کد خبر: ۳۲۴۴۱۶
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۸ 06 November 2016
به گزارش تابناک یزد،کتاب «یزد در آیینه زمان» نوشته «غلامرضا جهانفر» در دو جلد از سوی خود مؤلف به چاپ رسیده است. این کتاب شامل دیده‌های جهانفر از یزد معاصر با خود اوست. می‌توان این اثر را در سری کتاب‌های زندگی‌نامه‌ای خودنگاره همچون «روزها» اثر «محمد‌علی اسلامی ندوشن»، «شازده حمام» اثر «پاپلی یزدی» و «یزد، شهر من» نوشته «حسین بشارت» از بزرگان یزد قلمداد کرد.
جهانفر به دلیل تجربه‌های مطبوعاتی که داشته است، قلم تاثیرگذاری دارد. همچنین به علت فعالیت‌های اجرایی متعددی که در عمر کاری خود بر عهده گرفته، باعث شده تا در ارتباط با برخی افراد مؤثر در یزد، شاهد بسیاری از وقایع معاصر باشد و به همین دلیل است که نوشته‌ها و خاطرات او از اهمیت ویژه‌ای برای شناخت معنای یزدی بودن برخوردار است.
«غلامرضا جهانفر» یزد را در کتاب خود، این‌گونه معرفی می‌کند: یزد به عنوان مرفه‌ترین استان ایران، دارای بهترین دکترها و قطب پزشکی ایران، رتبه اول اهدای خون در ایران، دارای بیشترین ذخایر معدنی و کم‌آب‌ترین استان ایران، شامل کمترین نرخ بیکاری است و در پرداخت به موقع حقوق کارگر در ایران رتبه‌های نخستین را دارد. یزدی‌ها برای بیستمین سال پیاپی در کنکور رتبه اول را برای خود ثبت نمودند.
وی ادامه می‌دهد: یزد دارای بیشترین دانشگاه پیام نور در ایران، قدیمی ترین مسجد، بیشترین تعداد دخمه، مسن ترین درخت(سرو ابرکوه) و طولانی ترین قنات(زارچ)، بلند ترین بادگیر(دولت آباد) و قدیمی‌ترین ساعت در ایران است.
یزد اولین شهر خشت خام دنیا و دومین شهر تاریخی جهان، بعد از شهر ونیز ایتالیا است، شهری که امن ترین شهر ایران شناخته می‌شود و در خرید اتومبیل اول و گوی سبقت را از نظر سپرده بانکی ربوده است.

ضرورت اهمیت دادن یزدی‌ها به فرهنگ خود
مدیر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در خصوص کتاب «یزد در آیینه زمان» تصریح کرد: این کتاب ارزش تاریخی و جامعه شناسانه بالایی دارد و برگی از تاریخ یزد به حساب می‌آید که تلاش برای نگارش آن جای تقدیر دارد.
«علی غیاثی» در ادامه افزود: یزدی‌ها کمتر به اهمیت فرهنگ و بومیت خود فکر می‌کنند. این موضوع وقتی مشخص می‌شود که فردی از فرهنگ و اقلیم دیگری به یزد نگاه می‌کند و یا شوق گردشگران خارجی و اهمیتی را که آنها به داشته‌های ما می‌دهند شاهد هستیم که نشان دهنده ارزشمندی این میراث ماندگار معنوی است.

وقایع معاصر یزد به قلم نویسندگان یزدی
مسئول نگارش «دایره‌المعارف یزد» که با نویسنده کتاب هم دوره بوده‌اند، به شعور و تاثیر دکتر اسلامیه، مسئول روزنامه «طوفان یزد» بر جوانان آن دوره و خاطراتی که از اسلامیه در کتاب آمده است اشاره کرد و افزود: این کتاب می‌تواند بعضی از زوایای تاریک در وقایع معاصر یزد را روشن کرده و از افرادی که به شهر یزد خدمت کرده‌اند به نیکی معرفی می‌کند.
«علی اکبر قلم سیاه» در ادامه افزود: «حسین بشارت» با سرمایه‌ای که برای چاپ کتاب «یزد، شهر من» گذاشت و مدیریت دقیقی که داشت توانست سرمایه‌ اولیه را دوباره حاصل کند و به این ترتیب از 20 کتاب دیگر هم در حوزه تاریخ و فرهنگ یزد حمایت کرد و توانست با یک‌بار سرمایه‌گذاری و مدیریت سرمایه، پول کتاب را دوباره برای کتاب خرج کند و خدمت بزرگی به فرهنگ یزد شد.
این نویسنده افزود: خواهش اهالی فرهنگ و دوست‌داران کتاب از غلامرضا جهانفر این است سرمایه‌ای که برای چاپ این کتاب هزینه شده را با مدیریت خوب برای چاپ کتاب‌های بعدی نیز به کار بگیرد.
قلم سیاه ناگفته‌های یزد را بسیار بیشتر از پژوهش‌ها و نگارش‌های انجام شده دانست و با اشاره به زحماتی که در سالیان اخیر برای تألیف متونی در این زمینه شده است گفت: دنیایی از مطالب و موضوعات مختلف در گوشه و کنار یزد وجود دارد که نیاز به همت بیشتری دارد تا این ظرایف برای علاقه‌مندان و نسل‌های آینده ثبت شود.

«یزد در آئینه‌ی زمان» 5 جلد می‌شود
مولف کتاب «یزد درآیینه زمان» درباره جزئیات نوشتن این کتاب به علاقه‌مندان گفت: به تشویق اطرافیان و دوستان هرچه بود نوشتم و دغدغه‌ای برای محدود کردن خود نداشتم. بعد متوجه شدم هزار صفحه نوشته‌ام و تازه به ابتدای سال 1340 رسیده‌ام. بنابراین تا ابتدای سال 1340 سه جلد شده است که دو جلد آن هم اکنون به چاپ رسیده و شاید این مجموعه به 5 جلد نیز برسد.
«غلامرضا جهانفر» در ادامه افزود: مردم هیچ‌جای ایران در یزد مدرسه نساخته‌اند. سرمایه هیچ‌جای ایران در یزد صرف توسعه و عمران نشده است ولی یزدی‌ها در هرکجا که رفته‌اند از خود اثری به جای گذاشته اند. آقایان «ابوالقاسم هرندی»، «مهدی رسولیان» و خانم «خدیجه رشتی» نمونه‌هایی از این روحیه خیرخواهی یزدی‌ها حتی در بیرون از یزد هستند. فرزندان ما باید بدانند پدرانی داشته‌اند که با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشته‌اند ولی به فکر دیگران نیز بوده‌اند.
«هاتف کلانتری»یکی از شاعران جوان یزدی و فعالان حوزه نشر نیز در مورد ویژگی‌های فنی این کتاب گفت: با توجه به این‌که کتاب از محتوای در‌خوری برخوردار است و هزینه‌‌ای که با دید باز برای چاپ کتاب در شمایل مناسب سرمایه گذاری شده است؛ کتاب می‌توانست با بازنگری فنی و یرایش‌های اصولی به متنی درست و آراسته‌ از نظر ادبی برسد.
همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار