خرید تضمینی آغاز شد
مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی گفت: امسال بیش از ۳ میلیون تن جو در کشور تولید می‌شود که نسبت به سال قبل حداقل ۲۰۰ هزارتن رشد دارد.
کد خبر: ۳۴۲۸۶
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۵ 12 May 2015
به گزارش تابناک یزد، کاوه خاکسار شرایط تولید جو در کشور را طی سال‌جاری مطلوب عنوان کرد و اظهارداشت: براساس پیش‌بینی‌های انجام شده میزان تولید این محصول طی سال‌جاری بیش از ۳ میلیون تن است ضمن اینکه نیاز کشور به جو حدود ۴ میلیون و ۲۰۰ هزارتن است.

این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه تولید جو نسبت به سال گذشته با رشد همراه است، اظهارداشت: امسال حداقل ۲۰۰ هزارتن افزایش تولید نسبت به سال قبل داریم و شرایط تولید این محصول نسبت به پارسال بسیار مطلوب‌تر است.

خاکسار با بیان اینکه سطح زیرکشت جو در کشور نیز نسبت به سال قبل افزایش یافته است، اضافه کرد:سطح زیر کشت جو نسبت به برنامه‌ای که ابلاغ شده بود ۱۰ درصد افزایش داشته است، البته پیش‌بینی‌ها بالاتر از این میزان بود اما به دلیل اینکه در برخی مناطق با مشکل کم‌آبی روبرو شدیم این اتفاق رخ نداد  و کم‌آبی و عدم بارندگی به موقع باعث شد مقدار زیادی از اراضی دیم در برخی استان‌ها از جمله فارس و خوزستان از بین برود.

این مقام مسئول افزود: همچنین در برخی نقاط به دلیل کمبود آب محصول بصورت علوفه برای چرای دام مورد استفاده قرار گرفت و به مرحله برداشت نهایی نرسید.

خاکسار با بیان اینکه سطح زیر کشتی که در برنامه ابلاغ شده، در نظر گرفته شده بود یک میلیون و ۵۵۰ هزار هکتار بود، گفت: اما آنچه عملا کشت و به ما گزارش شد حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار بود علت این امر نیز استقبال کشاورزان از کشت بود.

وی علت استقبال کشاورزان از کشت جو را نیز قیمت مناسب این محصول عنوان کرد و افزود: قیمت جو داخلی همیشه از جو وارداتی بیشتر بوده چراکه کیفیت محصول داخلی بالاتر است ضمن اینکه قیمت تضمینی تعیین شده برای این محصول ۹۲۰ تومان است.

خاکسار ادامه داد: دستورالعمل خرید تضمینی جو از سوی وزیر جهادکشاورزی به شرکت پشتیبانی امور دام ابلاغ شده است و کشاورزان می‌توانند محصول خود را به این شرکت عرضه کنند.

مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه نیاز کشور به واردات جو نیز نسبت به سال گذشته کاهش یافته است، گفت:ما  قطعا این مساله را مدیریت می‌کنیم و هدف اولیه وزات جهادکشاورزی حمایت از تولید داخل است چرا که در غیر اینصورت برای سال آینده در زمان کاشت محصول دچار مشکل می‌شویم و کشاورزان از کشت استقبال نمی‌کنند، بنابراین وزارت جهاد کشاورزی این امر را تولیدکنندگان داخلی ضرر نکنند، مدنظر قرار می‌دهد.

خاکسار در مورد پیش‌بینی‌ها برای میزان تولید برنج در سال‌جاری نیز گفت: الان برای پیش‌بینی در این مورد زود است اما به احتمال زیاد با توجه به استقبالی که کشاورزان در خرید بذر و کشت انجام دادند، تولید امسال بهتر از سال گذشته است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار