در حالی این روز ها سیستان و بلوچستان به بهشتی برای متکدیان خارجی تبدیل شده است که مدیر کل امور اجتماعی استانداری سیستان و بلوچستان نبود دستگاه های پای کار را مشکل عدم ساماندهی متکدیان در این خطه از کشور دانست.
کد خبر: ۳۲۴۸۵۵
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۰۶:۵۲ 07 November 2016
 امروزه یکی از مهمترین مشکلات شهرهای بزرگ و کلانشهرها، مهاجرت بی رویه و هجرت افراد از طبقات اجتماعی مختلف به حاشیه شهرهاست که در استان سیستان و بلوچستان این موضوع با توجه به بیش از 15سال خشکسالی نمود بیشتری دارد.
بیکاری و افزایش متکدیان از جمله آسیب‌های این مهاجرت است که این روزها در شهرهای مختلف استان به وضوح مشاهده می شوند.
علی ای حال با وجود جلسات و فعالیت های مختلفی که به مرحله اجرا رسیده است اما بررسی گزارش ها و سوابق موجود حاکی از این واقعیت است که علی رغم توجه به این مسأله، مشکل همچنان باقی است و هیچ یک از تدابیر اتخاذ شده کارساز و راهگشا نبوده اند.
یکی از شهروندان زاهدانی به خبرنگار عصرهامون گفت: در زاهدان علاوه بر متکدیان بومی و غیر بومی، متکدیان خارجی نیز مشاهده می شوند.
محمد.ب می گوید: مسئولان باید کمی به فکر تغییر چهره شهر و ساماندهی وضعیت شهری برآیند که یکی از این موارد جمع آوری و ساماندهی متکدیان است.
وی اظهار داشت: آنقدر متکدی در زاهدان زیاد شده که ما با خانواده سعی می کنیم در راستای مواجه نشدن با این افراد، از محل هایی که چراغ راهنمایی ندارد عبور کنیم.
شهروند دیگری گفت:  مسئولان باید کمی بیشتر به فکر حل این معضلات اجتماعی باشند.
 
افزایش متکدیان غیر بومی در خیابان های کلانشهر زاهدان
یکی از شهروندان چابهاری در این خصوص افزود: متکدیان در تمامی نقاط استان حضور دارند و ماننده اپیدرمی در حال زیاد شدن هستند.
عبدالعزیز.ب با اشاره به اینکه بیکاری و خشکسالی عاملی بر این افزایش شده است خواستار توجه بیشتر مسئولان به این موضوع شد.
یک شهروند زابلی نیز در این زمینه به خبرنگار عصر هامون افزود: قبرستان زابل محلی برای تجمع متکدیان و معتادان برای استراحت و خواب آنها تبدیل شده است.
محمد.ش ادامه داد: سازماندهی متکدیان و معتادان در این شهرستان باید در دستور کار مسئولان قرار بگیرد، تاکنون فرماندار این شهرستان به همراه سایر دستگاه ها به این زمینه ورود پیدا کرده اند و چندین بار اقدام به جمع آوری این افراد از قبرستان زابل کرده اند اما همچنان شاهد حضور این گونه افراد در این محل هستیم.
وی گفت: ساماندهی این افراد از ضروریات استان است، چرا که این استان سال آینده مقصد گردشگری کشور قرار گرفته و حضور این افراد چهره استان را زشت نشان می دهد.
 
نبود دستگاه های پای کار مشکل عدم ساماندهی متکدیان استان
جهت پیگیری این موضوع در تماسی که خبرنگار اجتماعی عصرهامون با محمد تقی اوکاتی مدیر کل امور اجتماعی استانداری سیستان و بلوچستان داشت، وی نبود دستگاه های پای کار را مشکل عدم ساماندهی متکدیان در این خطه از کشور دانست و افزود: تاکنون چندین بار شهرداری زاهدان اقدام به جمع آوری متکدیان از معابر شهرستان زاهدان کرده است اما به دلیل عدم همکاری دستگاه های مرتبط، اجبارا متکدیان جمع آوری شده را مجددا رها کرده است.
وی ادامه داد: تاکنون تنها در زاهدان بالغ بر هزار و 700متکدی توسط شهرداری جمع آوری شده است اما مجددا به دلیل عدم همکاری آنها را رها کرده اند.
اوکاتی تصریح کرد: مردم استان نباید به این افراد هیچ گونه کمکی از جمله پول و کمک های غیر نقدی انجام دهند و آنها باید از از طریق سازمان بهزیستی و کمیته امداد و خیریه ها اقدام برای دریافت کمک کنند.
وی تاکید کرد: مردم استان باید هرگونه کمک های نقدی و غیر نقدی خود را به سازمانهایی به مثل کمیته امداد امام خمینی (ره) دهند تا آنها به افراد و خانواده های مستضعف توزیع کنند.
وی خاطر نشان کرد: تاکنون جلسات متعددی در این زمینه در استانداری و فرمانداری ها برگزار شده است و امیدوارم به زودی شاهد ساماندهی این معضل اجتماعی در استان باشیم.
 
طرح ساماندهی متکدیان به زودی در زاهدان اجرایی می شود
وی در زمینه متکدیان خارجی نیز افزود: متاسفانه در سنوات اخیر متکدیان خارجی مسئول و متولی نداشت اما با توجه به تاکید استاندار و پیگیری صورت گرفته از طریق استانداری، متکدیان خارجی پس از محرز شدن خارجی بودنشان تحویل اداره اتباع و مهاجرین خارجی استانداری برای انتقال آنها به کشور خودشان می شود.
فرماندار زاهدان نیز در این زمینه به خبرنگار عصر هامون گفت: با توجه به جلسات برگزار شده و برنامه ریزی صورت گرفته، به زودی با حضور دستگاه های مربوطه، طرح جمع آوری و ساماندهی متکدیان در زاهدان اجرایی می شود.
مجتبی خانجانی افزود: در قالب این طرح متکدیان جمع آوری و در محلی خاص از آنها نگهداری خواهد شد و به آنها اشتغالی نیز آموخته می شود تا از متکدی گری دست برداشته و برای تامین مخارج خانواده خود تلاش کنند.
منبع:پایگاه‌محلی‌عصرهامون
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار