دبیرکل حزب آزادی از حمایت جدی جبهه اصلاح‌طلبان از طرح استانی‌شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی خبر داد.
کد خبر: ۳۳۴۸۳
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۶ 10 May 2015

تابناک فارس به نقل از فارس:مجید محتشمی، دبیرکل حزب آزادی در مورد استانی‌ شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: جبهه اصلاح‌طلبان از استانی شدن انتخابات مجلس حمایت می‌کند، چرا که محاسن این طرح بیشتر از معایب آن است.

وی اضافه کرد: طی 9 دوره انتخابات مجلس افراد موفق شده، زمینه‌های اجتماعی خاصی را برای خود فراهم کنند، که این زمینه‌، ریشه‌های طایفه‌گری و قومیت‌گرایی داشته و مانع حضور نخبگان سطح حوزه انتخابیه شده است.

محتشمی ادامه داد: شاید برخی از کاندیداهای مجلس با بیش از 30 هزار برگ وارد مجلس می‌شوند در حالی که در شهرهای بزرگ همانند تهران، تبریز، اصفهان، شیراز و مشهد، کاندیدا باید حداقل یک میلیون رأی داشته تا بتواند وارد مجلس شود.

وی معتقد است، یکی از نقاط ضعفقانون فعلی انتخابات مجلس یکسان نبودن آراء در دوره‌های چندین ساله بوده است؛ به گونه‌ای که تمرکز قدرت در اختیار یک شخص بوده و عملاً زمینه حضور و بروز افراد نخبه را در سطح حوزه انتخابیه این شهرستان کم فروغ کرده است.

دبیرکل حزب آزادی گفت: این پاشنه‌آشیل انتخابات حوزه‌های شهرستانی با استانی شدن انتخابات مجلس برطرف خواهد شد؛ به گونه‌ای که نخبگان استانی می‌توانند در قالب جبهه‌های سیاسی در سطح استان ورود پیدا کنند و در نهایت استانی شدن انتخابات مجلس پلی به سمت حزبی‌شدن انتخابات در آینده‌ای نه چندان دور خواهد بود.

وی با تأکید بر حمایت ویژه جبهه اصلاح‌طلبان از طرح استانی شدن انتخابات مجلس، بر توجه نمایندگان مجلس به این طرح و برطرف کردن معایب آن اشاره کرد و افزود: یکی از نقاط ضعف‌ طرح استانی شدن انتخابات مجلس، این بوده که نماینده در حوزه شهرستان باید 15 درصد آراء را کسب کند.

محتشمی عنوان کرد: در استانی شدن انتخابات مجلس باید به این نکته توجه کرد که در صورت عزل، انصراف و استعفاء نماینده همانند انتخابات شورای اسلامی شهرها، تعدادی به عنوان عضو علی‌البدل انتخاب شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار