مدیرکل دامپزشکی استان قم گفت: مرحله دوم طرح واکسیناسیون دام سبک علیه بیماری تب برفکی در قم آغاز شد و به مدت 35 روز ادامه دارد.
کد خبر: ۳۲۸۹۵۶
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۱ 14 November 2016
به گزارش تابناک قم، مهدی رفیعی افزود: مایه کوبی دام ها در راستای پیشگیری و مبارزه با بیماری های دامی در همه دامداری های روستاهای استان قم اجرا می شود.

وی اضافه کرد: هزینه واکسن و مایه کوبی دام ها توسط دامپزشکی تامین شده و دامداران وجهی بابت واکسیناسیون و واکسن پرداخت نمی کنند.

وی ادامه داد: در این طرح 20 اکیپ عملیاتی دامپزشکی فعالیت دارند و پیش بینی می شود 350 هزار راس گوسفند و بز تحت پوشش واکسیناسیون قرار گیرند.

وی از همه دامداران تقاضا کرد که جهت جلوگیری از بیماری های دامی با اکیپ ها همکاری کنند و انتقاد و پیشنهادهای خود را با شماره تلفن 1512 روابط عمومی دامپزشکی در میان بگذارند.

مرحله نخست واکسیناسیون تب برفکی فروردین و اردیبهشت ماه امسال در استان قم انجام شد و 90 هزار دام سبک در این مرحله واکسینه شدند.

سال گذشته بالغ بر 2 میلیون و 341 هزار راس دام در این استان تحت پوشش واکسیناسیون قرار گرفت.

تب برفکی یا «بیماری دهان و پا» یک بیماری عفونی و گاهی کشنده ویروسی است که که موجب بیمار شدن حیوانات زوج سم از جمله گاو اهلی و اعضای خانواده گاوسانان می شود؛ این ویروس عامل بیماری در ابتدا به مدت 2 تا 3 روز تب شدید و تاول هایی در داخل دهان و روی پای دام ایجاد می کند که ممکن است موجب لنگش حیوان شود.

این بیماری بسیار واگیردار است و قطرات آیروسل دفع شده از حیوان آلوده، تماس با تجهیزات دامداری، غذا، وسایل نقلیه، لباس آلوده و حیوانات شکارچی اهلی و وحشی موجب گسترش بیماری می شوند. کنترل بیماری منوط به واکسیناسیون، مراقبت شدید نقل و انتقال حیوانات، قرنطینه کردن حیوانات مبتلا، اعمال محدودیت در خرید و فروش حیوانات و گاهی معدوم کردن میلیون ها راس دام است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار