معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: داروهای قـاچاق فـــرآورده هایی هستند که توسط افراد متخلف و سودجو، با استفاده از مواد اولیه تقلبی، نامرغوب و بی کیفیت و در شرایط غیر استاندارد ساخته می شوند و علاوه بر نداشتن اثرات درمانی، می توانند باعث بروز مسمومیت و آسیب های جدی در مصرف کننده و حتی منجر به مرگ وی شوند.
کد خبر: ۳۲۴۳۹۹
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۳ 06 November 2016

علیرضا مبارکی افزود: داروهایی که از مرزهای غیر رسمی و به صورت قاچاق وارد کشور می شوند حتی در صورت اصالت به دلیل عدم رعایت شرایط مناسب حمل و نقل، نگهداری و انبار مثلا قرار گرفتن طولانی مدت در دمای بالا و نور آفتاب، دچار تغییرات شیمیایی شده و تبدیل به فرآورده هایی سمی و مضر می گردند.

وی تصریح کرد: متاسفانه گاهی برخی افراد به دلیل نا آگاهی اقدام به تهیه دارو از مراکز غیر مجاز مانند بازار سیاه و دست فروش ها می کنند که این اتفاق بیشتر در رابطه با داروهای خارجی مشاهده می شود، درحالی که همشهریان باید بدانند عرضه دارو و انواع مکمل توسط عطاری ها و باشگاه های ورزشی ممنوع و تنها مکان مطمئن و مجاز عرضه این اقلام داروخانه است .

احمد غلامی، دبیر واحد پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالاهای سلامت محور دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز در رابطه با نحوه تشخیص اصالت اقلام سلامت محور گفت: شهروندان در زمان خریداری کالاهای سلامت محور باید به برچسب معتبر اصالت و سلامت الصاق شده بر روی محصول توجه نمایند.

وی با بیان اینکه برچسب های اصالت و سلامت تقلبی و دستکاری شده نیز در بازار وجود دارند، گفت: برچسب های اصالت تقلبی و واقعی تفاوت هایی با هم دارند به طور مثال معمولاً بر روی برچسب های تقلبی، تاریخ انقضاء محصول ذکر نشده در حالیکه برچسب های اصالت و سلامت واقعی، دارای تاریخ انقضاء می باشند که با تاریخ انقضاء درج شده بر روی محصول مطابقت دارد. علاوه بر این، معمولاً شماره تلفن و شماره پیامک درج شده بر روی برچسب های تقلبی، جعلی می باشد لذا خریدار می تواند با استعلام کد 20 رقمی UID ذکر شده بر روی برچسب اصالت و سلامت محصول از طریق سامانهwww.ttac.ir و یا ارسال کد 16 رقمی شناسه اصالت (کد رهگیری درج شده در زیر پوشاننده) بصورت پیامک به شماره 20008822، از صحت و سلامت کالای خریداری شده خود اطمینان حاصل نمایند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار