ورود کالای قاچاق از طریق مرزهای رسمی امکان‌پذیر نیست اما به گفته مسئولان استانی از طریق بداظهاری عده‌ای اقدام به ورود کالای قاچاق می‌کنند.
کد خبر: ۳۴۱۲۱
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۲ 12 May 2015
یکی از معضلات امروز اقتصاد کشور که باعث شده تا بسیاری از حوزه‌ها و بخش‌های اقتصادی آسیب‌های فراوانی ببینند، موضوع قاچاق کالاست.
دلایل مختلفی برای قاچاق از سوی کارشناسان عنوان می‌شود اما عده‌ای از کارشناسان حوزه اقتصاد براین باورند که یکی از دلایل رغبت برخی افراد برای وارد‌کردن کالای قاچاق، فرایند سختی است که در گمرکات باید طی شود، در این رابطه اقداماتی برای اصلاح روند ترخیص کالا در گمرکات انجام شد اما موضوع دیگری که در رابطه با قاچاق کالا نگران‌کننده است این می‌باشد که برخی از وارد‌ات کالای قاچاق به داخل کشور از طریق مبادی رسمی صورت می‌گیرد.
دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی در گفتگوی اختصاصی با روزنامه شهرارا در رابطه با این موضوع که عملیات گمرکی روند طولانی دارد، اظهار کرد: از سال گذشته اصلاح رویه واردات و صادرات و اجرای طرح جامع گمرکی شروع شده است که نتایج خوبی داشته است.

تسهیل در روند ترخیص کالا
محمدابراهیم افشاری با بیان اینکه در گذشته فردی که می‌خواست کالایی را صادر یا وارد کند باید یک فرایند سخت چند مرحله‌ای را پشت‌سر می‌گذاشت، تصریح کرد: خوشبختانه این روند سخت گمرکی اصلاح شده است و از حدود ١٥مرحله‌ای که باید در گذشته طی می‌‌شد تا مسیر واردات و صادرات در گمرک انجام شود در‌حال‌حاضر این مراحل به حدود ٢تا‌٣ مرحله رسیده است و با این اصلاحی که صورت گرفت جایگاه جهانی ایران در حوزه صادرات و واردات بالا می‌رود.
وی افزود: البته هنوز قسمت‌های دیگری مانده است که باید اصلاحات صورت بگیرد، به‌ویژه در موضوع اجرای جامع برنامه گمرکی که اگر این برنامه به‌خوبی اجرا شود به میزان زیادی هزینه‌های واردات و صادرات به‌ویژه از محل خواب کالا به واردکنندگان و صادرکنندگان کاهش خواهد یافت و سود بیشتری نصیب آن‌ها خواهد شد که همین موضوع سبب می‌شود تا افراد از مسیر قانونی اقدام به صادرات و واردات کنند.
افشاری در رابطه با میانگین خواب کالا در گمرکات استان گفت: میزان خواب کالا در گمرکات بستگی به نوع کالا دارد که اگر فاسد‌شدنی باشند مراحل ترخیص زودتر انجام می‌شود.
دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی در رابطه با تدوین بسته تسهیلات ویژه صادرات و واردات گمرک عنوان کرد: این موضوع هم در قالب و ادامه اجرای طرح جامعه گمرکی است که قرار بر این است برای صادرکنندگان و واردکنندگان تسهیلات قائل شوند تا روند صادرات و واردات ساده‌تر شود و در این رابطه رئیس‌کل گمرکات ایران اعلام کرده بود که افراد قبل از اینکه کالا وارد ایران شود می‌توانند کالای خود را اظهار کنند؛ چرا‌که در‌حال‌حاضر مراحل اظهار کالا الکترونیکی است و گمرک این ادعا را دارد که کالا کمتر از دو روز ترخیص می‌شود.

هیچ قاچاقی از مبادی رسمی استان صورت نمی‌گیرد

وی در رابطه با ادعای برخی افراد مبنی‌براینکه بخشی از کالای قاچاق کشور از مبادی رسمی وارد می‌شوند، تصریح کرد: چنین موضوعی صحت ندارد و این امر امکان‌پذیر نیست اما ممکن است در قالب بداظهاری، جاسازی یا بیش از حد مجاز کالای همراه مسافر قاچاقی از مبادی رسمی صورت بگیرد.

امکانات نظارتی باید تقویت شود
افشاری افزود: برای جلوگیری از بداظهاری کالا باید نظارت‌ها را قوی کرد، چه کالایی که می‌خواهد وارد شود و چه کالایی که قرار است صادر شود و باید از ابتدا حمل کالا تا انتها و حتی در طول مسیر نظارت‌های قویی اعمال شود که البته این کار نیازمند امکانات زیادی است و به‌طور قطع در‌حال‌حاضر کار سختی می‌باشد.
وی افزود: در سال گذشته خوشبختانه در بعضی از مسیرها دوربین‌گذاری‌هایی خوبی شده که باید این روند برای افزایش نظارت‌ها بیشتر شود.

سوخت، درصدر قاچاق کالایی استان
دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی در‌خصوص میزان قاچاق کالا افزود: آن‌چیزی که ستاد قاچاق کالا اعلام کرده است حدود ٢٥میلیارد‌دلار در سال گذشته، واردات کالای قاچاق اتفاق افتاده است که در استان خراسان رضوی بیشتر بحث قاچاق سوخت مطرح است.
وی افزود: در سال گذشته برای جلوگیری از این موضوع سه طرح در استان اجرا شد که تقریبا درصد زیادی از قاچاق سوخت در استان پیشگیری شد.
علیرضا ظهیری
برچسب ها: گمرک ، قاچاق کالا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار