رئیس گروه دوستی ایران و ترکیه افزایش ساعات کار مرز رازی خوی- کاپی کوی به صورت 24 ساعته را خواستار شد.
کد خبر: ۳۴۳۷۲
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۳ 12 May 2015

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران( ایسنا)، منطقه آذربایجان غربی، دکتر مؤید حسینی صدر در پنجمین اجلاس توسعه همکاری‌های اقتصادی آذربایجان غربی با استان‌های مرزی ترکیه که به میزبانی شهرستان خوی برگزار شد، با اشاره به اهمیت ارتباطات سیاست فرهنگی، اقتصادی و تجاری بین دو کشور دوست و برادر ترکیه و ایران اظهار کرد: یقینا افزایش ساعات کاری مرز رازی خوی- کاپی کوی به صورت 24 ساعته می‌تواند نقش مهمی در تعاملات و تبادلات تجاری، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی ایفا کند.

وی با بیان اینکه بسیار خرسندیم در شهر خوی شهر شمس تبریزی، مراد و استاد مولانا میزبان هیأت‌ بلندپایه کشور ترکیه هستیم، افزود:‌ 64 ماده معدنی در ایران وجود دارد که 50 نوع آن‌ها در استان آذربایجان غربی قرار دارد. از صد در صد این ماده‌های معدنی فقط 10 درصد آن در کل کشور فعال است و این می‌تواند زمینه بسیار مناسبی برای سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران ترک در کشور ایران محسوب شود.

حسینی‌صدر ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفته 80 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در بخش پتروشیمی انجام دهد و سیاست و علاقه‌مندی و تلاش دولت دکتر روحانی بر این است که از سرمایه‌گذارانی که در زمینه پتروشیمی بخواهند فعالیت کنند، حمایت کامل داشته باشد.

وی افزود: همچنین تشکیل شرکت سرمایه‌گذاری بین استان آذربایجان غربی و استان‌های مرزی ترکیه به ایجاد انگیزه و علاقه‌مندی سرمایه‌گذاران دو کشور کمک مهمی خواهد کرد.

رئیس گروه دوستی ایران و ترکیه افزود: هفت پیشنهاد مشخص برای هیأت‌های شرکت کننده در این اجلاس داریم که فاز دوم نیروگاه سیکل ترکیبی خوی با 500 مگاوات مصوب شده تا آماده سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران باشد.

وی ادامه داد: فاز دوم کارخانه سیمان آذر آبادگان خوی، نساجی، کارخانه قند طوطیا و مجتمع صنعتی تولید نمک، آماده هرگونه همکاری و مشارکت در تولید محصولات سفارشی هستند.

وی افزود:‌ مجوزهای لازم برای احداث کارخانه کانی و سنگ آماده است و شهرک مبل هم در این زمینه جایگاه بسیار خوبی دارد.

حسینی صدر تصریح کرد: در نظر داریم و علاقه‌مند هستیم با برندهای کشور ترکیه با همان کیفیت کارخانجات کشور ترکیه، همان محصول در خوی تولید شود.

این نماینده مجلس ادامه داد: فاز دوم کارخانه سیگارت‌سازی نیز در خوی با استفاده از بسته‌بندی و دستگاه‌های مدرن آماده تولید هرگونه محصول با برند و سفارش سرمایه‌گذاران است.

وی گفت: در مورد کابل با شرکت ملی الکتریک نیز قرارداد داریم و می‌توانید در این زمینه نیز سرمایه‌گذاری لازم را انجام بدهیم.

وی در ادامه تاکید کرد:‌ دو خواسته اجرایی از پنج استاندار حاضر در این اجلاس دارم که یکی تسهیل در تردد مسافران در مرزها و گمرکات استان، تسهیل در تردد کامیون‌ها و افزایش ساعات مرز رازی خوی- کاپی کوی به صورت 24 است.

حسینی صدر تصریح کرد: ما کشور و مردم ترکیه را بسیار دوست داریم و از پیشرفت آن‌ها خوشحال هستیم. ما به عنوان نمایندگان مجلس، خارج از دولت‌ها، نمایندگان مردم هر دو کشور هستیم.

وی اظهار کرد: از مسئولان اجرایی تقاضا دارم در جهت رضایت مردم و تسهیلات برای نظارت بر تردد مسافران اقدامات لازم را بیش از پیش انجام دهند.

رئیس گروه دوستی ایران و ترکیه اظهار کرد: مجلس آماده است از هر قانونی که به تسهیل و سهولت در زمینه‌های اقتصادی و تجاری در مرزها بیانجامد، حمایت کند.

حسینی صدر اظهار کرد: مرز کاپی کوی اکنون به عنوان یکی از شاهراه‌های مهم اقتصادی و تجاری و فرهنگی بین ایران و ترکیه و ایران و اروپا محسوب می‌شود که خوشبختانه با نظر مناسب روسای جمهور دو کشور ایران و ترکیه، در حال تبدیل شدن به یک مرز بین‌المللی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار