تا زمانی که حزب نداریم و احزاب فعال نیستند از نظر من نظام ریاستی و انتخاب مستقیم مدل مناسبت‌تری برای جامعه است اما اگر احزاب به معنای واقعی خودش شکل بگیرد طبیعتا سیستم پارلمانی می‌تواند موفق‌تر باشد .
کد خبر: ۳۰۷۱۸
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۹ 04 May 2015
تابناک فارس به نقل از نامه نیوز:سیداحمدرضا دستغیب،نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به برخی اظهارات مطرح شده درباره جایگاه نظام ریاستی و پارلمانی در ساختار سیاسی نظام جمهوری اسلامی گفت: تا زمانی که حزب نداریم و احزاب فعال نیستند از نظر من نظام ریاستی و انتخاب مستقیم مدل مناسبت‌تری برای جامعه است اما اگر احزاب به معنای واقعی خودش شکل بگیرد طبیعتا سیستم پارلمانی می‌تواند موفق‌تر باشد .

وی امکان اینکه نظام پارلمانی در ایران اجرایی شود را بعید ندانست و گفت: البته در صورتیکه نوع نظام اقتصادی ما نیز متفاوت باشد، الان هر چقدر از بار دولت و تصدی‌گری دولت کاسته شود ما به سمت نظام پارلمانی بیشتر سوق پیدا می‌کنیم.

دستغیب تصریح کرد: وقتی تصدی گری دولت در حوزه اقتصاد کاهش یابد زمینه برای شکل گیری احزاب قویتر فراهم می‌شود، در عین حال برای شکل گیری نظام پارلمانی شرایط فراهم می‌شود. نبابراین از نظر من در شرایط فعلی نظام ریاستی بهتر است و اگر در آینده نقش دولت در نظام اقتصادی کم شود نظام پارلمانی موثرتر خواهد بود.

نماینده مردم شیراز در مجلس در مورد اینکه کشور چه زمان آمادگی برای اجرای نظام پارلمانی دارد گفت:بسته به سیاست دولت و شرایط روز کشور دارد، همه چیز از نظر قانونی فراهم است و زمینه کاهش تصدی گری دولت نیز آماده ست اما موضوع تحریم ها و مسائل دیگر این امر را به تعویق انداخته است، اگر مذاکرات اخیر به نتیجه برسد طبیعتا کاهش تصدی گری دولت و ورود بخش غیردولتی بهتر خواهد بود و امکان شکل گیری این نظام وجود دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار