کد خبر: ۳۲۱۶۲۶
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۱ 01 November 2016
سمیه رضایی
دونده نونهال استان با کسب مدال طلا در مسابقات برترین‌های نونهالان کشور خوش درخشید. «مصطفی جمشید زهی» توانست در مسابقه دو 100 متر با مانع و ثبت رکورد 13 و 90 صدم ثانیه با اقتدار بر سکوی قهرمانی مسابقات برترین‌های نونهالان و نوجوانان کشور بایستد و مدال طلا را از آن خود کند.
این ورزشکار یزدی که به گفته مربی‌اش در رشته دو و میدانی اعجوبه به شمار می‌رود، اگر توجه مسئولان به او معطوف شود، بی‌شک در آینده‌ای نه چندان دور نه‌تنها در رقابت‌های جهانی بلکه در رقابت‌های المپیک هم می‌تواند کسب مدال کند و صاحب افتخار شود.جمشید زهی دونده 13 ساله یزدی مدت دو سال است که به ورزش روی آورده است و اولین بار در مسابقات آموزشگاهی که بین مدارس برگزار شد پا به عرصه رقابت گذاشت.
او که به وسیله مربی ورزش مدرسه اش استعدادیابی شده بود، پس از شرکت در رقابت بین مدارس استان از سوی «مهدی حیدری» مربی دو و میدانی استان شناسایی و با تمرین‌های مستمر به عضویت تیم نونهالان یزد درآمد سپس توانست قهرمان شود و در مسابقات اخیری که در ورزشگاه آفتاب انقلاب تهران برگزار شد، کسب سکو کند.
این قهرمان 13 ساله یزدی که به گفته مربی‌اش آینده روشنی پیش‌‍‌رو دارد نیاز به توجه مسئولان ورزشی استان دارد تا در آینده استعداد خارق‌العاده‌ای را که در وجودش نهفته است، شکوفا و کشور را صاحب اعجوبه‌ای در رشته دو و میدانی کند. کشور احتیاج دارد تا دونده‌های ایرانی در جهان خوش بدرخشند و صاحب نام شوند.

ظهور یک پدیده در دو و میدانی استان
مربی دو و میدانی استان به همشهری می‌گوید: از سال 86 به عنوان مربی در استان توانستم بعد از اخذ مدرک تحصیلی در رشته مربیگری ورزش گرایش دوو میدانی از دانشگاه تهران در مقطع لیسانس مربیگری کنم و به صورت رسمی به فعالیت بپردازم. در سال‌92 مدرک مربیگری بین‌المللی را در رشته دو ومیدانی و سپس در سال‌93 مدرک بین‌المللی داوری را از آن خود کردم.
«مهدی حیدری» با اشاره به شناسایی این دونده یزدی می‌افزاید: سال گذشته در رقابت‌های بین مدارس مصطفی جمشید زهی به عنوان یک پدیده ظهور و تمامی نگاه‌ها را به سمت خود جلب کرد. آنچنان با قدرت به رقابت می‌پرداخت که بعد از مسابقات او را انتخاب کردیم و با تمریناتی که با وی انجام دادیم به عضویت تیم استان در‌آمد.
وی بیان می‌کند: مصطفی جمشید‌زهی،ساناز امیری‌پور و سیدرضا هاشمی از ورزشکاران خوش‌استیل و پرآتیه استان در رشته دوومیدانی هستند که در آینده می‌توانند برای استان حائز گردن‌آویزهای متعددی شوند.
حیدری می‌گوید: در حال حاضر تمامی توجه‌ها به سمت ورزش‌های گروهی معطوف شده است به گونه‌ای که اگر به ورزش‌های انفرادی آنچنان‌که به فوتبال توجه می‌شود، اهمیت داده شود و بودجه‌هایی که برای این رشته صرف می‌شود برای رشته‌هایی چون دو ومیدانی در نظر گرفته شود، می‌توان بهترین امکانات را در اختیار دونده‌ها قرار داد و نتایج فوق العاده‌ای گرفت.
وی تصریح کرد: این دونده نونهال یزدی با وجود این‌که هزینه ای برای آمادگی‌اش خرج نشده توانسته رکورد مناسبی را بزند که تنها 40 صدم ثانیه با قهرمان المپیک فاصله دارد. درصورتی که اگر برای پیشرفتش هزینه شود و فضای مناسب تمرین فراهم آید، می‌توان گفت در سال‌های آینده قهرمانی‌اش را در المپیک جشن خواهیم گرفت و حتی می‌تواند رکورد المپیک را جا به جا کند.

مسئولان از ورزشکاران نوپا حمایت کنند
حیدری با اشاره به پایین بودن سن این دونده یزدی می‌افزاید: در حال حاضر حمایت و تشویق، او را  برای پیشرفت دلگرم خواهد کرد تا بتواند در کنار درس خواندن به ورزش هم بپردازد.جمشیدزهی در ورزش اول راه است و مسیر طولانی در پیش دارد و در صورت حمایت نشدن عطای دوندگی را لقایش می‌بخشد و ادامه نخواهد داد.
وی می‌گوید: یک هفته قبل از اعزام تیم دو و میدانی نونهال استان به مسابقات، جمشید زهی یکی از نزدیکانش را از دست داد اما با روحیه بدی که داشت بازم هم مسابقه را از دست نداد. استعداد ذاتی که در وجود این دونده یزدی نهفته شده باعث شد در این مسابقه مقام قهرمانی و مدال طلای دو صد متر با مانع را به‌دست آورد.
وی می‌افزاید: ایجاد انگیره برای یک ورزشکار آن هم در سن مصطفی جمشید‌زهی، می‌تواند از نظر روحی و روانی مشوق بسیار خوبی باشد تا ابتدای راه دچار سرخوردگی در ورزش نشود. بنابراین در نظر گرفته شده برای وی هدیه ای تدارک ببینیم و مورد تشویق قرار دهیم.
این مربی با اشاره به این‌که این دونده نوجوان نه تنها در رشته صد متر با مانع استعداد دارد بلکه در سایر رشته‌های دو و میدانی نیز صاحب استعداد است، افزود: من تا جایی که بتوانم تمرین‌های وی را به طور جدی پیگیری می‌کنم تا درتمامی رشته‌ها آماده و کاربلد شود. وی تصریح می‌کند: تعداد مسابقات و رقابت‌های انتخابی در رشته دو و میدانی بسیار کم است. یک ورزشکار چهار ماه به صورت مستمر تمرین می‌کند، اما فقط یک رقابت پیش‌رو دارد و باید طوری دونده را پرورش داد تا طولانی بودن زمان برگزاری رقابت‌ها، او را از تمرین کردن باز ندارد.
وی اضافه می‌کند: از زحمات و تلاش محمد حسین ایلیایی، رئیس هیات دوومیدانی استان، که در تمامی زمینه‌ها پشتیبان ورزشکاران این رشته بود و مسیر پیشرفت را برایشان آماده ساخت، تشکر می‌کنم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار