تابناک: قبول داریم که احمدی‌نژاد در اتلاف منابع عملکرد بسیاری نامناسبی داشت اما اگر انصاف را رعایت کنیم باید گفت اگر احمدی‌نژاد در مسئله هسته‌ای خوب عمل نمی‌کرد امروز دولت یازدهم نمی‌توانست با 1+5 مذاکره کند.
کد خبر: ۳۴۱۷۸۴
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۴ 11 December 2016

تابناک اصفهان: نماینده سابق تهران در مجلس شورای اسلامی در چشم‌انداز اقتصادی و سیاسی ایران و جهان پس از انتخابات آمریکا، با اشاره به اینکه دنیای امروز بر مدار بی‌عدالتی می‌چرخد، بیان داشت: طبیعی است در کشوری که در یک شهر آن منطقه ثروتمندنشین و فقیرنشین با دیواری از یکدیگر جدا شده است، رأی یک فرد تعیین‌کننده نیست بلکه قدرت افراد تمام معادلات را تعیین می‌کند.

وی با اشاره به اینکه عملکرد ترامپ، اوباما و دیگر رئیس‌جمهورهای آمریکا در قبال ایران و مردم دنیا هیچ تفاوتی نخواهد داشت، ادامه داد: آمریکا تنها به دنبال استعمار دیگر کشورها و تسلیم آنها در برابر خواسته‌های خود است و از ما نیز انتظار نوکری خود را دارد.

توکلی با بیان اینکه  ما باید با تکیه بر دین و آیین خود در مسایل مختلف گام بر داریم تا راه صحیح را طی کنیم، گفت: بر این اساس قرآن می‌گوید اگر شما توافقی کردید تا زمانی که طرف مقابل به آن پایبند است باید به آن وفادار باشید.

وی با تاکید بر اینکه این دیدگاه که تمام مشکلات ما با ارتباطات خارجی رفع می‌شود اشتباه محض است، ابراز داشت: برجام نمی‌تواند مسائل ما را حل کند چراکه این مشکلات باید از درون و با دانش داخلی و مبارزه با فسادی که نابودی تولید را به دنبال دارد، رفع شود.

وی افزود: قبول داریم که احمدی‌نژاد در اتلاف منابع عملکرد بسیاری نامناسبی داشت اما اگر انصاف را رعایت کنیم باید گفت اگر احمدی‌نژاد در مسئله هسته‌ای خوب عمل نمی‌کرد امروز دولت یازدهم نمی‌توانست با ۱+۵ مذاکره کند.

توکلی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در مبارزه با فساد فرقی میان اصولگرا و اصلاح‌طلب وجود ندارد، در پاسخ به این سئوال که آیا کشورهای ایدئولوژیک می‌توانند به خوبی کشور خود را اداره کنند، تصریح کرد: تمام کشورهای دنیا ایدئولوژی‌های برای خود دارند؛ کشوری مانند آمریکا که حتی با کشتار دیگران انقلاب خود را صادر می‌کند اما ایران با راه صلح انقلاب خود را صادر می‌کند و بر ایدئولوژی‌های خود استوار و پایبند است.

وی با بیان اینکه نباید برخورداری از ایدئولوژی را یک ضعف بدانیم بلکه باید به این نکته توجه کنیم که در کشور ما نظارت‌های عملکردی ضعیف است، گفت: ما به اسلام، مردم و ارزش‌های نظام خود پایبند هستیم و اعتقاد داریم با حرف‌های لیبرالی نمی‌توانیم کشور را اداره کنیم چراکه این مدل از مدیریت از عدالت دور است.

توکلی تصریح کرد: من زمانی به آقای هاشمی نیز گفتم که این مدل را در کشور اجرایی نکند چراکه به دلایل مختلف از جمله دوری از عدالت موفقیتی در پی ندارد اما به سخنان من گوش نسپرد.

اگر احمدی‌نژاد یا هاشمی رفسنجانی نامزد انتخابات شوند به سوریه می روم

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نهم در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سئوال یکی از حضار گفت: من در دور نخست انتخابات در سال 84 از احمدی‌نژاد حمایت کردم اما دور دوم فهمیدم اشتباه کردم و امروز نیز اگر احمدی‌نژاد یا هاشمی رفسنجانی نامزد شوند به سوریه می روم.

وی افزود: قبول داریم که احمدی‌نژاد در اتلاف منابع عملکرد بسیاری نامناسبی داشت اما اگر انصاف را رعایت کنیم باید گفت اگر احمدی‌نژاد در مسئله هسته‌ای خوب عمل نمی‌کرد امروز دولت یازدهم نمی‌توانست با 1+5 مذاکره کند.
 

سفیر اسبق ایران در سازمان ملل نیز، با بیان اینکه اروپایی‌ها به استمرار برجام در راستای حیات و ثبات در خاورمیانه عقیده دارند، بیان داشت: دبیر کل سازمان ملل و رئیس آژانس انرژی اتمی نیز صحبت‌هایی هم‌سو در این ارتباط دارند اما عملکرد آمریکا با توجه به تمدید تهدیدهای ده ساله مخالف مذاکرات و نقض آشکار برجام است.

وی ادامه داد: بر این اساس همه سیستم‌های حقوقی دنیا یا با این حرکت آمریکا مخالف هستند و یا در برابر آن سکوت کرده‌اند و این تناقض‌ها نشانه چالش سیاسی ما با آمریکا است.

خرازی با تاکید بر اینکه برجام چند وجهه مختلف داشته است، ابراز داشت: اینکه تصور کنیم برجام تمام مشکلات را رفع و استقلال اقتصادی ایران را به دنبال دارد امری اشتباه است.

وی با رد این تصور که برجام در تناقض با امنیت ملی است، اذعان داشت: با کمک برجام قدرت‌های جهانی  حق برخورداری از دانش هسته‌ای ما را به رسمیت شناختند و از بسیاری از تحریم‌های جدید جلوگیری شد.

رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان با این ادعا که ۲۰ هزار سانتریفیوژ ایران در دوره قبل از برجام خروجی نداشته است اما اکنون قرار است آب سنگین ما مدرن شود، تصریح کرد: یک نکته را قابل ذکر می‌دانم و آن اینکه در زمینه اتفاقات بانکی ما باید با قاطعیت برخورد می‌کردیم اما هنوز نیز فرصت داریم تا تحولاتی را با مذاکره با  اروپا شروع شاهد باشیم.

وی با اشاره به اینکه برجام می‌تواند هم فرصت و هم تهدید برای ما در بر داشته باشد، تاکید کرد: در صورت نقض برجام سه راه پیش روی ما وجود دارد؛ ابتدا ادامه مذاکرات و توقف تعهدات، توقف مذاکرات تا زمان تعیین تکلیف وضع موجود و سوم خروج از معاهدات ۵+۱ می‌تواند راه‌حل ما باشد.

خرازی با اشاره به اینکه نقض برجام توسط کشورهای مذاکره‌کننده را امری بعید می‌داند، گفت: از دیدگاه من این امر بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد تا قدرت ایستادگی ایران را بسنجند و اگر محکم و قاطع با این مسئله برخورد کنیم اتفاقی رخ نخواهد داد.

خرازی در بخش دیگری از سخنان خود تشکیل مثلت ایران، روسیه و آمریکا را مردود دانست و ابراز داشت: استراتژی‌های دو دولت روسیه و آمریکا کاملا متفاوت است و به نظر می‌رسد هیچ توافقی را در این ارتباط شاهد نباشیم مگر اینکه آمریکایی‌ها از سیاست‌های خود دست بکشند.

وی ایجاد دکترین جدید توسط شورای امنیت را امری ضروری برشمرد و اضافه کرد: این موضوع می‌تواند شامل تشکیل مثلث ایران، چین و فرانسه باشد چراکه فرانسه به عنوان کشور مهم اروپایی به صورت جدی نسبت به رفتارهای آمریکا واکنش نشان می‌دهد.

سفیر اسبق ایران در فرانسه با اشاره به ضرورت تقویت امنیت ملی ایران در عرصه جهانی تاکید کرد: لازم است روابط خود را با کشورهای دیگر توسعه دهیم تا از ظرفیت این کشورها برای مقابله با تهدیدهای آمریکا بهره ببریم.

وی ایران را از جمله کشورهای ایدئولوژیک برشمرد و گفت: داشتن ایدئولوژی بجای تهدید برای ما فرصت مغتنمی است که به کمک انسان خلاق ایرانی می‌آید تا کشور را به برترین نحو بسازد.

خرازی قدرت کنونی ایران در منطقه و جهان را بی نظیر دانست و اظهار داشت: موقعیت امروز ایران با گذشته قابل مقایسه نیست، نباید در مسایل مختلف جهانی کوتاه بیاییم چراکه هر کوتاه آمدن به ضرر موقعیت ما خواهد بود و برای کشور ما هزینه خواهد داشت.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار