پورفرضی:
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل به ضرورت اطلاع رسانی نحوه تهیه غذای سالم به عموم شهروندان این استان تاکید کرد.
کد خبر: ۳۳۰۷۱
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۵ 09 May 2015
به گزارش مهر، فرهاد پورفرضی در کارگروه بهداشت اردبیل با تاکید به اینکه سه عامل دخانیات، عدم تحرک و تغذیه ناسالم دلیل بروز انواع بیماری ها است، اضافه کرد: بر اساس مطالعات فقط ۲۰۰ بیماری در سایه تغذیه ناسالم ایجاد می شود.

وی از جمله مهمترین این بیماری ها را شامل بیماری های عفونی، قلبی عروقی و انواع سرطان ها برشمرد و گفت: بررسی ها نشان می دهد علاوه بر عادات تغذیه ناسالم نحوه تهیه و پخت غذا نیز در بیشتر مواقع صحیح نیست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گرم کردن یا پخت غذا با حرارت بالا، مصرف بخشی از آن و مجددا سرد و گرم کردن آن را از عوامل  از بین رفتن ویتامین ها و مواد مغذای غذا دانست و تاکید کرد: این عادات غذایی باید به صورت گسترده اصلاح شود.

پورفرضی گفت: علوم پزشکی استان در نظر دارد در قالب برنامه های مشارکتی نحوه پخت سالم انواع غذا را به شهروندان اطلاع رسانی کند.

وی با ذکر مثالی به کباب روی زغال اشاره کرد و افزود: در هنگام پخت گوشت به این شکل خاکستر زغال که خود حاوی مواد سرطان زا است روی گوشت می نشیند و به این شکل مصرف می شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان مسئولیت رسانه ها در اطلاع رسانی صحیح به شهروندان را خطیر توصیف و اضافه کرد: کاهش مصرف نمک، شکر و چربی های جامد با توجه به عوارض جانبی باید تبلیغ و اطلاع رسانی شود.

پورفرضی بروز و افزایش بیماری های مختلف از جمله چاقی و کبد چرب در اردبیل را به دلیل تغذیه ناسالم و کم تحرکی دانست و تصریح کرد: توصیه اصلی مصرف مواد غذایی سالم همراه با میوه و سبزی جات است.

وی بازگشت به عادات غذایی سابق را ضروری می داند و معتقد است رواج مصرف غذاهای آماده و فست فودها می تواند در دراز مدت اثرات زیان بار به دنبال داشته باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان از انجام بازرسی های منظم و مداوم از مراکز عرضه و فروش مواد غذایی خبر داد و خواستار توجه شهروندان به مصرف مواد غذایی سالم و تازه شد.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار