که به سلامت عبور می کند.
وی ادامه می دهد: برخی مواقع به دلیل رعایت نشدن حق تقدم از سوی رانندگان و یا عابران پیاده، شاهد درگیری های لفظی میان آن ها هستیم و دیدن این صحنه ها آزار دهنده است. شهروندی دیگر به فاصله زیاد مدارس مقطع متوسطه تا منازل واقع در انتهای خیابان اشاره می کند و می گوید: هرچند مدرسه ابتدایی هم خیلی نزدیک نیست اما حد وسط است اما دانش آموزان مقطع متوسطه، هم دختران و هم پسران، مجبورند حداقل تا چهارراه شهدا بروند و این موضوع با توجه به شرایطی که این خیابان دارد و شلوغی آن، خطرناک است و خانواده ها همیشه نگران هستند که مبادا طی مسیر اتفاقی برای فرزندان شان بیفتد. او نیز قرار داشتن این خیابان در ورودی شهر از سمت اسفراین را مورد توجه قرار می دهد و بیان می کند: این موضوع سبب شده است تا مینی بوس های روستاهای اطراف در این خیابان بسیار تردد کنند و توقف مینی بوس ها در اطراف این خیابان برای سوار و پیاده کردن روستانشینان به ترافیک محل می افزاید.
حکایت تکراری آبگرفتگی معابر
آبگرفتگی معابر هنگام باران موضوعی است که یکی دیگر از ساکنان این خیابان به آن اشاره می کند و می گوید: این معضل قصه درازی دارد و بارها برای برطرف شدن آن با شهرداری مکاتبه شده و البته اقداماتی نیز انجام شده است که خیلی نتیجه بخش نبوده است. وی اظهارمی دارد: شیب کوچه ها به سمت خیابان موجب سرازیر شدن آب باران و آب های سطحی به خیابان اصلی می شود که هم گل و لای ایجاد می کند و هم موقع بارندگی خطرناک می شود.
سوال بدون پاسخ
هر چقدر بیشتر در این خیابان قدم می زنم، شلوغی و رفت و آمد و سر و صداهای اضافه چشم ها و گوش هایم را بیشتر آزار می دهد و با خود می اندیشم سهم ساکنان این خیابان از آرامش چیست اما بدون این که پاسخی برای سوالم پیدا کنم، از این خیابان خسته کننده، خارج می شوم./روزنامه خراسان شمالی   
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار