نگاهی به جدول مسابقه‌های استانی نشان می‌دهد لیگ استانی در قم از نظر کیفیت و حضور ستاره‌ها حاکی از نمایشی تمام‌عیار است. حضور 8 بازیکن قمی در ترکیب این تیم‌ها که به تیم ملی جوانان فراخوانده شده‌اند، نشان می‌دهد فوتسال قم حتی در این رده سنی نیز چه کیفیت و جذابیت درخوری دارد.
کد خبر: ۳۳۲۱۷۸
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۱ 21 November 2016
به گزارش تابناک قم، رقابت‌های فوتسال لیگ رده سنی جوانان استان قم در حالی به پایان رسید که حساسیت در این مسابقه‌ها با کشیده شدن کار به تفاضل گل برای تعیین قهرمان به اوج خود رسید. شاید هر یک از اهالی فوتسال قم پیش از آغاز مسابقه‌های لیگ فوتسال جوانان استان رأی به قهرمانی بی‌دردسر برای «آپکو پارس» می‌داد. اتفاقی که در نهایت رخ داد اما نه به آن سادگی که همه فکر می‌کردند.

لیگ فوتسال جوانان در قم مدلی کوچک از لیگ برتر فوتسال جوانان کشور است. همین چند هفته پیش بود که «آپکو پارس» به‌عنوان نماینده قم توانست در لیگ برتر فوتسال جوانان کشور نایب‌قهرمان شود. نایب‌قهرمانی که چیزی کمتر از قهرمان نداشت و اتفاق‌های عجیب‌وغریب در روز پایانی قهرمانی را از این تیم گرفت.

نگاهی به جدول مسابقه‌های استانی نشان می‌دهد لیگ استانی در قم از نظر کیفیت و حضور ستاره‌ها حاکی از نمایشی تمام‌عیار است. حضور 8 بازیکن قمی در ترکیب این تیم‌ها که به تیم ملی جوانان فراخوانده شده‌اند، آپکو پارس تیم دوم کشور، آتلیه طهران با انبوهی از بازیکن ستاره و تأثیرگذار و تیم‌هایی که هیچ‌کدام یک‌لحظه از رقابت پا پس نکشیدند نشان می‌دهد فوتسال قم حتی در این رده سنی نیز چه کیفیت و جذابیت درخوری دارد.

حضور پررنگ 8 به‌علاوه یک!

در لیگ فوتسال جوانان 8 تیم حاضر بودند و هر تیم تا پایان لیگ 7 مسابقه برگزار کرد. طبق معمول خبری از مسابقه‌های رفت‌وبرگشت نبود و این انتقادی است که همواره به لیگ‌های فوتبال و فوتسال در قم وارد بوده است.

تعداد مسابقه‌ها محدود بوده و بازیکنان تمرین زیاد و مسابقه کم را در برنامه دارند. رخدادی که خروجی آن ممکن است به تمرین زدگی و فوتسال زدگی بینجامد و برخی بازیکنان را از دور خارج کند. بازیکنان درجه 2 در تیم‌ها در این شرایط احتمال بسیار کمی برای بازی دارند و همواره باید نظاره‌گر باشند. تعداد تیم‌های حاضر در لیگ ابتدا 9 تیم بود اما تیم فوتسال ارم کیش از جدول کنار گذاشته شد. 

آن‌ها لیگ را فوق‌العاده آغاز کردند و تیم قدرتمند آپکو پارس را متوقف کردند و سپس برابر آتلیه طهران شکست خوردند اما موضوع جالبی به نام پرداخت ورودی مسابقه‌ها سبب شد کمیته فوتسال با اقدامی قاطعانه و جدی این تیم را از جدول کنار بگذارد. دیگر خبری از چشم‌پوشی نبود و لیگ با این تصمیم یک تیم را از دست داد. نکته جالب‌تر این که مبلغ ورودی در لیگ فوتسال جوانان ناچیز است اما ارم کیش حاضر نشد همان مبلغ ناچیز را نیز بپردازد.

کیفیت خوب مسابقه‌ها برای آینده فوتسال قم کماکان امیدبخش است و برای شهری که فوتسال در آن حرف اول و آخر را می‌زند و ورزش اول شهر است برگزاری لیگی که تیم‌ها در آن تا سرحد خستگی برای قهرمانی و موفقیت می‌جنگند می‌تواند ما را به‌روزهایی امیدوار کند که نسل جدید فوتسال قم بتوانند در لیگ برتر فوتسال ایران تیمی بهتر و قدرتمندتر باشند. تیمی که ستاره‌ها در آن راه خود را به‌سوی تیم‌های ملی بگشایند.

چگونه قهرمان شدند؟

از همان ابتدای فصل تیم‌های آپکو پارس و آتلیه طهران با توجه به توان انسانی خود در صف اول مدعیان قهرمانی قرار گرفتند. در ابتدای فصل تیم‌های ارم کیش و صدرا سیستم نشان دادند قابلیت ایجاد دردسر برای هر تیمی را دارند. پس از اخراج ارم کیش از لیگ، صدرا سیستم به مهم‌ترین رقیب آتلیه طهران و آپکو پارس تبدیل شد با این حال آن‌ها هم در نهایت از کورس قهرمانی جا ماندند.

کار در نهایت به هفته آخر کشید. در حالی که دو مدعی قهرمانی در هفته ماقبل آخر یکدیگر را ملاقات کرده و پیروز آن مسابقه تا حدود زیادی قهرمانی خود را مسجل می‌کرد، تلاش دو تیم به تساوی کشید تا همه چیز به بازی پایانی بینجامد.

هیأت فوتبال استان قم نیز برای صیانت از بازی جوانمردانه مسابقه دو تیم برابر حریفان را به صورت هم‌زمان برگزار کرد. اتفاقی نادر در این سطح که نشان دهنده اهمیت ویژه فوتسال در قم است. در هفته پایانی تیم آپکو پارس که از نظر تفاضل گل شرایط بهتری نسبت به تیم رقیب خود یعنی آتلیه طهران داشت در سالن شهید حیدریان باید به مصاف تیم ابوریحان می‌رفت اما آتلیه طهران در سالن مریم حریف آسان‌تری به نام شهید رئیس کرمی را در پیش رو داشت که با شکست در همه مسابقه‌های خود، قعرنشین جدول بود.

نمایش بازی جوانمردانه از سوی حریفان مدعی سبب تحسین همگان شد. هم تیم ابوریحان و هم شهید رئیس کرمی جوانمردانه و با تمام قوا برابر حریف به میدان رفتند و نتایج به‌گونه‌ای رقم خورد که همای قهرمانی بر دوش آپکو پارس نشست. آپکو در یک بازی پیچیده 6 بر 4 تیم ابوریحان را شکست داد و آتلیه طهران با وجود برد 7 بر یک ‌بر رئیس کرمی نتوانست خود را به آپکو پارس برساند.

صدرا سیستم نیز که از رقیبان خود جا مانده بود پس از 2 تیم 17 امتیازی آپکو پارس و آتلیه طهران با 13 امتیاز به مقام سوم رسید. الوند با 12 امتیاز چهارم شد. در انتهای جدول رئیس کرمی بدون امتیاز قعرنشین ماند و آتلیه یاقوت با 4 امتیاز هفتم شد.

ناگوارترین اتفاق لیگ مرگ بازیکن تیم صدرا سیستم بود. در هفته‌های پایانی لیگ یکی از بازیکنان تیم صدرا سیستم به نام «محمدحسین طالبی» در اثر سانحه رانندگی از دنیا رفت. این اتفاق تأثیر روانی ناگواری بر لیگ داشت و انگیزه و انرژی تیم صدرا سیستم را برای ادامه کار از این تیم سلب کرد.

نظر سرمربی تیم قهرمان

«سید وحید غیاثی» سرمربی تیم آپکو پارس پس از نایب‌قهرمانی تیمش در لیگ برتر جوانان کشور، این بار تیمش را در سطح استانی در اوج قرارداد.

غیاثی در گفت وگو با همشهری در مورد این مسابقات می‌گوید: این مسابقه‌ها در بعد فنی، سطح بالایی داشت و هر بازی برای تیم ما در حد و اندازه یک فینال بود. تیم آپکو پارس با نایب‌قهرمانی در کشور از نظر بدنی، روحی و هماهنگی بازیکنان با یکدیگر، وضعیت خوبی داشت و این شرایط دست‌به‌دست هم داد تا تیم به مقام قهرمانی برسد.

وی می‌افزاید: قهرمانی در این لیگ سطح بالا بدون شکست اتفاق خوشایندی است اما نکته منفی در این مسابقه‌ها رعایت نشدن زمان قانونی برای برگزاری مسابقه‌ها بود به طوری که بازی‌ها در وقت رونده برگزار می‌شود که معمول نیست.

نقاط ضعف و قوت از نظر سرپرست آتلیه طهران

سرپرست تیم فوتسال آتلیه طهران نایب قهرمان این مسابقه‌ها در گفت وگو با همشهری درباره این مسابقه‌ها معتقد است: سطح فنی مسابقه‌ها قابل توجه بود و دو تیم قهرمان و نایب قهرمان از نظر فنی در مرتبه بالاتری قرار داشتند که تا پایان نیز برای قهرمانی جنگیدند. بازیکنان رده سنی ۷۶ و ۷۷ نسل طلایی سال‌های آینده قم هستند.

«علی مسعودی» می‌افزاید: نکته منفی این مسابقه‌ها حضور و اخراج تیم ارم کیش بود. این تیم در دو بازی اول در لیگ حاضر بود و تیم قهرمان را متوقف کرد. اتفاقی که برای این تیم رخ داد سرنوشت قهرمانی لیگ را عوض کرد. شاید اگر آن‌ها در جدول می‌ماندند تیم ما قهرمان می‌شد زیرا ما 2 امتیاز بیش از آپکو پارس جمع‌آوری می‌کردیم.

سرپرست تیم فوتسال آتلیه طهران می‌گوید: در واقع ما قهرمان واقعی مسابقه‌ها هستیم اما به دلیل سهل‌انگاری تیمی دیگر، زحمت‌هایمان هدر رفت. پاک بودن مسابقه‌ها در هفته پایانی نیز نقطه قوت لیگ بود و با همکاری هیأت فوتبال و شخص «رضا بمانی» مسئول کمیته فوتسال مسابقه‌ها هفته پایانی همزمان برگزار شد.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار