مدیرکل میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان گفت: متاسفانه خاکبرداری های غیر مجاز توسط کارخانه آجر پزی باعث آسیب های جدی و غیر قابل جبرانی به بدنه شهر تاریخی و کهن بی بی دوست شد.
کد خبر: ۳۰۹۷۰۱
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۲ 10 October 2016
کامبیز مشتاق گوهری با اشاره به خاکبرداری و حفاری های غیر مجاز در سطح استان اظهار داشت: متاسفانه گودبرداری و خاکبرداری های غیر مجاز شبانه که توسط کارخانه آجر پزی درماه های گذشته صورت گرفته، آسیب های جدی و غیر قابل جبرانی به بدنه شهر تاریخی و کهن بی بی دوست شهرستان زابل رسانده است.

وی از تخریب دیواره های آجری دوره  اشکانی و ساسانی خبر داد و افزود: وجود سفال های شکسته و سالم در دل آوار خاک و قسمت های تخریب شده، وجود سنگ شکسته آسباد و تعداد زیادی آجرهای تاریخی سالم و شکسته نشان دهنده آسیب جدی وارد شده به این اثر است که به وضوح در مکان های تخریب شده قابل رویت می باشد.

وی گفت: با توجه به شرایط مناسب خاک منطقه جهت احداث کارخانه آجر پزی و  صدور مجوز در سالهای گذشته بدون در نظر گرفتن معیار های حاکمیتی در خصوص محوطه های باستانی علت اصلی و اساسی این گود برداری های غیر مجاز و آسیب رساندن به این آثار می باشد .

مشتاق گوهری افزود: طبق تعهدات و اسناد موجود در اداره کل میراث فرهنگی استان مالک کارخانه متعهد شده از گودبرداری های غیر مجاز جلوگیری و خاک مورد نیاز کارخانه را از مکان های دیگری استخراج و به کارخانه منتقل نماید که متاسفانه در حال حاضر شرکت مربوطه برخلاف تعهدات عمل نموده که این موضوع از طریق دستگاههای قضایی استان در حال  پیگیری است.    

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان تصریح کرد: محوطه تاریخی شهر بی بی دوست در سال ۱۳۴۵ به شماره ۵۳۶ در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار