رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: معضل های سلامت محور زیادی چون طلاق، خودکشی، حاشیه نشینی، اعتیاد، بیکاری بخش عمده ای از استان ایلام را درگیر کرده و این آسیب ها از مهمترین دغدغه های استان است.
کد خبر: ۳۲۵۹۵۴
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۸ 08 November 2016
به گزارش تابناک ایلام؛دکتر علی دلپیشه روز سه شنبه در نشست مشارکت های اجتماعی استان ایلام اظهار کرد: با تاسیس مرکز تحقیقات آسیب های اجتماعی توسط دانشگاه علوم پزشکی بخشی از معضل های اجتماعی استان مورد تحقیق و ریشه یابی قرار می گیرد.
 
با گریزی به موضوع جنگ و پیامدهای منفی پس از آن تاکید کرد: جنگ تحمیلی و کمبودهای زیرساختی، عمرانی و فرهنگی پس از آن تاثیرهای عمیق منفی روحی، جسمی، فرهنگی و اجتماعی بر مردم این استان داشت که هنوز هم آثار این تبعات مشهود است که باید وزارت بهداشت در بعد سلامت و بهداشت توجه ویژه ای به مردم این استان داشته باشد.
 
وی در ادامه با اشاره به موضوع حساس اربعین و میزبانی نقش استان ایلام در این خصوص افزود: رویداد اجتماعی سیاسی و مذهبی اربعین وظیفه و رسالت بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی را برای حفظ و تامین سلامت زائران سنگین تر کرده است.
 
دلپیشه یادآور شد: سال گذشته حدود 80 درصد مردم کشور از مرز مهران عبور کردند که امسال با برنامه ریزی های به عمل آمده مقرر شده که این تعداد به 60 درصد کاهش یابد ولی با توجه به شرایط جغرافیایی استان ایلام نسبت به عراق عمده زائران از مرز مهران تردد می کنند.
 
وی گفت: در طول 2هفته حدود 2میلیون نفر یعنی چهاربرابر جمعیت کل استان از ایلام عبور می کنند که حفظ سلامت این تعداد زائر کار ساده ای نیست به گونه ای که به عنوان مثال در طول روز باید سلامت 500 هزار پرس غذای مورد تایید قرار بگیرد.
 
دلپیشه افزود: باتوجه به شرایط نامساعد بهداشت ثر کشور عراق نگرانی هایی در خصوص ابتلا یا شیوع بیماری های گوارشی و تنفسی زائران ایرانی در مسیر برگشت وجود دارد و برای کاهش یا جلوگیری از مشکلات بهداشتی یک هزار و 200 نفر تیم درمانی در بخش های مختلف وظیفه سلامت زائران را بر عهده دارند.
 
وی سپس در مورد حضور و مشارکت خیرین در بخش درمان هم اظهار کرد: افراد خیر همکاری خوبی با دانشگاه در زمینه احداث یا تجهیز واحدهای درمانی دارند و البته با همکاری وزارت نفت هم 16 درمانگاه بهداشتی درمانی در استان ایجاد شده که امیدواریم این مشارکت و همکاری از سوی خیرین و وزارت نفت بیشتر شود.
 
مدیرکل امور اجتماعی استانداری ایلام هم گفت: سلامت اجتماعی تنها معطوف به وجود بیماری های جسمانی یا روانی نیست بلکه نبود رفاه اجتماعی و روانی نیز سلامت اجتماعی افراد و جامعه را با چالش مواجه می سازد.
 
علی مهرعلیزاده افزود: باوجود رشد شهرنشینی و تلاش برای دستیابی به پیشرفت اما استان ایلام همچنان از معضل کمترتوسعه یافتگی و مشکل حاشیه نشینی رنج می برد و این استان نیازمند اداره جدی برای کاهش مشکلات اجتماعی است.
 
وی تاکید کرد: باید نگاه مدیریتی دولتی بر جامعه تغییر کند و مردم هم سهمی موثر در مشارکت در بخش های اجتماعی داشته باشند و اجازه و زمینه ورود به طرح ها و پروژه ها را پیدا کنند.
 
مهرعلیزاده یادآور شد: مردم باید در سه بخش تدوین، اجرا و ارزیابی طرح ها و برنامه های دولت مشارکت داشته باشند و سمن ها به عنوان نمایندگان مردم به مسئولان و دولتمردان مشاروه های فکری منطقی و قابل اجرا یا کمک های مالی بدهند.
 
وی ضمن تاکید بر گفت و گو نهادمند و هدفدار با مشارکت مردم و سمن ها و پشتیبانی از ایده های منطقی و قابل اجرای مردم، گفت: باید ضعف ها و مشکلات موجود در این حوزه مرتفع و از ظرفیت وتوان مردمی بیشتر استفاده شود.
 
مهرعلیزاده با اشاره به انجمن های مردم نهاد استان ایلام اظهار کرد: این استان از لحاظ کمی دارای 350 سمن با دامنه فعالیت های مختلف است که از لحاظ کیفی نیازمند آموزش و توانمندسازی بهتر هستند.
 
وی با بیان اینکه سازمان های مردم نهاد که دارای دامنه فعالیت متنوع هستند باید به نوعی در زمینه سلامت و بهداشت اجتماعی نیز ایفای نقش و فعالیت کنند، گفت: حضور این سمن ها برای آگاهی و فرهنگ سازی های عمومی به مردم موجب دستیابی به اهداف و برنامه های اجتماعی سلامت محور و کاهش هزینه های دولتی و فردی در زمینه بهداشت می شود.
 
وی تاکید کرد: برای دستیابی به جامعه ای مطلوب و سالم باید معضل ها و آسیب ها را اولویت بندی کرده و با ترسیم چشم اندازهای کوتاه مدت سه تا پنج ساله و ایجاد شبکه های به هم متصل اجتماعی در صدد رفع یا کاهش مشکلات بود.
 
مشاور استاندار در امور بانوان و خانواده ایلام گفت: با انعقاد تفاهم نامه هایی با دانشگاه علوم پزشکی و بهزیستی استان در صدد توانمندسازی جامعه زنان هستیم و طرح غربالگری سلامت در حوزه زنان و خانواده در دست اجرا است.
 
کلثوم خلیلوند اظهار کرد: از دیگر برنامه های مختص به زنان و خانواده رسیدگی به مشکل زنان حاشیه نشین و نیز توجه ویژه به آموزش و حرفه آموزی در رشته های مختلف مهارتی برای زنان زندانی در محیط زندان است که در حال اجرا است.
 
این نشست با حضور معاون امور اجتماعی و مدیرکل سازمان های مردم نهاد سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ، نمایندگان انجمن های مردم نهاد حوزه سلامت، مسئولان برخی دستگاه های اجرایی و دانشگاه علوم پزشکی استان در محل سالن نشست های هتل زاگرس ایلام برگزار شد.
 
بازدید از زیرساخت ها و امکانات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی واقع در مرز مهران برای پیاده روی بزرگ اربعین از دیگر برنامه های معاون امور اجتماعی و مدیرکل سازمان های مردم نهاد سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سفر به استان ایلام است./ف
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار