پاسخگو نبودن مسئولان و ارتباط کانون هاي قدرت و ثروت آفریدند
اين که در ارتفاعات جنوبي مشهد مجوز ساخت هتل 7 ستاره با 350 هزار متر زير بنا صادرشده است يا در همين دوره شوراي شهر براي برجي با 60 طبقه در زميني به عرض 40 متر مجوز صادر شده است، ناشي از پاسخگو نبودن مسئولان و ارتباط کانون هاي قدرت و ثروت است.
کد خبر: ۳۱۶۷۶
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۰ 06 May 2015

به گزارش تابناک از خراسان، رئيس کميته نظارتي شوراي شهردرمنطقه 9 مشهد، از شناسايي حدود 180 هکتار اززمين هاي شهرداري در ارتفاعات جنوبي که درتصرف افراد حقيقي و حقوقي است، خبرداد. «خليل موحدي» عضو شوراي شهر مشهد در نشست تخصصي مديريت شهري با موضوع ساخت و ساز در ارتفاعات جنوبي مشهد که به همت انجمن علمي گروه جغرافياي دانشگاه فردوسي و گروه مشاوران جوان شهرداري مشهد در دانشکده ادبيات و علوم انساني دانشگاه فردوسي مشهد برگزار شد، افزود: گروهي ويژه مامور شناسايي زمين هاي تصرف شده در ارتفاعات جنوبي در شهرداري منطقه 9 مشهد شده و تاکنون حدود 180 هکتار زمين شهرداري که در تصرف افراد حقيقي و حقوقي است، شناسايي شده است.

وي به آسيب هاي ناشي از واگذاري اراضي ملي و منابع طبيعي ارتفاعات جنوبي به افراد اشاره کرد وگفت: اين که در ارتفاعات جنوبي مجوز ساخت هتل 7 ستاره با 350 هزار متر زير بنا صادرشده است يا در همين دوره چهارم شوراي شهر براي برجي با 60 طبقه در زميني به عرض 40 متر مجوز صادر شده است، ناشي از پاسخگو نبودن مسئولان و ارتباط کانون هاي قدرت و ثروت است.

موحدي اظهار کرد: واگذاري ارتفاعات مشهد به افراد ظلم به شهر مشهد است و هم فاجعه اي است ؛ هنوز هم به طور کامل از تصرف ها در اين محدوده جلوگيري نشده و ممکن است با تغييرشوراي شهر فعلي دوباره ارتفاعات به افراد واگذار شود.

وي با اشاره به واگذاري زمين از اراضي ملي به مساحت 45 هزار متر به قيمت متري 3 هزار و پانصد تومان به افراد گفت: توسط کميسيون ماده 5 کاربري زمين به ورزشي تغيير پيدا مي‌کند و بعد از 8 سال مسکوت گذاشتن اين مصوبه، کميسيون دوباره مجوز تغيير کاربري به تجاري داد و با طي کردن مسيرهاي قانوني اکنون کوه را تخريب کرده اند و در حال ساخت هستند.وي از دانشجويان و دانشگاهيان خواست نظرات مشورتي خود را درباره مسائل شهر مشهد به شورا ارائه کنند.

چرا اصل 100 قانون اجرا نمي شود

عبدالکريم جوادي عضو شوراي شهر مشهدنيز با اشاره به موقعيت جغرافيايي مشهد گفت: به دليل محدوديت مشهد در جنوب و رسيدن به رشته کوه هاي بينالود، ناگزير به جاي دهي جمعيت در ارتفاعات خواهيم بود.

وي به مزاياي بلند مرتبه سازي اشاره کرد و افزود: بلند مرتبه سازي، مزاياي اقتصادي زيادي براي مشهدو کشور دارد. جوادي يادآور شد: باغ هاي زيادي در شهر مشهد به مناطق مسکوني تبديل مي شود.

دکتر پاپلي يزدي استاد دانشگاه نيزبا بيان اين که قانون و ضابطه وجود دارد اما رعايت نمي شود، گفت: يکي از مشکلات اساسي اين است که اصل 100 قانون اساسي مبني برمديريت هاي محلي و شوراهاي محلي اجرا نمي شود که اگر اين قانون اجرا مي شد، مديران کل که ارتفاعات را واگذار کردند توسط شورا استيضاح و برکنار مي شدند.به گفته وي در ارتفاعات جنوبي زمين «تپه وفا» اگر چه جزو انفال است اما آستان قدس رضوي ادعاي مالکيت دارد و براي ساخت و ساز واگذار هم خواهد شد.

پاپلي يزدي با اشاره به تغيير کاربري باغ هاي آستان قدس رضوي طي يک هفته گفت: وقتي از معاون وقت استاندار سوال شد که چرا اين تغيير کاربري انجام شد اعلام کرد که منافع موقوفه در خطر بود.آيا اين زمين براي مجموعه تجاري وقف شده بود؟ وي بر ضرورت حمايت مردم از اعضاي شوراي شهرو تشکيل سازمان هاي مردم نهاد براي جلوگيري از تغيير کاربري ها و ساخت و سازها در ارتفاعات تاکيد کرد و گفت: چندين سال قبل براي ارتفاعات جنوبي مشهد طرح تهيه شد و قرار بود سرمايه گذاري در مسير ارتفاعات جنوبي تا کوهسنگي تله کابين ايجاد کند اما اقداماتي که در اين زمينه انجام شد متوقف شد.

دکتر«محمد رحيم رهنما»استاد مديريت و برنامه ريزي شهري و رئيس دانشکده ادبيا ت و علوم انساني دانشگاه فردوسي مشهد نيز گفت: اگر چه قانون وجود دارد اما منافع افراد دست به دست هم مي دهد تا اتفاقات ناگواري از جمله تصرف و ساخت وساز در ارتفاعات جنوبي بيفتد.

وي که در دوره اول عضو شوراي شهر مشهد نيزبوده با اشاره به تغيير کاربري باغ هاي آستان قدس درمشهد، يادآور شد: در آن زمان هم براي تغيير کاربري و تخريب شبانه اقدام کردند و مسئول باغ هاي آستان قدس در مرحله اول محکوم شد. پس ازآن باغ چهار راه خيام به کاربري آموزشي و بعد هم به صورت قانوني به تجاري و مسکوني تغيير کرد. رهنما به نقش شبکه معابر جنوب مشهد در تصرف ارتفاعات و ساخت و ساز در ارتفاعات اشاره کرد و گفت: ايجاد بزرگراه بورس بازي زمين و دست اندازي به اراضي ملي را افزايش داده است.

(علی نژاد)

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار