رشته بیس‌بال گرچه در سطح کشور هنوز هم چندان شناخته شده نیست، لیگ بیس‌بال کشور سال‌هاست راه‌اندازی شده و حضور مستمر قمی‌ها در این مسابقه‌ها حاکی از رشد قم در رشته‌ای دارد که فضای توسعه آن هنوز مهیا نیست.
کد خبر: ۳۲۵۴۳۹
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۰۶:۵۱ 08 November 2016
به گزارش تابناک قم، تیم بیس‌بال استان قم امسال در لیگ بیس‌بال باشگاه‌های کشور موفق شد ناکامی دوره گذشته را جبران کند و به جمع 4 تیم پایانی رقابت‌ها راه یابد. موفقیتی که برای این تیم به سادگی به دست نیامد اما کسب این موفقیت حداقل پاداش برای تیمی بود که ماه‌ها در سرما و گرما تمرین کرد و در نهایت با رسیدن به مرحله نهایی حالا رؤیای قهرمانی را در سر می‌پروراند.

بیس‌بال در بدنه فدراسیون انجمن‌های ورزشی انجمنی مستقل دارد که این انجمن مسابقه‌های لیگ و ساختار تیم‌های ملی را برنامه‌ریزی می‌کند و برای تصویب به بخش مدیریتی فدراسیون انجمن‌های ورزشی ارائه می‌دهد. 

به بیان دیگر، همه امور مربوط به رشته بیس‌بال در انجمن این رشته سازماندهی می‌شود. بیس‌بال در ایران از سال‌ها پیش دارای لیگ است و با توجه به تعداد استان‌ها و تیم‌های درگیر با این رشته مقرر شد لیگ به صورت شمال و جنوب برگزار شود. به طوری که تیم‌های مستقر در نیمه‌شمالی کشور در لیگ شمال و تیم‌های مستقر در نیمه‌جنوبی کشور در لیگ جنوب مسابقه می‌دهند. از هر منطقه 2 تیم به مرحله نهایی صعود می‌کند تا مسابقه‌های 4 تیم صعود کرده، در نهایت تکلیف قهرمان لیگ بیس‌بال ایران را مشخص کند. 4 تیم در لیگ شمال و 4 تیم در لیگ جنوب حضور دارند که هر تیم در مرحله منطقه‌ای 6 بازی برگزار می‌کند.

تیم بیس‌بال قم یکی از تیم‌هایی است که در دوره‌های برگزار شده از لیگ بیس‌بال کشور در این مسابقه‌ها حضور داشته است. چه در زمانی که این تیم وضعیت مالی و فنی خوبی داشت و چه در دورانی که محدودیت‌های مالی امان این تیم را بریده است.

امسال تیم بیس‌بال قم از ماه‌ها قبل تمرین خود را آغاز کرد. به طور معمول زمین تمرینی بیس‌بالیست‌های قم، مجموعه ورزشی جوادالائمه(ع) در منطقه نیروگاه قم است و تمرین‌های این تیم در زمین‌های چمن مصنوعی فوتبال برگزار می‌شود. اگر در خلال فصل تابستان و در اوج گرما سری به تمرین‌های این تیم بزنید می‌بینید که بیس‌بالیست‌ها زیر هرم گرمای تابستان با حرارت خاصی در حال تمرین هستند. 

به طور کلی در این رشته، 6 ماه دوم وقت درو کردن محصولی است که در 6 ماه اول کاشته شده است. تمرین‌های پرفشار در نیمه اول سال، نتیجه خود را در خلال مسابقه‌های لیگ در نیمه دوم سال نشان می‌دهد.

چگونه صعود کردند؟

حریفان تیم بیس‌بال قم در لیگ شمال 3 تیم هستند. یک تیم از تهران به نام «طیف» که تیمی سازمان‌یافته و از نظر مالی در شرایطی مناسب است و همیشه تیمی مدعی به شمار می‌آید. تیم دیگر از استان خراسان‌رضوی و سومین حریف از گیلان. علاوه بر این 3 تیم، تیم‌های استان‌های سمنان و البرز نیز حضوری گه‌گاه در مسابقه‌های لیگ شمال دارند. تیم بیس‌بال قم تیمی بدون حامی مالی است که امسال به طور استثنا با نام «آرتان رگال» وارد لیگ شد.

آن‌ها در دور رفت عملکرد خوبی نداشتند. سفر به قوچان و مقابله با حریفان در خراسان‌رضوی، با شروع خوبی برای آن‌ها همراه نبود. نخستین مسابقه تیم قم برابر «طیف» تهران برگزار شد. تیمی که قمی‌ها پیش از آغاز فصل چند بار به صورت تدارکاتی با آن بازی کرده بودند و شناخت خوبی از این تیم داشتند؛ اما آغاز لیگ با شکست قم برابر طیف تهران همراه بود. مسابقه دوم «آرتان» قم برابر گیلان برگزار شد و این بار قمی‌ها موفق بودند و با نتیجه‌ای قاطع پیروز میدان شدند. 

سرانجام در سومین و آخرین دیدار دور رفت، باز هم شکست حاصل کار تیم بیس‌بال قم بود. 2 شکست و یک پیروزی در دور رفت نتیجه خوبی برای تیم تحت رهبری فرید فرهادی نبود. با این حال آن‌ها خوش‌اقبال بودند که سایر نتایج به گونه‌ای رقم خورد که امید آن‌ها در جدول حفظ شد. تیم صدرنشین دور رفت 2 پیروزی و یک شکست در کارنامه خود دید و 3 تیم دیگر با یک پیروزی و 2 شکست به کار خود پایان دادند. این به معنای افزایش التهاب و حساسیت در دور برگشت بود. در دور برگشت شرایط تغییر کرد. با این که تیم بیس‌بال قم بازیکن جدیدی را به تیم خود اضافه نکرده بود، نتایج این تیم با دور رفت قابل قیاس نبود. این بار دور برگشت در تهران برگزار شد و نماینده قم در هر 3 مسابقه خود با اقتدار و اختلافی معنا دار هر 3 حریف خود را شکست داد. نتایجی باور نکردنی که سبب شد قمی‌ها مقتدرانه و بی‌حرف و حدیث راهی مرحله نهایی شوند و رویای قهرمانی را در سر بپرورانند.

نه «طیف» تهران با امتیاز میزبانی خود توانست قم را متوقف کند و نه خراسان‌رضوی موفق شد همانند دور رفت در مسابقه برابر تیم بیس‌بال قم جولان دهد. این پایان شیرینی بر کار تیمی بود که مزد زحمت‌های خود را گرفت. حالا تیم بیس‌بال قم آماده حضور در دور نهایی می‌شود. آن‌ها برای تحقق بخشیدن به رؤیای قهرمانی خود باید راهی کرانه خلیج فارس شوند و در بوشهر به میدان بروند. جایی که تیم‌های جنوبی که همیشه در این رشته پرصلابت نشان داده‌اند حریف دشواری برای تیم بیس‌بال قم هستند.

مصطفی شاکر، ابوالفضل امجد، محمد صفدری، محمد جندقی، محمدحسین صبایی، فخرالدین حسین‌زاده، مجید محمدی، مجید پاشوی، علیرضا صبایی، وحید زارعی و عزیز نجفی بازیکنان تیم بیس‌بال قم را تشکیل می‌دهند و مربی این تیم فرید فرهادی است. فرهادی پیش از این در تیم ملی بیس‌بال نیز مربی بوده است و قم در ترکیب تیم ملی بیس‌بال نماینده دارد.

وحید باطنی، سعید باطنی، جلیل چنگیزی، جلال چنگیزی و حسین رحیم‌آبادی سایر بازیکنان تیم «آرتان رگال» را تشکیل می‌دهند و نماینده قم با تیمی بومی در این مسابقه‌ها شرکت کرد. اتفاق خوب در این زمینه این است که بیس‌بال قم توانسته در سال 95 بازیکنان جدید و جوانی را وارد کار خود کند. بیس‌بال قم در چند سال گذشته همواره نفرهای ثابتی را در خود می‌دیده اما در حال حاضر نماینده قم به‌اندازه 2 تیم کامل بازیکن دارد و شروع به جذب بازیکنان جوان و آشنا کردن آن‌ها با این رشته کرده است. بیس‌بال به عنوان رشته‌ای خارج از دید نیازمند این است که مردم را به خود نزدیک کند. بسیاری از مردم در قم هیچ شناختی نسبت به رشته بیس‌بال ندارند و در این میان، حضور تیمی قدرتمند در عرصه کشوری از استان قم از یک‌سو و ناآگاهی مردم قم نسبت به این رشته، گویای خلأ و نقص در مورد رشته‌ای است که می‌تواند حرف‌های بیشتری برای گفتن داشته باشد.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار