خودروهای کلاس شاسی بلند سایز کوچک (Compact Crossover) بیش از همیشه مورد توجه خریداران قرار گرفته اند و بازار این خودروها در حال حاضر از داغ ترین بازارهای خودرو بحساب می آید.
کد خبر: ۳۴۲۷۶۴
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۱ 12 December 2016
مقایسه  کیا اسپورتیج سال 2016 با 2017 

خودروهای کلاس شاسی بلند سایز کوچک (Compact Crossover) بیش از همیشه مورد توجه خریداران قرار گرفته اند و بازار این خودروها در حال حاضر از داغ ترین بازارهای خودرو بحساب می آید. به همین دلیل اکثر خودرو سازان بنام جهان با طراحی مدل هایی جدید در این کلاس خودرو سعی در برآورده نمودن تقاضای بازار خودرو در این کلاس نموده اند. شرکت کره ای کیا موتورز (Kia Motors) نیز با بازطراحی مدل اسپورتیج (Sportage) خود برای سال 2017 میلادی سعی داشته تا در این بازار رقابتی باقی بماند و با اضافه کردن تجهیزات و امکانات جدید در کنار ظاهر بروز شده، خود را به عنوان یک رقیب جدی برای دیگر خودروسازان معرفی نماید.
اما در حال حاضر این پرسش ها به ذهن می رسد که تفاوت های نسل جدید و نسل قبلی کیا اسپورتیج در چه بخش هایی است؟ آیا نسل جدید کیا اسپورتیج ارزشی برابر با هزینه صرف شده برای خرید آن را دارد؟ آیا بهتر نیست مدل های کار کرده و دست دوم نسل قبلی که آزمایش خود را پس داده اند را بجای این مدل خریداری نماییم؟ برای پاسخ به این پرسش ها و سوالاتی نظیر این، با بررسی دقیق و جزء به جزء این دو خودرو در بخش های مختلف اعم از طراحی ظاهری، داخلی و همچنین موتور و امکانات موجود در این دو نسیل کیا اسپورتیج، تلاش کردیم که شما را در رسیدن به جوابی مناسب یاری نماییم.


طراحی خارجی و بدنه خودرو
در نمای خارجی، کیا اسپورتیج نسل جدید بطور کامل دچار تغییر شده و نمای آن دچار یک باز طراحی کامل شده است. البته این طراحی بیشتر در راستای آن بوده که شکل ظاهری این خودرو شباهتی نسبی به مدل بزرگ تر و مجهز تر این شرکت یعنی مدل کیا سورنتو (Sorento) نسل جدید پیدا کند و نسل قدیمی کیا اسپورتیج با توجه به طراحی قدیمی تر آن مدرن تر و بروز تر گردد. البته دلیل این تغییرات هر چیزی که باشد، این دو نسل از کیا اسپورتیج تنها در اندازه و ابعاد با هم شباهت هایی داشته و از لحاظ ظاهری حتی اگر در کنار هم نیز نباشند، دو خودروی کاملا متفاوت بوده و هیچ شباهت ظاهری دیگری به همدیگر ندارند.


طرحی داخلی و کابین
کیا اسپورتیج نسل جدید در داخل کابین خودرو نیز دچار تغییرات بنیادی نسبت به نسل قبلی خود شده و ابزار و ادوات و چینش آن ها نیز متفاوت از همدیگر شده است. علاوه بر استفاده از مواد اولیه با کیفیت بالاتر در ساخت این دو نسل از کیا اسپورتیج، کابین نسل جدید از یک داشبورد کاملا جدید و مدرن استفاده کرده و علاوه بر آن اجزایی از قبیل غربیلک فرمان، نشانگرهای موجود در پشت فرمان و پشت آمپر ظاهری جدید و مدرن به آن داده و آن را از نسل قبلی خود متفاوت تر نموده است. فضای موجود در کابین نیز اندکی نسبت به مدل های نسل قبلی افزایش داشته و فضای تعبیه شده برای صندلی های عقب و مخزن حمل بار نیز افزایش یافته است.


موتور و قابلیت هایی فنی
نسل قدیمی کیا اسپورتیج از دو نوع پیشرانه استفاده می نماید. یکی از این پیشرانه ها یک موتور 2.4 لیتری 4 سیلندر بوده که توانایی تولید 182 اسب بخار نیرو را دارد. این موتور مصرف سوختی معادل 11.2 لیتر در هر 100 کیلومتر در مسیر داخل شهری و  8.4 لیتر در هر 100 کیلومتر در مسیرهای بزرگراهی را دارد. موتور دیگری که برای این خودرو در نظر گرفته شده بود یک موتور 4 سیلندر 2 لیتری قدرتمند مجهز به توربوشارژر بود که توانایی تولید نیرویی معادل 260 اسب بخار را داشت. این موتور نیز مصرف سوختی معادل 11.7 لیتر در هر 100 کیلومتر در مسیر داخل شهری و 9 لیتر در هر 100 کیلومتر در مسیرهای بزرگراهی را دارد.
نسل جدید کیا اسپورتیج نیز مانند نسل قبلی از دو نوع پیشرانه استفاده می کند. موتور استاندارد این خودرو یک موتور 2.4 لیتری 4 سیلندر مشابه با نسل قبلی خود توانایی تولید نیرویی معادل 182 اسب بخار را دارد. موتور دیگری که برای این خودرو در نظر گرفته شده یک موتور قدرتمند تر 2 لیتری 4 سیلندر مجهز به توربوشارژر بوده که نسبت به نسل قبلی 20 اسب بخار ضعیف تر بوده و توانایی تولید 240 اسب بخار نیرو را دارد. موتور پایه این مدل یعنی موتور 2.4 لیتری 4 سیلندر بهینه سازی شده و مصرف سوخت آن کاهش یافته است. این موتور نیز مصرفش برابر 10.2 لیتر در هر 100 کیلومتر در مسیر داخل شهری و 7.8 لیتر در هر 100 کیلومتر در مسیرهای بزرگراهی را دارد. مصرف سوخت موتور مجهز به توربوشارژر نیز کاهش یافته است. این موتور نیز مصرفی برابر با 11.2 لیتر در هر 100 کیلومتر در مسیر داخل شهری و 9 لیتر در هر 100 کیلومتر در مسیرهای بزرگراهی را دارد.


تجهیزات و تکنولوژی
مدل نسل جدید کیا اسپورتیج سال 2017 به تعداد بسیار زیادی از ابزار و ادوات جدید نسبت به مدل نسل قبلی خود مجهز شده است. این تغییرات به حدی است که باور اینکه این دو خودرو تنها یک سال با هم تفاوت دارند را سخت نموده است. کیا اسپورتیج نسل جدید نه تنها به یک صفحه نمایش بزرگتر با رابط کاربری جدید شرکت کیا یعنی نرم افزار UVO مجهز شده است، بلکه این شرکت لیست بلند بالایی از تجهیزات ایمنی و کمکی رانندگی را به خودروی خود اضافه نموده که موجب تفاوت چشمگیر آن با مدل نسل قبلی شده است. از جمله این تجهیزات می توان به سیستم هشدار برخورد از جلو (Forward Collision Alert) همراه با ترمزهای خودکار، سیستم هشدار خروج از بین خطوط جاده (Lane Departure Alert) و سیستم تشخیص نقطه کور (Blind Spot Monitoring System) اشاره کرد. این مدل به یک سری بروز رسانی هایی مانند سیستم الکتریکی باز شدن درب صندوق عقب و سیستم صوتی حرفه ای نیز مجهز شده که در مدل نسل قبلی وجود نداشت.


تجربه رانندگی
نسل جدید کیا اسپورتیج در زمینه تجربه رانندگی بر روی جاده، تفاوت های چشمگیری با مدل نسل قبلی خود داشته و رانندگی آن بهبود بسیاری یافته است. از جمله بارزترین این تغییرات می توان به تیز تر شدن فرمان بخصوص در هنگام عبور از پیچ ها و بهبود قابلیت های مربوط به هندلینگ اشاره کرد. یکی از دلایل این تفاوت ها، استفاده از سیستم فنربندی جدید شرکت کیا موتورز است. توانایی های شتابگیری در مدل پایه با توجه به ثابت ماندن پیشرانه و موتور بدون تغییر مانده است. در مدل پیشرانه مجهز به توربوشارژر با وجود اینکه قدرت این موتور نسبت به نسل قبلی در حدود 20 اسب بخار کاهش داشته اما توانایی های دینامیکی تقریبا ثابت مانده و این خودرو از شتابی همانند مدل نسل قبلی با توان 260 اسب بخار برخوردار است.
در مورد کیفیت رانندگی، نسل جدید کیا اسپورتیج تقریبا همانند نسل قبلی بوده و فقط احساس راحتی بیشتری در هنگام حرکت با آن احساس می شود. اما از لحاظ میزان نفوذ صدای جاده و برخورد باد، این خودرو اندکی بهبود پیدا کرده و صدای وارد شده به کابین کیا اسپورتیج نسل جدید اندکی کمتر از نسل قبلی است. میدان دید راننده و سرنشینان و همچنین عملکرد پدال ترمز نیز نسبت به نسل قبلی تغییری نداشته و کارایی های آن ثابت مانده است. با وجود اینکه این دو خودرو در زمینه های طراحی خارجی، داخلی، ابزار و ادوات موجود و تکنولوژی های استفاده شده در خودرو تفاوت های بسیاری با همدیگر دارند اما در زمینه رانندگی تغییر محسوسی بین این دو خودرو مشاهده نمی شود و حس رانندگی با این دو خودرو یکسان مانده و تغییرات تنها در زمینه مدرن کردن نسل جدید بوده است.


امنیت و سیستم های کمکی رانندگی
با توجه به اینکه نسل جدید کیا اسپورتیج به تازگی به بازارهای جهانی عرضه شده است، هنوز توسط سازمان NHTSA مورد تست قرار نگرفته است. با توجه به اینکه نسل قبلی این خودرو موفق به دریافت 5 ستاره در زمینه ایمنی از این موسسه شده بود و با توجه به افزایش قابلیت های کلی نسل جدید کیا اسپورتیج، انتظار می رود این خودرو همانند نسل پیشین خود عمل کرده و توانایی کسب 5 ستاره را در زمینه ایمنی این این سازمان داشته باشد. البته کیا اسپورتیج نسل جدید توسط موسسه غیر دولتی IIHS مورد ارزیابی کامل قرار گرفته و عنوان موفق Top Safety Pick+ را بخود اختصاص داده است. در صورتیکه مدل نسل قبلی کیا اسپورتیج با توجه به نتایج نا مناسب خود در زمینه تصادفات از جلو موفق به کسب این عنوان نشده بود.
در مورد امکانات و تحهیزات کیا اسپورتیج نسل جدید یک سر و گردن بالاتر از نسل پیشین خود قرار می گیرد. نسل قبلی کیا اسپورتیج مجموعه ای نسبتا کامل از سیستم های امنیتی مانند کیسه های هوای جانبی پرده ای، ترمزهای ضد قفل (ABS) و دوربین کمکی عقب در مدل های سفارشی را به راننده و سرنشینان عرضه می نمود. کیا اسپورتیج نسل جدید علاوه بر این دست امکانات، مجهز به تجهیزاتی مانند سیستم هشدار برخورد از جلو با ترمز های خودکار، سیستم هشدار خروج خودرو از خطوط جاده، سیستم هشدار وجود ترافیک در بخش عقبی خودرو (Rear Cross Traffic Warning) و سیستم مشاهده نقطه کور نیز شده است. در مجموع و در این مرحله اگر امنیت خودرو برای شما از اهمیت بالایی برخوردار است، نسل جدید مجهز به سیستم تشخیص نقطه کور انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود.

سخن آخر
در مورد این دو خودرو، انتخاب سخت نبوده و نسل جدید کیا اسپورتیج برنده این رقابت خواهد بود. این مدل با توجه به ارتقا سیستم های امنیتی و کمکی خودرو همراه با تکنولوژی استفاده شده در سیستم های رفاهی، راحتی بیشتر، کابین مدرن تر، طراحی ظاهری جذاب و بروز و مصرف کمتر سوخت و کارآمدی بیشتر پیشرانه نمونه بسیار بهتری نسبت نسل قبلی خود است. در صورتیکه خریداران توانایی پرداخت قیمت این خودرو را داشته باشند، نمونه پیشنهادی ما مدل جدید و نسل جدید کیا اسپورتیج بوده و تنها در صورتیکه خریدار توانایی پرداخت مبلغ لازم برای نمونه صفر کیلومتر را نداشته باشد، مدل قدیمی را به وی پیشنهاد می نماییم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار