تابناک گزارش می دهد ؛
تابناک گیلان / روز جمعه پنجم آذرماه ساعت 7:45 ،یک رام قطار مسافری مسیر سمنان-مشهد پس از عبور از ایستگاه هفت‌خوان، در کیلومتر 21 پلاک گرداب - هفت‌خوان به واگن انتهایی قطار مسافری تبریز-مشهد که به علت یخ‌زدگی ترمز متوقف بوده است، برخورد کرد.
کد خبر: ۳۴۱۶۲۷
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۱ 11 December 2016
تابناک گیلان / روز جمعه پنجم آذرماه  ساعت 7:45 ،یک رام قطار مسافری مسیر سمنان-مشهد پس از عبور از ایستگاه هفت‌خوان، در کیلومتر 21 پلاک گرداب - هفت‌خوان به واگن انتهایی قطار مسافری تبریز-مشهد که به علت یخ‌زدگی ترمز متوقف بوده است، برخورد کرد.

در این حادثه که منجر به مشتعل شدن واگن‌ها و انحراف لکوموتیو قطار سمنان-مشهد شد، 48 تن جان باخته و 5 نفر هنوز مفقود هستند.

برخی افراد عامل انسانی و برخی دیگر خطای سیستم هوشمند را عامل بروز این حادثه دلخراش می دانند از این رو مطرح شدن طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی در مجلس رقم زده شده است که متن گفت و گوی موافقان و مخالفان گیلانی استیضاح آخوندی را با هم مرور می کنیم.
 
 
راهکار برخورد با بروز حوادثی همچون تصادف دوقطار سمنان برکناری وزیر نیست


محمدمهدی افتخاری ، با اشاره به مطرح شدن طرح استیضاح وزیرراه و شهرسازی از سوی برخی نمایندگان در مجلس،گفت: استیضاح وزیر در شرایط فعلی کشور به صلاح نیست.

نماینده مردم فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی،با تاکید براینکه شکی در بروز لغزش از حیث مدیریت در بدنه وزارت راه و شهرسازی نیست،افزود:راهکار برخورد با بروز حوادث ناگواری همچون تصادف دوقطار سمنان برکناری وزیر نیست.

 
برکناری آخوندی و واگذاری این وزارتخانه به سرپرست مشکلات عدیده ای را رقم می زند
 

مهرداد بائوج لاهوتی، با بیان اینکه حادثه تصادف دو قطار در ایستگاه هفت خوان سمنان درپی خطای انسانی بوده است،گفت: استیضاح وزیر راه و شهرسازی در این رابطه چاره مشکل نیست.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی،با تاکید براینکه وزیرراه و شهرسازی دراسرع وقت در محل حادثه حاضر شده است،افزود: تمام اقدامات صورت گرفته از جمله درمان مجروحان با تاکید وزیر راه و شهرسازی بدون وقفه انجام شده است.

وی با بیان اینکه استیضاح وزیر راه و شهرسازی به تضمینی برای جلوگیری از تکرار حوادثی مانند هفت خوان منجر نخواهد شد، تصریح کرد: در شرایط فعلی باید با کمک به دولت به ویژه راه و شهرسازی معایب و ایرادات موجود در سیستم حمل و نقل ریلی را مرتفع کنیم.

بائوج لاهوتی با تاکید براینکه آخوندی از حادثه رخ داده بسیار متاثر است، افزود: با برکناری وی از وزارت راه و شهرسازی با توجه به روزهای پایانی عمر دولت یازدهم مشکلی حل نخواهد شد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه طبق بررسی های دقیق کارشناسانه انجام شده حادثه هفت خوان در نتیجه خطای انسانی محرز رخ داده است،تاکید کرد: با شنود مکالمات در آن روز خطای انسانی مشخص تر شده و باید درخصوص جلوگیری از تکرار چنین حوادثی به دنبال راه حل بهتری غیر از استیضاح باشیم.

وی ادامه داد:برکناری آخوندی،واگذاری این وزارتخانه به دست سرپرست،بلاتکلیفی های حاصل از این تصمیم و مدیریت ضعیف مشکلات عدیده تری را رقم خواهد زد.

عضوکمیسیون برنامه،بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی،یادآور شد:بهتر است نمایندگان با واقع بینی راهکار بهتری را برای جلوگیری از حوادثی مشابه هفت خوان درنظر بگیرند.

 
وزارت راه برای فرار از مسئولیت جعل سند کرد / آخوندی باید استعفا می داد!
 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر اینکه وزیر راه باید استعفا و خود را به دستگاه قضا معرفی کند گفت: وزارت راه بعد از آتش‌سوزی دو قطار و برای فرار از مسئولیت جعل سند کرد.

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده مردم رشت و نایب رئیس فراکسیون مستقلین مجلس دهم درخصوص استیضاح وزیر راه و شهرسازی در پی حوادث اخیر در مباحث راه به خصوص حادثه تصادف قطار سمنان گفت: در مورد این حادثه بررسی‌های زیادی انجام شده است و به یقین می‌توان گفت تصمیم برای استیضاح آخوندی سیاسی نیست.

این نماینده تصریح کرد: تقصیرها را به گردن سوزن‌بانی می‌اندازند که حتی یک ساعت آموزش ضمن خدمت ندیده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در ادامه این مطلب افزود: نباید با این رویکرد که باید از دولت حمایت کرد چشم خود را بر روی واقعیت زنده زنده سوخته شدن هموطنانمان در این حادثه ببندیم.

دستگاه‌های خریداری شده توسط وزارت راه تقلبی بوده است

وی با اشاره به نقص تجهیزات و دستگاه‌های به کار رفته در لوکوموتیورانی و قطارها تصریح کرد: متاسفانه دستگاه‌هایی که وزارت راه از چین خریدند تقلبی بوده و در ۱۸ ماه ۴ هزار خطا داشته است یعنی به قرار روزی ۷ و نیم خطا و هیچ اقدامی در جهت رفع این خطاها انجام نشده است.

نایب رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس همچنین گفت: چطور دستگاه‌ها در این درجه حرارت یخ بسته و قطار در سیبری حرکت می‌کند و یخ نمی‌بندد، جز این است که دستگاه‌های قلابی خریده‌اند و کلک زده‌اند و متوجه هم نشده‌اند و در برابر بروز خطاهای مکرر آن نیز سهل‌انگاری کردند.

جعفرزاده ایمن‌آبادی همچنین تاکید کرد: افرادی که می‌گوییم عامل خطای انسانی بودند حتی یک ساعت آموزش ضمن خدمت ندیدند و سوزن بان عادی بوده‌اند و این‌ها را مقصر کرده‌اند و می‌خواهند سر این‌ها را ببرند در حالی که موضوع از اساس به این شکل نیست.

وی ادامه داد: بخش نامه و شیوه نامه‌ای که دو ماه صادر شده مورد هیچ اقدامی قرار نگرفته و هیچ نظارتی هم بر این عدم آموزش نشده است.

جعفرزاده ایمن‌آبادی همچنین گفت: بعد از اتفاق آتش‌سوزی شروع به جعل سند کرده‌اند و برخی مدارک بعد از آتش‌سوزی جعل شده است و این شجاعت نبوده که بگویند مقصر بودیم.
جعفرزاده ایمن‌آبادی با انتقاد از مدیریت بحران در این موضوع خاطرنشان کرد: ساعت ۷:۲۲ تصادف شده و دو هلیکوپتر حدود ساعت ۱۰ و بیست دقیقه رسیده‌اند یعنی سه ساعت بعد بدون حتی یک کپسول آتش‌سوزی. نایب رئیس فراکسیون مستقلین مجلس ادامه داد: زمان آتش‌سوزی و تصادف درهای قطار قفل می‌شود و یک چکش نبوده که شیشه را بشکنند و بیرون بیایند.

وی افزود: تصور کنید اعضایی از یک خانواده برخی برای هواخوری بیرون آمده‌اند و در همان زمان تصادف رخ داده، از بیرون شاهد زنده زنده سوختن خانواده‌هایشان در قطار بودند و هیچ امکانی برای شکستن شیشه‌ها نبوده است.

جعفرزاده ایمن‌آبادی با اشاره به سرعت غیرمجاز حرکت قطار گفت: قطاری که باید به صورت دستی حرکت می‌کرده و حداکثر سرعت آن ۳۰ کیلومتر بوده اجازه حرکت ۱۳۲ کیلومتر در ساعت را داشته است. وی افزود: تغییر شیب نیز با ۲۰ دقیقه تاخیر انجام شده و به حق با این اوضاع تا قبل از این تصادف نیز خدا به ما رحم کرده بوده است.

این نماینده مجلس دهم تاکید کرد: بر اساس اصول مدیریت قطار هر ۵۰ کیلومتر باید یک قطار باشد در حالی که مجوز هر ۴ کیلومتر یک قطار را داده‌اند و این ضریب امنیتی را کاهش می‌دهد چراکه احتمال تصادفات را افزایش می‌دهد.

جعفرزاده ایمن‌آبادی خاطرنشان کرد: چطور پیش‌بینی نشده است که باید خدمات اورژانسی ارائه شود و تا این اندازه خدمات دیر رسیده است.

نایب رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس تاکید کرد: ضمن احترامی که برای همه اعضای دولت قائل هستم آقای آخوندی باید استعفا می‌داد و مردانه خود را به دستگاه قضا معرفی می‌کرد چه حرفی است که در استیضاح از خودم دفاع می‌کنم. وی تصریح کرد:۵۰ نفر سوختند و هر جور بررسی می‌کنیم وزارت راه و راه آهن مقصر است.

 
 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار