کد خبر: ۳۱۵۰۷۱
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۶ 21 October 2016
به گزارش تابناک یزد،خشکسالی در روستای مدوار در شهریور ماه امسال وارد مرحله جدیدی شد. خشکسالی به حدی زیاد شد که پس از شهریور تنها در 5 ساعت از شبانه روز در لوله‌های روستا آب جریان داشت و اهالی برای ضروری ترین نیازهای خود به آب دسترسی نداشتند. اما پس از پیگیری‌های صورت گرفته و اجاره چاه، روستا از ساعت 7 صبح تا 7‌بعدازظهر آب دارد.
روستای مدوار که به غربالبیز معروف است به دلیل وجود چشمه‌های فراوان در گذشته نه چندان دور، یکی از معروف‌ترین روستاهای استان است. این روستا که 1500 نفر جمعیت دارد در مجاورت شهرستان مهریز و از توابع بخش مرکزی است.
مشکلات عمده این روستا نبود آب، کمبود معلم، روشنایی کم جاده مواصلاتی به مرکز شهرستان، نبود سالن ورزشی، وجود مرکز نگهداری سگ‌های ولگرد و واگذار نشدن زمین برای ساخت خانه است.

مشکلات ساکنان روستا
آب لوله‌کشی12 ساعت در روز

یکی از اهالی روستا گفت: روستای ما که زمانی به پر آبی معروف بود در حال حاضر یکی از خشک‌ترین روستاهای استان است. «حسین افشار» افزود: اهالی 12 ساعت در روز آب لوله‌ کشی دارند و در بقیه ساعات حتی یک قطره آب وجود ندارد. وی ادامه داد: قبل از شهریور ماه در شبکه لوله روستایی 12 لیتر بر ثانیه آب وجود داشت ولی در حال حاضر به 6 لیتر بر ثانیه رسیده است. به همین دلیل باید آب روستا ذخیره شود که برای 12 ساعت از شبانه روز قابل استفاده باشد. افشار افزود: روستا از ساعت 7 صبح تا 7 بعد از ظهر آب دارد و بقیه ساعات روز اهالی به هیچ آبی دسترسی ندارند و در ساعات مذکور حتی برای انجام واجبات شرعی با مشکل روبه‌رو هستند. یکی دیگر از اهالی با بیان این‌که شغل عمده اهالی دامداری و کشاورزی است، گفت: طی 11 سال گذشته و با توجه به خشکسالی‌های پی در پی 80 درصد باغات روستا خشک شده است. وی افزود: به دلیل کم آبی و نبود علوفه دامداری نیز 90 درصد کاهش داشته است. « علی فلاح» ادامه داد: از دیرباز درمناطق کویری قنات‌ها موجب رونق شهرها و روستاها بوده‌اند، ولی متاسفانه قنات‌ها مورد توجه قرار نمی‌گیرند و همچنین مردم با برداشت بی رویه و خشکسالی، موجب بی‌آبی آنها شده اند.

واگذار نکردن زمین برای ساخت خانه
یکی از اهالی با انتقاد از عدم واگذاری زمین به اهالی گفت: قبلا زمین‌ها با قیمت ارزان و بدون مشکل به اهالی واگذار می‌شد در حالی اکنون قیمت زمین‌ها 8 برابر شده است و واگذاری به کندی صورت می‌گیرد. «کاظم شیبانی» افزود: جمعیت قابل توجهی از اهالی را جوانان تشکیل می‌دهند که برای ازدواج نیاز به مسکن دارند این تاخیر در واگذاری زمین باعث شده آنها در خانه‌های اجاره‌ای اقامت کنند.

کمبود معلم
شیبانی با بیان این‌که برای 6 پایه ابتدایی 3 معلم اختصاص داده شده است، افزود: در سال‌های گذشته والدین با هزینه شخصی اقدام به استخدام معلم مشارکتی می‌کردند ولی امسال آموزش و پرورش این نوع از استخدام را ممنوع اعلام کرده است. وی افزود: پایه اول ابتدایی به دلیل اهمیتی که دارد باید معلم مجزا داشته باشد، در حالی که متاسفانه این موضوع محقق نشده و پیگیری‌های ما تاکنون جواب نداده است.

نبود روشنایی در جاده
شیبانی درباره نبود روشنایی و علائم رانندگی در جاده گفت: نزدیک به3 کیلومتر از جاده واصله روستا به مهریز با این مشکل روبه‌روست. وی افزود: جاده در زمان‌های تاریکی خطرناک است و تاکنون چند تن از اهالی دچار حادثه شده اند. وی در ماه اخیر یکی از اهالی با تصادف در این جاده دچار جراحات فراوانی شد و اکنون در کما به سر می‌برد.

مرکز نگهداری سگ‌های وحشی و ولگرد
یکی دیگر از اهالی گفت: یکی از ساکنان قدیمی روستا که در آمریکا سکونت داشت، اخیرا به روستا نقل مکان کرده است و اقدام به نگهداری و تربیت سگ‌ها ولگرد می‌کند. «مهدی فلاح» افزود: وجود این سگ‌ها عامل بیماری‌هایی برای دام‌ها و همچنین ایجاد رعب و وحشت است.

ساخت میدانی خطرناک
یکی دیگر از اهالی درباره میدان‌ موجود در جاده مواصلاتی به مرکز شهرستان گفت: هر ساله شاهد تصادفات زیادی در این میدان هستیم. «محمد باقری» ادامه داد: این میدان که به میدان سرگردان معروف شده، دارای طراحی نامناسبی است و مسیر را خطرناک کرده است.  وی گفت: از آنجایی که روستای مدوار روستایی توریستی است و در نزدیکی آبشار غربالبیز است، افزایش کیفیت جاده‌ها و نورپردازی در آن اهمیت بالایی دارد که باید توجه ویژه‌ای به آن شود.

نبود سالن ورزشی
باقری درباره موفقیت‌های ورزشی مدواری‌ها گفت: دانش‌آموزان مدوار در سال گذشته در مسابقات دانش‌آموزان کشور 2 مدال طلا به دست آوردند. وی ادامه داد: این در حالی است که مدوار سالن ورزشی ندارد. وی افزود: اهالی برای استفاده از سالن‌های ورزشی و پرداخت به ورزش‌های مورد علاقه خود باید به شهرستان مهریز بروند که علاوه بر هزینه سالن باید هزینه‌های ایاب و ذهاب زیادی را نیز پرداخت کنند.در نتیجه این موضوع باعث منصرف شدن برخی از اهالی از انجام ورزش در سالن‌های ورزشی شده است.

نبود سرویس مدرسه
یکی دیگر از اهالی گفت: به دلیل نبود سرویس مدرسه، دانش‌آموزان برای حضور در مقاطع تحصیلی متوسطه با مشکل روبه‌رو هستند. « مهدی باقری» افزود: دانش‌آموزان پسر در سنین پایین اقدام به تردد با موتور سیکلت می‌کنند و دانش‌آموزان دختر نیز هر روز با مشکلات زیادی برای رفت و آمد به مهریز و حضور در کلاس درس، رو به رو هستند. وی افزود: اتوبوس و سرویس خاصی برای ایاب و ذهاب اهالی روستا وجود ندارد. در نتیجه برای رفت و آمد بین شهری باید وسیله نقلیه شخصی داشته باشیم.  باقری درباره تهیه آژانس برای حمل و نقل گفت: به دلیل هزینه بالای آژانس برای مسافت‌های بین شهری، استفاده از آن صرفه اقتصادی ندارد.

فعال نبودن تعاونی روستایی
باقری درباره تعاونی روستایی گفت: قبل از هدفمندی یارانه‌ها تعاونی رونق خوبی داشت. وی افزود: در آن زمان اجناس کوپنی به تعاونی آورده می‌شد و اهالی کالاهای مورد نیاز خود را می‌خریدند.  وی ادامه داد: در حال حاضر و با توجه به هدفمندی یارانه‌ها، این تعاونی می‌تواند با تغییر مدیریت و کاربری، به فروش کالاهای مورد نیاز اهالی اقدام کند.

پاسخ‌های دهیار
روستا 5 ساعت از  شبانه‌روز آب دارد

دهیار روستای مدوار درباره قطع بودن آب لوله کشی روستا گفت: با توجه به خشک شدن چاه‌ها دبی آب عبوری از لوله اصلی از 12 لیتر بر ثانیه به 3 لیتر بر ثانیه کاهش پیدا کرد و به همین دلیل روستا تنها در 5 ساعت از شبانه روز آب داشت. «سید امیر حسینی» ادامه داد: طی پیگیری‌های انجام شده و با همکاری‌های سازمان آب منطقه‌ای، چاه‌آبی را اجاره کردیم و در حال حاضر در 12 ساعت از شبانه روز روستا آب دارد. وی ادامه داد: مشکل اصلی نبود امکان حفر چاه است. وی گفت: به دلیل وجود چاه‌های غیرقانونی اجازه حفر چاه از طریق سازمان‌های مربوطه صادر نمی‌شود و به همین دلیل امکان بهره‌برداری از آب‌های زیرزمینی وجود ندارد. حسینی درباره نبود سرویس منظم برای جابه‌جایی اهالی روستا گفت: برای اختصاص وسیله‌ای برای ایاب ذهاب درخواست داده‌ایم ولی متاسفانه تاکنون اتفاقی رخ نداده است.  محمدی گفت: متاسفانه به دلیل سود کم و به صرفه نبودن تعاونی روستایی، این تعاونی در روستا فعالیتی ندارد و مشکلاتی از قبیل سخت شدن تامین نفت برای اهالی ایجاد کرده است. برای رفع این مشکل در آینده قصد داریم مدیریت تعاونی را تغییر دهیم و رونق را به آن بازگردانیم. وی درباره مشکل روشنایی جاده گفت: برای افزایش کیفیت روشنایی جاده و میدان واصله به مهریز مکاتباتی انجام داده‌ایم ولی تاکنون رسیدگی خاصی انجام نشده است. وی درباره درخواست برای واگذاری زمین به اهالی روستا گفت: از آنجا که در حریم شهر هستیم، بررسی اعطای زمین از سوی منابع طبیعی صورت نمی‌گیرد و متاسفانه اداره مسکن و شهرسازی اقدام به واگذاری زمین نمی‌کند. وی گفت: مکاتباتی با آموزش و پرورش صورت گرفته است ولی این سازمان با توجه به تعداد دانش‌آموزان معلم به روستا می‌فرستد و برای روستای ما بیشتر از این تعداد، معلم در نظر نمی‌گیرند. وی درباره وجود مرکز نگهداری سگ‌های ولگرد در روستا گفت: از طریق شبکه بهداشت شهرستان پیگیر شدیم و پرونده به دادستانی ارجاع شد ولی نتیجه‌ای حاصل نشده است. وی ادامه داد: شبکه بهداشت دامداری‌ای را به دلیل بوی بد گاو تعطیل کرد ولی برخورد متناسبی با این مرکز نگهداری سگ نداشته است. وی درباره دیگر مشکلات روستا گفت: روستای ما پارک و زمین فوتبال و ورزش ندارد و به همین دلیل جوانان برای گذراندن اوقات فراغت مشکل دارند. وی ادامه داد: مسئولان در پاسخ به درخواست‌های ما ساخت 50 درصدی مجموعه ورزشی توسط اهالی و پس از آن تکمیل طرح توسط اداره ورزش و جوانان را پیشنهاد دادند در حالی که با توجه به بضاعت مردم روستا، امکان ساخت 50 درصد مجموعه ورزشی توسط اهالی وجود ندارد.

پاسخ‌های بخشدار
حفر چاه جدید برای رفع مشکل آب روستا

بخشدار با تایید کاهش آب روستا به یک سوم گفت: طی هماهنگی‌های صورت گرفته چاه آبی اجاره شد و برنامه‌هایی همچون حفر چاه جدید برای رفع کامل این مشکل تبیین کرده‌ایم. «سید عباس طباطبایی» درباره میدان غیراستاندارد روستا گفت: برای بهبود وضع این میدان با اداره راه و شهرسازی مکاتباتی انجام داده‌ایم و متاسفانه با توجه به نبود بودجه، تاکنون اصلاحات مورد نظر اعمال نشده است. وی با بیان این‌که 70 متقاضی برای واگذاری زمین وجود دارد، افزود: اداره مسکن و شهرسازی واگذاری مسکن را به بنیاد مسکن محول کرده است و اهالی از طریق این اداره باید پیگیر باشند تا زمین‌ها هر چه زودتر واگذار شوند. طباطبایی درباره ساخت سالن ورزشی گفت: به دلیل محدودیت بودجه، بهترین روش احداث سالن از طریق طرح‌های مشارکتی است. وی ادامه داد: اولویت اداره تربیت بدنی تکمیل طرح‌های نیمه ساز است و امکان ساخت مجموعه ورزشی جدید وجود نخواهد داشت. وی درباره مرکز نگهداری سگ گفت: نگهداری و پرورش سگ غیر قانونی است و باید از طریق شبکه بهداشت پیگیری‌ها انجام شود. وی افزود: بررسی‌ها در دادگاه طول می‌کشد و مطمئنا برخورد مناسبی با این اتفاق از طریق دادستانی صورت خواهد گرفت. طباطبایی درباره مشکل خشکسالی و راه‌هایی که برای مدیریت آن در نظر گرفته شده است، گفت: تعداد قنات‌های شهرستان مهریز زیاد است و مدیریت آنها کار آسانی نیست. وی ادامه داد: درخواست‌های زیادی برای لایروبی و مقابله با خشکی آنها دریافت شده که همه آنها در دست بررسی هستند. بخشدار مرکزی که روستای مدوار یکی از روستاهای تابعه آن است، درباره راه‌های ایجاد سرویس‌های مسافربری گفت: در مسیرهای روستایی، پایانه حمل و نقل تسهیلات لازم را ارائه می‌کند.   طباطبایی ادامه داد: به دلیل کم بودن تعداد افراد ساکن در روستا، سرویس‌های مسافربری صرفه اقتصادی ندارد؛ در نتیجه تعداد این سرویس‌ها کاهش یافته است. طباطبایی درباره راکد بودن تعاونی روستایی گفت: از طریق اصلاح مدیریت و با کمک و سرمایه‌گذاری اهالی روستا، این تعاونی رونق می‌یابد.

پاسخ دیگر مسئولان
اجاره 3 ماهه چاه برای حل مشکل کم آبی

مدیر شعبه مهریز شرکت آب و فاضلاب روستایی استان گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته چاهی را به مدت 3 ماه اجاره کردیم و وضعیت کم آبی روستا را بهبود بخشیدیم. وی ادامه داد: خشکسالی‌های اخیر برای همه روستاهای استان مشکل ایجاد کرده است. «محمد مهدی خلاصه زاده» ادامه داد: سو مصرف و کشاورزی سنتی نقش زیادی در کاهش حجم آب روستا داشته است و در صورت اصلاح نشدن این رویه، روستا قطعا با مشکلات بزرگ‌تری دست و پنجه نرم خواهد کرد.

واگذاری زمین نداریم
رئیس اداره راه و شهرسازی مهریز با بیان این‌که زمین به شخص واگذار نمی‌شود، گفت: زمین‌ها را به بنیاد مسکن واگذار کرده‌ایم و این اداره اقدام به ساخت مشارکتی خانه برای اهالی روستا می‌کند. «حسین خوشنو» افزود: زمان واگذاری زمین‌ها برای ساخت مسکن مهر پایان یافته است و خانه‌ها با شرایط و قیمتی متفاوت با مسکن مهر واگذار می‌شود.
همشهری 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار