انتشار خبرهایی مبنی بر تخلف و بروز نتایج غیرمنطقی در مسابقه‌های لیگ فوتبال رده سنی نونهالان در قم سبب شد سروصدای زیادی در فضای فوتبال قم ایجاد شود.
کد خبر: ۳۴۵۱۸۷
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۳ 18 December 2016
به گزارش تابناک قم، برای نخستین بار حداقل در چند سال گذشته، هیأت فوتبال استان قم از طریق کمیته اخلاق و انضباطی خود تخلف در مسابقه‌های هفته پایانی مرحله گروهی لیگ فوتبال نونهالان استان قم را تأیید کرد. رویکردی جالب از سوی هیأت فوتبال استان آن هم در روزهایی که به انتخابات این هیأت ورزشی در قم نزدیک می‌شویم.

برخی رسانه‌ها در مورد وقایع رخ داده در فوتبال پایه قم از عنوان تبانی استفاده کردند در حالی که بروز تبانی در این مسابقه‌ها اثبات نشد. به طور کلی تبانی در ورزش به حالتی اطلاق می‌شود که یک تیم، بازیکن یا مربی با باشگاه ذی‌نفع دیگری رابطه‌ای غیر سالم برقرار کند و بر اساس مصالح طرف مقابل، در مسابقه برابر آن تیم یا حریف دیگر، به نحوی رفتار کند که تیم مقابل به هدف خود برسد. برای اطلاق وضعیت تبانی به یک مسابقه ورزشی، باید پای دو طرف در ماجرا باز باشد.

داستان چه بود؟

لیگ فوتبال نونهالان قم در 2 گروه برگزار شد و مسابقه‌های گروه دوم با حضور 7 تیم به انجام رسید. پیش از برگزاری مسابقه‌های روز پایانی مرحله گروهی 3 تیم سیاه جامگان، صبا و عقاب پردیسان در رده‌های اول تا سوم گروه قرار داشتند و همگی 12 امتیازی بودند. تفاضل گل سیاه‌جامگان 11، تفاضل گل صبا 8 و تفاضل گل عقاب 7 بود و به این ترتیب نتایج این تیم‌ها در روز پایانی مشخص می‌کرد که کدام 2 تیم راهی مرحله نیمه‌نهایی می‌شدند.

در روز پایانی اما نتایج به شکل عجیبی دنبال شد. ابتدا سیاه‌جامگان 5 بر صفر پناه‌آفرین را شکست داد و تفاضل گل خود را به عدد 16 رساند. یک ساعت بعد صبا برابر سفیر گفتمان قرار گرفت و این تیم قعر جدولی را با به ثمر رساندن 10 گل در هم کوبید تا تفاضل گل خود را به عدد 18 برساند. در این شرایط عقاب در دیدار برابر سهیل باید گل‌های بسیار زیادی برای صعود به ثمر می‌رساند. نتیجه این بازی هم جالب بود. تیم عقاب 13 بر 2 تیم سهیل را شکست داد. نتیجه پرگل، یک‌طرفه و هندبالی که سبب شد عقاب تفاضل گل خود را به 18 برساند و سیاه‌جامگانی که تا پیش از مسابقه‌های روز پایانی صدرنشین بود به جایگاه سوم سقوط کند و این به معنای حذف از مسابقه‌ها بود.

چشمان گریان بازیکنان سیاه‌جامگان پس از این اتفاق و دریافت گل‌های پرشمار از سوی بازیکنان تیم‌های سهیل و سفیر گفتمان صحنه‌های تلخی را در ورزشگاه تختی قم رقم زد. از همان زمان، زمزمه‌ها برای تخلف تیم‌های درگیر در مسابقه‌های روز پایانی به گوش می‌رسید.

چه کسی مقصر بود؟

شکست با نتیجه‌ای سنگین به خودی خود نه جرم است و نه تخلف. در این مورد اما باشگاه سیاه‌جامگان با متهم کردن سهیل به استفاده نکردن از بازیکنان اصلی در دیدار برابر عقاب به طور عمدی، مدعی شد حق و حقوق سیاه‌جامگان با این تصمیم سهیل ضایع شده است.

در این باره اما هیچ مدرکی مبنی بر تبانی سهیل و عقاب به دست نیامده است. ارتباط نزدیک و دوستانه مسئولان 3 باشگاه سهیل، سیاه‌جامگان و عقاب نیز این ایده را تقویت می‌کند که سهیل و عقاب برای تعیین نتیجه مسابقه با هم مراوده خاصی نداشته‌اند.

در این میان مسئولان باشگاه سهیل می‌گویند در هفته پایانی، برایشان اهمیتی نداشته که قرار است چه تیمی به مرحله بعد صعود کند اما با توجه به این که این مسابقه آخرین دیدار این تیم بوده تصمیم گرفته شد از بازیکنانی استفاده کنند که در بازی‌های گذشته به آن‌ها کمتر میدان داده شده است و این به معنای تخلف نیست.

در مقابل مسئولان تیم سیاه‌جامگان مدعی شد که تیم سهیل باید با توجه به وضعیت جدول و اهمیت نتیجه بازی این تیم برابر عقاب به هر شکل که شده از بازیکنان اصلی خود استفاده می‌کرد. این مسائل پای باشگاه عقاب را نیز به چالش باز کرد. مسئولان عقاب نیز با دفاع از عملکرد خود اعلام کردند که در دیدار برابر سهیل همه توان خود را برای کسب نتیجه دلخواه و بالا بردن تفاضل گل به کار گرفته‌اند و این که تیم حریف از بازیکنان ذخیره خود استفاده کرده ارتباطی به باشگاه عقاب ندارد.

رأی کمیته اخلاق

همه این گمانه‌زنی‌ها کار را به کمیته اخلاق کشاند و رأی نهایی جالب بود. هیأت فوتبال استان قم اعلام کرد که تخلف در هفته پایانی محرز است و تیم فوتبال سهیل به دلیل این تخلف باید از جدول مسابقه‌ها کنار گذاشته شود. با کنار گذاشتن سهیل از جدول، نتایج تیم‌های روبه‌رو با این تیم نیز به طور خودکار پاک شد تا جدول گروه دوم 6 تیمه شود. بر اساس این جدول جدید سیاه‌جامگان به صدر بازگشت و صعود کرد و صبا نیز دوم و راهی مرحله نیمه‌نهایی شد. دود این تصمیم اما به چشم تیم عقاب رفت. تیم عقاب که در ظاهر تبانی نکرده بود و فقط تا می‌توانست در روز پایانی دروازه حریف را باز کرد بر اساس این تصمیم سوم شد و از صعود باز ماند. به این تیم اجازه حضور در نیمه‌نهایی داده نشد.

هیأت فوتبال استان قم اما با استناد به نتیجه به دست آمده و به این دلیل که تیم سهیل باید از همه بازیکنان خود در این بازی استفاده می‌کرده این تیم را مجرم دانست و از جدول حذف کرد.

مورد مشابه در سال 92

در سال 92 این اتفاق در لیگ جوانان استان قم به وقوع پیوسته بود. در آن سال تفاضل گل تکلیف تیم قهرمان را در هفته پایانی مشخص می‌کرد اما همه چیز در هفته آخر تغییر کرد. در شرایطی که تیم عقاب قهرمان مسابقه‌ها بود تیم فوتبال انصار در هفته ماقبل پایانی لیگ در یک نیمه با 7 بازیکن برابر حریف به میدان رفت و آن‌قدر ضعیف کار کرد که 22 گل از اتحاد دریافت کرد. دریافت این تعداد گل همه معادله‌ها را بر هم زد. عقاب به نحوه حضور انصار در مسابقه ماقبل آخر خود اعتراض کرد اما نتیجه مثبتی در کار نبود. آن اتفاق مشابه حالا رخ داده و هیأت فوتبال استان قم این بار تصمیم به برخورد گرفته است.

این برای نخستین بار است که هیأت فوتبال استان قم تخلفی در این موارد را تأیید می‌کند. با این حال این مرجع از استفاده از نام زد و بند یا تبانی امتناع کرده است. بدون تردید استفاده از لفظ تبانی باشگاه‌های دیگر را درگیر می‌کند و مدرکی برای این مورد وجود ندارد.  

فوتبال پایه امروز نیازمند جوی آرام و سازنده است. بروز این اتفاق‌ها می‌تواند نقطه تاریکی برای فوتبال در استان قم باشد. اما راهکار کجاست؟ هیأت فوتبال استان قم به عنوان عامل برگزاری مسابقه‌ها به سادگی می‌تواند قوانینی برای این منظور در نظر بگیرد. حذف عامل تفاضل گل در تعیین تیم برتر، ساده‌ترین و منطقی‌ترین راهکار ممکن است. در شرایطی که در بیشتر کشورهای جهان، تیم‌ها در صورت تساوی امتیازها باید در دیدار رودررو برابر حریف نتیجه بهتری گرفته باشند اما در کشور ما حتی در سطوح کشوری، همچنان تفاضل گل در صورت تساوی امتیازها تعیین‌کننده است. قانونی که سدی در برابر تیم‌های شایسته به شمار می‌رود و هنوز کسی برای آن فکری نکرده است.

متولی فوتبال استان می‌توانست با پیش‌بینی این رویدادها مسابقه‌ها را به صورت هم‌زمان برگزار کند و با عامل تفاضل گل را از روش صعود تیم‌ها حذف کند. علاوه بر این، وجود نتایج پرگل و یک طرفه اتفاقی فقط مربوط به این فصل نیست و در گذشته نیز به وفور در نتایج تیم‌ها دیده می‌شود. تعیین سطح تیم‌های حاضر در لیگ‌های فوتبال استان، راهکار دیگری است که هیأت فوتبال استان تاکنون در مورد آن تصمیم‌گیری نکرده است.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار