تابناک فارس به نقل از مهر:طي دو هفته گذشته در دو حادثه يک زن در پاساگارد پس از برخورد با قطار حدود يک کيلومتر بر روي ريل قطار کشيده شده و جان باخت. در سانحهاي ديگر نيز در اقليد دو کودک پس از برخورد با قطار جان خود را از دست دادند.
بر اين اساس به نظر ميرسد مردم آگاهي چنداني از مواجهه با قطار در حريم آن نداشته و به رغم اينکه سرعت راه آهن فارس هنوز به حد قابل قبول براي مردم نرسيده اما ظرف چند روز سوانح اين چنيني سه کشته برجاي گذاشته است.
مديرکل راه آهن استان فارس در خصوص اين دو حادثه مرگبار به مهر گفت: متاسفانه طي دو هفته گذشته سه نفر شامل يک زن و دو کودک در مسير راه آهن پس از برخورد قطار با آنها جان خود را از دست دادهاند. مهرداد انصاري با انتقاد از اينکه متاسفانه مردم حريم راه آهن را رعايت نميکنند، اظهار داشت: در حال حاضر سرعت قطار در استان فارس حدود 110 تا 120 کيلومتر است از اين رو ترمز گرفتن با اين سرعت بسيار دشوار است.وي ادامه داد: در حادثه اول که چند روز قبل در تونل سعادتشهر رخ داد، لوکوموتيوران از يک محيط روشن وارد تونلي که تاريک است، شده و با زني برخورد ميکند که بلافاصله ترمز گرفته اما بعد از يک کيلومتر متوقف ميشود.
مدير کل راه آهن استان فارس با تاکيد بر اينکه با سرعت 120 کيلومتر امکان توقف تا يک کيلومتر وجود ندارد، بيان کرد: در حادثه دوم که در محدوده اقليد رخ داده دو کودک وارد حريم قطار شدهاند که در اين حادثه لوکوموتيوران متوجه کودک شده اما به دليل سرعت بالا امکان توقف بلافاصله وجود ندارد از اين رو ترمز سريع گرفته اما بيفايده بود.
وي با اشاره به اينکه ترمز سريع براي قطار خطرساز است، گفت: در اين حادثه دو کودک پس از برخورد با قطار جان خود را از دست ميدهند و مادر آنها نيز که براي نجات وارد ريل شده زخميشده است. انصاري با اظهار تاسف از اين دو حادثه افزود: در شبها لوکوموتيوران نزديک مکانهايي که قوس دارد چراغ زده و در روز نيز بوق قطار را براي پيشگيري از اين حوادث به صدا در ميآورد اما متاسفانه همواره شاهد حضور افراد در حريم راه آهن هستيم.
وي به حوادث ديگر نيز در مسير ريلي فارس اشاره کرد و گفت: در سالهاي ابتدايي راه اندازي قطار متاسفانه شاهد تردد احشام در مسير ريلي بوديم که مشکلاتي به همراه داشت. مدير کل راه آهن استان فارس اظهار داشت: علاوه بر اين حوادث مدتي قبل نيز يک چوپان بر روي ريل مشغول استراحت بوده که لوکوموتيوران متوجه موضوع ميشود اما امکان ترمز گرفتن وجود نداشته و بعد از يک کيلومتر قطار متوقف ميشود که مشخص ميشود چوپان جان خود را از دست داده است.
وي ادامه داد: براي بررسي اين موضوع مدتها درگير بوديم که آيا اين چوپان خودش قبل از ورود قطار فوت کرده يا رد شدن قطار منجر به مرگش شده است.انصاري با بيان اينکه متاسفانه با وجود فرهنگسازي پيرامون اين موضوع مردم همچنان به اين مسئله بي توجه هستند، افزود: اداره کل راه آهن استان فارس طي چند سال اخير دورههاي آموزشي فراواني براي فرهنگ سازي در اين خصوص و عدم ورود مردم به حريم راه آهن برگزار کرده اما متاسفانه مردم به اين موضوع توجه ندارند.
وي با اشاره به اقدامات ايمني راه آهن استان فارس گفت: طي اين مدت اقدامات ايمني زيادي در مسيرهاي ريلي استان انجام شده که به عنوان نمونه ميتوان به ديوارکشي در منطقه ريلي زرقان با اعتباري بالغ بر يک ميليارد تومان، فنس کشي دو ايستگاه با اعتباري بالغ بر 500 ميليون تومان و... اشاره کرد. مدير کل راه آهن استان فارس با تاکيد بر اينکه مردم بايد حريم راه آهن را رعايت کنند، گفت: اداره کل راه آهن استان فارس پيگير افزايش سرعت قطار به 140 کيلومتر است اما با اين وضعيت دچار ترديد شده است.