معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی میراث فرهنگی استان اردبیل از پایه‌گذاری شهر جهانی گلیم عنبران خبر داد.
کد خبر: ۳۴۶۰۸۹
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۱ 20 December 2016
به گزارش تابناک اردبیل، علیرضا دباغ عبداللهی در جلسه تشریح آخرین اقدامات اخذ نشان جغرافیایی صنایع‌دستی اردبیل تصریح کرد: پیش‌ازاین شهرجهانی سفال در همدان، شهر جهانی سنگ‌های قیمتی در مشهد، شهر جهانی فرش در تبریز و شهر جهانی صنایع‌دستی در اصفهان پایه‌گذاری شده است.

وی با تأکید به تکمیل پرونده پایه‌گذاری شهر جهانی گلیم عنبران تصریح کرد: این شهر ظرفیت ممتازی در تولید گلیم‌های مرغوب دارد که با این اقدام می‌توان به رشد و توسعه صنایع‌دستی عنبران و حتی استان کمک کرد.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی میراث فرهنگی استان با اشاره به اینکه این استان رتبه نخست را در ثبت نشان ملی جغرافیایی از آن خود کرده است، اضافه کرد: در سال جاری ۱۰ پرونده برای دریافت نشان به میراث کشور ارجاع شد که سه پرونده از استان اردبیل مورد موافقت قرار گرفت.

دباغ عبداللهی با یادآوری اخذ نشان ملی جغرافیایی برای ورنی مغان، جاجیم خلخال و گلیم نمین ادامه داد: در عین حال اخذ نشان بین‌المللی جغرافیایی این سه صنعت دست نیز در دست پیگیری است و با ترجمه پرونده آن به دنبال اخذ مهلت دفاع از پرونده هستیم.

وی برنامه سال جاری میراث فرهنگی استان را پیگیری اخذ نشان ملی جغرافیایی برای چرم اردبیل، ملیله اردبیل، معرق نمین و معرق سنگ و مرصع سنگ خلخال عنوان کرد و گفت: ۶۰ درصد از پرونده اجرای این مهم به اتمام رسیده است.

به گفته معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی میراث فرهنگی استان یکی از دلایل تقلید صنایع‌دستی در کشورهای دیگر از جمله فرش کاشان در چین نبود نشان ملی جغرافیایی است و در صورتی که به دنبال استفاده از صنعت دست به عنوان اهرم اقتصادی هستیم، ثبت نشان ملی ضرورت دارد.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
اردبیلی اصیل
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
کاش میراث فرهنگی اردبیل در فعالیت های خود اندکی نوآوری داشت و فقط به دنبال تقلید از دیگر استان ها نبود!!!!!!!!
راستی ساماندهی شهیدگاه چه شد!!!
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار