بر اساس اعلام مرکز آمار، نرخ بیکاری در قم در بهار امسال 14 درصد بود. این در حالی است که در سال‌های گذشته نرخ بیکاری تا 9 درصد هم رسیده بود و متوسط کشوری نرخ بیکاری در بهار امسال در کشور 12 درصد بوده است.
کد خبر: ۳۲۷۶۷۱
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۲ 12 November 2016
به گزارش تابناک قم، در میان مشکلات اجتماعی و اقتصادی که مردم را آزار می‌دهد بیکاری این روزها برای مردم قم پررنگ‌تر شده است. معضلی که در نگاه اول اقتصادی به نظر می‌رسد اما در ادامه به بسیاری ازآسیب‌های اجتماعی ختم می‌شود.

این روزها تب‌سنج شاخص‌های اقتصادی در قم درجه هشدار را نشان می‌دهد. از طرفی متوسط درآمد مردم کاهش داشته و از طرف دیگر نرخ بیکاری به بالاترین حد خود در سال‌های اخیر رسیده است. استان قم که در سال‌های گذشته معمولا از نظر نرخ بیکاری وضعیتی بهتر از متوسط در کشور داشت، به جمع استان‌های بیکار پیوسته است.

بر اساس اعلام مرکز آمار، نرخ بیکاری در قم در بهار امسال 14 درصد بود. این در حالی است که در سال‌های گذشته نرخ بیکاری تا 9 درصد هم رسیده بود و متوسط کشوری نرخ بیکاری در بهار امسال در کشور 12 درصد بوده است.

بر اساس اعلام مرکز آمار، استان قم 304 هزار نفر جمعیت فعال دارد که با احتساب 14 درصد نرخ بیکاری، 31 هزار نفر بیکار هستند.

همین چند عدد می‌تواند این نکته را به ذهن نزدیک کند که شاخص‌های اقتصادی در قم هشداردهنده شده‌اند و متولیان امر اقتصاد باید حساسیت بیشتری به این موضوع‌ها نشان دهند.

سهم بخش‌ها از اشتغال

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم یکی از موضوع‌های مهم در زمینه اشتغال را تنظیم بازار کار دانست.

«مجید آوری‌فرد» اظهار کرد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی متولی تنظیم بازار کار است یعنی باید ببیند که چه نیازهایی در بازار کار وجود دارد و به تناسب آن در جامعه شغل ایجاد کنیم.

وی افزود: در حال حاضر در استان قم در برخی مشاغل نیروی کارگری نیاز داریم اما در ازای آن مدام فارغ‌التحصیلان دانشگاهی افزایش می‌یابند.

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم با بیان این‌که وقتی فنی حرفه‌ای و دانشگاه مطابق با نیاز بازار کار نیرو تولید نکند نتیجه‌اش بیکاری خواهد شد، اضافه کرد: از طرفی دانشگاه‌های ما بازارمحور نیستند و بلکه محصول محورند. وقتی یک رشته 10 نفر هیأت علمی در یک دانشگاه دارد، فوق لیسانس و دکترای آن هم تأسیس می‌شود در حالی که شاید در بازار کار هیچ نیازی به آن‌ها نباشد. 

به گفته وی در استان قم سهم خدمات از بازار اشتغال 55/5درصد، سهم صنعت 41/5 و سهم کشاورزی 3 درصد است.

در درآمدهای استان هم 54/5 درصد خدمات، 16/5 درصد صنعت، 20 درصد ساختمان و 9 درصد کشاورزی نقش دارد.

فراز و فرود صنعت

آوری‌فرد گفت: در سال‌های اخیر مرتب از سهم صنعت در اشتغال کم شده و به سبد خدمات اضافه شده است که البته خدمات هم بیش از این‌که هتل‌داری و کارهایی از این دست باشد، کارهای واسطه‌ای است.

وی معتقد است در موضوع اشتغال، فراز و فرود‌های صنعت خودش را بیشتر نشان می‌دهد چراکه وقتی یک کارخانه تعطیل می‌شود، خیلی‌ها خبر می‌شوند؛ اما تعطیلی یک مغازه یا واحد خدماتی معمولا چندان بازتابی ندارد. به همین دلیل هم دولت برای بهبود وضعیت اشتغال به صنعت بهای بیشتری می‌دهد به ویژه این‌که اگر صنعت رونق بگیرد، خدمات هم رونق خواهد گرفت. اما در هر صورت وقتی بخواهیم تحلیل کنیم، در همه بخش‌های استان ضعف‌هایی وجود دارد که نرخ بیکاری به این حد رسیده است.

بالارفتن نرخ مشارکت

مدیرکل کار، رفاه و امور اجتماعی استان قم افزود: از طرفی نرخ مشارکت در قم در سال‌های اخیر بالا رفته چرا که اشتغال زنان در قم در گذشته مرسوم نبود اما در حال حاضر زنان جویای اشتغال تعدادشان بیشتر است و مجموع این عوامل می‌تواند موجب افزایش بیکاری شود.

همچنین به گفته «نصرالله بازوند» در استان قم جوانان بین 25 تا 30 سال از میانگین کشوری 4 درصد بالاتر هستند که این موضوع هم موجب افزایش نرخ مشارکت می‌شود. هر چه نرخ مشارکت بیشتر باشد باید تلاشمان برای ایجاد اشتغال بشتر شود.

بر اساس سند توسعه راهبردی اشتغال که در سال 90 همسو با برنامه پنجم مبنای کار قرار گرفت، باید هر سال 16 هزار شغل در استان قم ایجاد شود تا نرخ بیکاری روی 7 درصد ثابت بماند؛همچنین در این سال‌ها باید از سوی بانک‌ها، 8 هزار میلیارد سرمایه‌گذاری در تولید صورت می‌گرفت تا بتواند 80 هزار شغل ایجاد کند اما هیچ یک از این اتفاق‌ها نیفتاده است.

بازوند افزود: در این سال‌ها در نهایت هر سال 7 یا 8 هزار شغل ایجاد شده است و سال گذشته هم استان قم موفق به ایجاد8060 شغل شده اما سرعت ایجاد این شغل‌ها کند است.

مدیرکل کار، رفاه و امور اجتماعی استان قم ادامه داد: در حال حاضر در استان قم 80 هزار دانشجو داریم و تقریبا 50 هزار نفر بومی هستند و اگر هر سال 15 هزار فارغ‌التحصیل داشته باشیم، به این معنی است که باید این تعداد شغل ایجاد کنیم.

وی اظهار کرد: این اداره آمار اشتغال را از مجموع مراجعه کنندگان به کاریابی‌ها و آمار بیمه‌شده‌ها به دست می‌آورد و عدد 8 هزار و 60 شغل سال گذشته هم از این طریق به دست آمده است. با این حال به گفته بازوند اگر استان می‌خواست نرخ بیکاری را پایین‌تر از متوسط کشور نگه دارد باید سالانه 2 برابر این اشتغال ایجاد می‌کرد.

مدیرکل کار، رفاه و امور اجتماعی استان قم با اشاره به این‌که این اداره متولی ایجاد اشتغال در استان نیست، افزود: این موضوعی است که همه باید در ایجاد آن تلاش کنند. صنعت، دانشگاه، آموزش و پرورش، بازار و بسیاری بخش‌های دیگر در امر ایجاد اشتغال برای جوانان مؤثر بوده و وظایفی به عهده دارند.

افزایش نرخ بیکاری در قم بی‌شک یکی از تهدیدها برای مسائل فرهنگی و اجتماعی شهر کریمه اهل‌بیت‌(س) است و حل کردن این مشکل وظیفه‌ای عمومی برای تمام افراد و نهادهایی است که می‌توانند بر جامعه اثری بگذارند.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار