در حالی عملیات آزادسازی موصل وارد دومین روز خود می شود که در اولین روز، آتش سنگین نیروهای کرد و ارتش و بسیج مردمی عراق، منجر به خسارات و تلفات سنگین داعش در موصل شده است. جنگنده های ائتلاف نیز از روز گذشته، همچنان مشغول بمباران مرکز و شرق موصل هستند تا روند پیشروی به قلب شهر با سهولت بیشتری همراه باشد.
کد خبر: ۳۱۳۶۰۳
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۹ 18 October 2016
در حالی عملیات آزادسازی موصل وارد دومین روز خود می شود که در اولین روز، آتش سنگین نیروهای کرد و ارتش و بسیج مردمی عراق، منجر به خسارات و تلفات سنگین داعش در موصل شده است. جنگنده های ائتلاف نیز از روز گذشته، همچنان مشغول بمباران مرکز و شرق موصل هستند تا روند پیشروی به قلب شهر با سهولت بیشتری همراه باشد.

به گزارش «تابناک»، اولین روز عملیات موصل با آزادسازی حدود 9 روستا در شرق و جنوب شرق این شهر همراه بود. نیروهای پیشمرگه کرد که از جبهه شرقی به سمت موصل در حرکت هستند، توانستند روستاهایی را در حومه خضیر پاکسازی کرده و راه خود را از جاده برطله به سمت موصل ادامه دهند.

همچنین ارتش عراق و نیروهای بسیج مردمی نیز از جنوب شرق موصل به سمت مرکز شهر در حرکت هستند و روز گذشته موفق به آزادسازی حدود 5 روستا در حومه حمام العلیل شده اند. پرچم عراق اکنون در شهر تاریخی نمرود برافراشته شده است، حال آنکه جنگنده های ائتلاف و نیروی هوایی عراق نیز به شدت مواضع داعش در موصل را زیر آتش گرفته اند.

***

اما دومین روز عملیات در حالی آغاز شده است که نیروهای پیشمرگه کرد اعلام نموده اند که پس از آزاد سازی تعدادی از روستاها و نواحی مهم شرق موصل از دست تروریست های داعش، عملیات خود را متوقف کرده تا نیروهای ارتش و بسیج مردمی عراق، فاز دوم عملیات را ادامه دهند.

پیش از این نیز ژنرال های عراقی خبر داده بودند، بنا بر توافق اقلیم کردستان با دولت مرکزی، اولین حملات را نیروهای کرد صورت خواهند داد و نیروهای عراقی به شکل گسترده در فاز بعدی وارد عمل خواهند شد.

توقف عملیات توسط نیروهای کرد و 
شروع عملیات گسترده ارتش عراق / پرچم عراق در شهر نمرود افراشته شد

ژنرال شیخان از فرماندهان نیروهای پیشرمگه در این رابطه گفته است، افراد وی اهداف تعیین شده را با موفقیت آزاد کرده اند و اکنون مواضع خود در بخش خضیر را تحت کنترل و تقویت دارند. اکنون خط مقدم جبهه شرقی، حدود 20 کیلومتر با موصل فاصله دارد.


***

عملیات از سوی ارتش عراق در روز دوم ادامه دارد و نیروهای عراق و بسیج مردمی، اکنون در حومه صوفیه مشغول پیشروی از سمت جنوب شرق به سوی موصل هستند. گفته می شود که همچنان نیروهای تروریست داعشی با روش های انتحاری، سعی در جلوگیری از پیشروی نیروهای عراقی را دارند.

توقف عملیات توسط نیروهای کرد و 
شروع عملیات گسترده ارتش عراق / پرچم عراق در شهر نمرود افراشته شد

همچنین خبرها به نقل از وزیر دارایی پیشین عراق حاکی از آن است که ابوبکر البغدادی و متخصص انفجار گروه تروریستی داعش یعنی فوضی علی نعیمه، هنوز در موصل هستند. پیشروی نیروهای عراقی به دلیل روبه رویی با میدان های بمب و مین گذاری شده توسط داعش به کندی در حال انجام است.


***

نیروهای ائتلاف ضد داعش، همچنین می خواهند تا 48 ساعت آینده، اقدام به پخش هفت میلیون اعلامیه در سطح شهر موصل و از طریق هوا کنند که در این اعلامیه ها به شهروندان موصل هشدارهایی در خصوص چگونگی فرار از شهر و یا پناه گرفتن در نقاط امن برای دور ماندن از خطرات حملات هوایی داده شده است. این در حالی است که برخی شهروندانی که موفق به فرار از شهر شده اند به خبرنگاران گفته اند نیروهای داعشی برای مصون ماندن از حملات هوایی و زمینی، خود را در میان شهروندان مخفی کرده اند.


***

آژانس پناهجویان سازمان ملل متحد طی بیانیه ای اعلام کرده است که تعداد 5 کمپ را برای اسکان حدود 45 هزار نفر فراهم کرده است و در تلاش است تا شش کمپ امدادی دیگر را نیز در حوالی موصل برقرار کند. با اضافه شدن این کمپ ها ظرفیت اسکان آوارگان از موصل به 120 هزار نفر خواهد رسید اما با این حال هنوز این کمپ ها برای تعداد آوارگانی که قرار است از شهر موصل فراری داده شوند کافی به نظر نمیرسد.

نیروهای عراقی اعلام کرده اند که ظرف 24 ساعت گذشته تا کنون 20 روستا در حومه شرق و جنوب شرق موصل را از تروریست های داعش پاکسازی کرده اند. خبرگزاری رویترز با نقل این مطلب اشاره کرده است که دود غلیظ آسمان آبی موصل را پوشانده است. همچنین این خبرگزاری اشاره کرده است که خمپاره اندازهای داعش مشغول شلیک به مواضع نیروهای کرد و ارتش عراق و همچنین هدف قرار دادن هواپیما های ائتلاف هستند.


***

دولت نیوزلند امروز اعلام کرد که مبلغی 1 میلیون دلار نیوزلند برابر با 718 هزار دلار را برای تهیه مایحتاج و ضروریات آسیب دیدگان از عملیات نظامی در موصل اختصاص خواهد داد. موری مک کولی وزیر امور خارجه نیوزلند با اشاره به این موضوع گفته است که این کمک از طریق نهاد بین المللی مهاجرت به آوارگان موصل اختصاص خواهد یافت. تا کنون نیوزلند مبلغ 25 میلیون دلار این کشور را برای کمک به جنگ زدگان در سوریه و عراق اختصاص داده است.

***

آخرین تحولات میدانی عملیات: فرماندهان PKK اعلام کرده اند که نیروهای آنها برای شرکت در عملیات موصل در مواضع خود مستقر شده اند. در همین حال نخست وزیر ترکیه بینالی ییلدریم ادعا کرده است که روز گذشته جنگنده های این کشور شهر موصل را مورد هدف قرار داده اند. نیروهای ویژه ارتش عراق اعلام کرده اند که بخش های وسیعی از حومه بخدیدا در شرق موصل را به تصرف خود در آورده اند. در همین حال جنگنده ها و هلیکوپترهای ارتش عراق برای عملیات هوایی در اربیل مستقر شده اند.

آزاد سازی 20 روستا در 24 ساعت گذشته / 
فرماندهان PKK خبر از شرکت در عملیات موصل توسط این گروه میدهند / ترکیه به
 نیرهای هوایی ائتلاف آمریکا در موصل ملحق شد
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار