با حضور شاهدان عینی واقعه ۲۳ آذر سال ۵۷؛
مراسم بازخوانی ۲۳ آذر سال ۵۷ روز همبستگی مردم و جامعه پزشکی و روایت خاطرات حمله رژیم پهلوی به بیمارستان امام رضا(ع) مشهد و بخش کودکان این بیمارستان با حضور یادگاران آن واقعه تاریخی در بیمارستان امام رضا(ع) مشهد برگزار شد.
کد خبر: ۳۴۳۲۲۲
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۰ 13 December 2016
به گزارش تابناك رضوي، در این مراسم رئیس بیمارستان امام رضا(ع) گفت: تظاهرات در 23 آذر سال ۵۷ علیه رژیم پهلوی و شاه خائن بود و از ضلع شمال غرب بیمارستان صدای تیراندازی نیروهای رژیم می‌آمد.
عبدالله بهرامی با بیان اینکه بیمارستان امام رضا(ع) به عنوان پایگاه انقلاب در مشهد بود، افزود: مقام معظم رهبری، شهید هاشمی‌نژاد، مرحوم حضرات آیات مرعشی و واعظ‌طبسی نقش‌آفرینان آن دوران بودند.
رئیس بیمارستان امام رضا(ع) افزود خاطرم هست که خیلی با نیروهای ارتشی آن زمان صحبت کردیم که ما برادر کشی نداریم و باید در کنار هم باشیم. اما خب خیلی نتیجه نگرفتیم.
دکتر فتاحی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و شاهد عینی واقعه ۲۳ آذر سال ۵۷ گفت: دانشگاه و استان در بزرگداشت واقعه ۲۳ آذر کوتاهی کردند و در طول این سال‌ها هیچکس حاضر نشده قدم موثری بردارد.
وی افزود: جریان انقلاب تداوم دارد و تنها در برنامه ۲۳ آذر که توسط جامعه پزشکی به وقوع پیوست خلاصه نمی‌شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و شاهد عینی واقعه ۲۳ آذر سال ۵۷ با بیان اینکه بیمارستان در آن روز وضعیت خاصی داشت و در آن مقطع زمانی هرکس به دنبال آن بود تا اقدامی موثر و ثمربخش داشته باشد؛ خاطرنشان کرد: تشکل‌های پزشکی پس از زلزله طبس در سال ۵۶ شکل گرفت و ۲۳ آذر حاصل یک حرکت مردمی پزشکی است.
فتاحی تصریح کرد: در ۳۰ آبان یک راهپیمایی اعتراض آمیز برگزار کردیم و در این روز نیروهای رژیم به حرم مطهر رضوی حمله کردند.

2دی فراموش نشود
وی با بیان اینکه در ۲۲ آذر ۵۷ به بیمارستان ۱۷ شهریور مشهد حمله شد و در ادامه این حملات حمله به بیمارستان امام رضا(ع) در ۲۳ آذر همان سال و ۲۴ ساعت پس از حمله قبلی داشتیم، تاکید کرد: در ۲ دی هم حوادثی به وقوع پیوست که امروزه یادی از این روز نمی‌شود و از مسئولان درخواست داریم که روی معرفی این روز هم کار کنند، روزی که امتدادش وقایع ۹ دی و ۱۰ دی سال ۵۷ بود و نتیجه واقعه ۲۳ آذر سال ۵۷ در ۱۰ دی همان سال بود.
محمود فرهودی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و شاهد عینی واقعه ۲۳ آذر سال ۵۷ نیز به بیان خاطرات خود پرداخت و گفت: آحاد مردم و به‌ویژه جامعه پزشکی نقش پررنگی در وقایع انقلاب داشتند که یکی از آن‌ها واقعه ۲۳ آذر بود.
وی با اشاره به اینکه نباید چنین رویدادی اینگونه کمرنگ برگزار شود؛ افزود: مسئولان باید این رویداد را به گونه‌ای به نسل‌هایی که در آن دوران نبودند معرفی کنند تا به درستی با وقایع انقلاب آشنا شوند.
محمدعلی نوازی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و شاهد عینی دیگر از واقعه گفت: واقعه ۲۳ آذر مربوط به بیمارستان امام رضا(ع) بود و نباید آن را به مجموعه دانشگاه نسبت داد؛ زیرا کسی از بیمارستان شهناز آن دوران (قائم فعلی) در این جریان حاضر نبود.
وی افزود: پایگاه انقلاب در شهر امام رضا(ع) و بیمارستان امام رضا(ع) این شهر بود.
محمدتقی صراف، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و شاهد عینی دیگر واقعه 23 آذر تصریح کرد: آن روز صدای انفجار آمد و نزدیکترین محل بخش اطفال بود و من در حال معاینه کودکان بیمار بودم که با این انفجار همه نگران شدند و کودکان را به محل دیگری منتقل کردند تا آسیب نبینند.
وی با بیان اینکه خاطرات تلخی ثبت شد و از نظر روحی و روانی شرایط خاصی ایجاد شده بود و اتفاقات فراموش نشدنی‌ای رخ داد، افزود: امتداد این واقعه به پیروزی انقلاب منجر شد؛ انقلابی که برای دیگر کشورها الگو بوده است.
مهدی بنایی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و شاهد عینی واقعه ۲۳ آذر سال ۵۷ با بیان اینکه در آن روز مجروحان زیادی آوردند، گفت: همه مردم در آن دوران و آن روز خاص فداکاری می‌کردند و هرکس به شکلی همبستگی خاص خودش را نشان می‌داد. هر ارتشی‌ای که می‌آمد تنمان می‌لرزید و با وجود این شرایط سخت از آرمان‌های خود کوتاه نیامدیم. وی تاکید کرد: واقعه ۲۳ آذر یک نقطه عطفی بود که به امتداد آن در دیگر وقایع تاریخی آن دوران بود و جامعه پزشکی در این رویداد نقش آفرین بودند.
 
سخنرانی فراموش نشدنی
وی با بیان اینکه پس از این تیراندازی ۱۱ مصدوم به بیمارستان امام رضا(ع) آمدند اظهار کرد: در تماسی که با مقام معظم رهبری داشتیم ایشان به همراه شهید هاشمی‌نژاد، مرحوم آیت‌الله واعظ‌طبسی و دکتر محمود روحانی بلافاصله خود را به بیمارستان رساندند.
شاهد عینی واقعه ۲۳ آذر سال ۵۷ ادامه داد: مقام معظم رهبری برای مردم سخنرانی کردند و خبر حمله به بیمارستان امام رضا(ع) را به مردم اعلام کردند، نام این بیمارستان شاه رضا بود، اما به جهت آنکه نام شاه که امام رضا(ع) بودند با شاه خائن اشتباه گرفته نشود، نام امام رضا(ع) در سر در این بیمارستان نوشته شد.
وی گفت: در آن روز خبرنگاران داخلی و خارجی برای مصاحبه آمده بودند و این رویداد تا ۱۰ دی ادامه داشت و حتی برنامه استقبال از امام خمینی(ره) را در بیمارستان امام رضا(ع) ریخته بودند.
محمدتقی رجبی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و دیگر شاهد عینی واقعه بیان کرد: امتداد واقعه ۲۳ آذر به شکست رژیم و پیروزی انقلاب در مشهد ختم شد و بیمارستان امام رضا(ع) امن‌ترین مکان برای تجمع‌ها و تظاهرات‌های مردمی بود و مردم این مکان را امن‌تر از مساجد دیدند.
 
تبین استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی
وی با اشاره به اینکه در سخنرانی مقام معظم رهبری در بیمارستان امام رضا(ع) شعار استقلال، پیروزی، جمهوری اسلامی تبیین شد؛ تصریح کرد: پس از واقعه ۲۳ آذر، واقعه ۱۰ دی را مشهد داشتیم و امروز هم که رژیم صهیونیستی اقدام به کودک‌کشی می‌کند نشانه پایان راهش است؛ همانند رژیم پهلوی که در پایان راه خود این اقدام را صورت داد.
حمید عربلین عکاس بازنشسته بیمارستان امان رضا(ع) مشهد و شاهد عینی واقعه ۲۳ آذر سال ۵۷ گفت: در ایام انقلاب بیش از ۶۰۰ عکس از وقایع آن دوران گرفتم.در واقعه ۲۳ آذر ۵۷ عکس‌های زیادی از صحنه‌های آن حادثه گرفتم و تیراندازی، پرتاب سنگ و آجر، گازاشک‌آور و غیره دیده شد که عکس‌های آن دوران به ثبت رسید. نیروهای رژیم با من برخورد کردند و دوربینم را گرفتند و فیلم آن سوزاندند، اما مانع از ادامه فعالیتم نشد و بازهم عکس‌های زیادی از وقایع انقلاب گرفتم.

جشنواره بازخوانی 23 آذر
محمدتقی شاکری عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و شاهد عینی واقعه ۲۳ آذر سال ۵۷ بیان کرد: در نظر داریم که جشنوارهای سالیانه برای ۲۳ آذر برگزار کنیم تا این واقعه به بهترین شکل ممکن به مردم معرفی شود. وی با اشاره به اینکه باید نقش جامعه پزشکی در ۲۳ آذر به‌خوبی تبیین شود گفت: دانشگاه، مرکز اسناد و شهرداری برنامه‌هایی را در این راستا در برنامه‌های کاری خود دارند و به دنبال مستندکردن این بخش از تاریخ شفاهی مشهد هستیم.
 
بعد از سی سال
محسن منفرد فرزند شهید منفرد که در 23 آذر سال 57 شهید گردید؛ تصریح کرد: من تنها فرزند شهید منفرد هستم و افتخار خدمت در ناجا را دارم. ۸ ماهه بودم که پدرم در سن ۲۳ سالگی به شهادت رسید؛ متاسفانه از سال ۸۷ نسبت به بازخوانی واقعه تاریخی ۲۳ آذر اقدام شد. فرزند شهید منفرد یکی از ضعف‌های موجود را در عدم انعکاس آن واقعه و معرفی درست آن به آحاد مردم دانست و تصریح کرد: پدرم در دوران رژیم پهلوی بارها دستگیر شد، اما هیچ‌وقت از آرمان‌های خود کوتاه نیامد و تا لحظه شهادت خود در راه امام و انقلاب استوار بود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار