رئیس دادگستری کل گلستان:
دادگاه های تخصصی خانواده با حضور قضات مشاور زن در شهرستان های گرگان و گنبدکاووس در استان گلستان فعال شد.
کد خبر: ۳۰۱۴۵۷
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۵ 25 September 2016
دادگاه های تخصصی خانواده با حضور قضات مشاور زن در شهرستان های گرگان و گنبدکاووس در استان گلستان فعال شد.

رئیس دادگستری کل گلستان در حاشیه راه اندازی دادگاه تخصصی خانواده در گرگان گفت: این دادگاه ها در اجرای ماده یک قانون حمایت از خانواده کار خود را آغاز کردند و حضور قضات مشاور زن در این دادگاه ها الزامی می باشد.

هادی هاشمیان افزود: قضات مشاور زن در این دادگاه ها پس از جلسه رسیدگی، سه روز فرصت دارند نظر کارشناسی خود را به صورت مکتوب و مستدل به دادگاه ارائه کنند.

وی ادامه داد: قاضی صادر کننده رای باید در دادنامه به نظر قاضی مشاور اشاره کند و چنانچه با نظر وی مخالف است نیز دلیل آن را در رای خود بیان نماید.

رئیس دادگستری کل گلستان گفت: تشکیل دادگاه های تخصصی خانواده در حوزه های قضایی، علاوه بر این که برای زنان به عنوان یکی از طرفین پرونده ها، آرامش بخش است به قضات نیز این امکان را می دهد تا برای رسیدگی به پرونده های خانوادگی و سوق دادن آن به سمت سازش طرفین، بیشتر وقت بگذارند.

هاشمیان همچنین خطاب به قضات دادگاه های تخصصی خانواده ،از آنان خواست با توجه به اهمیت حوزه خانواده و آسیب هایی که طرفین این پرونده ها با آن مواجه هستند در برخورد با مراجعین به این شعب، سعه صدر بیشتری داشته باشند.

معاون منابع انسانی دادگستری گلستان هم گفت: چهار شعبه دادگاه در گرگان و دو شعبه دادگاه در گنبدکاووس کار خود را آغاز کردند.

به گفته علی غلامی؛ در گرگان با تغییرات جدید شعبه 12 حقوقی سابق تبدیل به یک حقوقی شد، پرونده های شعبه 13 حقوقی به شعبه 8 حقوقی فرستاده شد و شعبه 3 حقوقی شعبه اول دادگاه تخصصی خانواده شد، شعبه 7، 8 و شعبه اول به ترتیب شعبه دوم ، سوم و چهارم دادگاه تخصصی خانواده شدند.

وی افزود: در گنبد کاووس هم شعب 6 و 7 دادگاه حقوقی به ترتیب به شعب تخصصی اول و دوم خانواده تبدیل شدند.

معاون دادگستری گلستان با بیان این که پیش از این نیز در برخی شعب رسیدگی به پرونده های خانواده، قضات زن نیز حضور داشتند، گفت: براساس قانون حمایت از خانواده ،حضور قضات زن به عنوان مشاور در جلسات رسیدگی الزامی است.

وی اضافه کرد: نامزدی و خسارت ناشی از بر هم زدن آن، نکاح دائم، موقت و اذن در نکاح، شروط ضمن عقد، ازدواج مجدد، تمکین و نشوز، طلاق، رجوع، انفساخ نکاح، نسب، رُشد، حَجر و رفع آن، سرپرستی کودکان بی سرپرست و اهدای جنین از جمله مواردی است که در دادگاه های تخصصی خانواده بررسی می شود.

غلامی گفت: لزوم مشاوره زوجین پیش از صدور رای قاضی نیز یکی دیگر از نقاط مثبتی بوده که در این قانون بر آن تاکید شده است.

به گفته وی؛ قضات دادگاه های خانواده اعم از قاضی صادر کننده رای و قاضی مشاور زن، باید متاهل و دست کم 4 سال سابقه قضاوت داشته باشند.

معاون منابع انسانی دادگستری گلستان با تاکید بر این که دادگاه های تخصصی خانواده در همه حوزه های قضایی استان راه اندازی خواهد شد، گفت: در آزادشهر، علی آبادکتول و کلاله زیرساخت ها برای استقرار این دادگاه ها فراهم است و به محض تامین قضات مشاور زن، کار خود را آغاز می کنند.

وی افزود: در دیگر حوزه های قضایی استان نیز درخواست ایجاد پست های قضایی برای راه اندازی دادگاه های خانواده را به قوه قضاییه ارائه کرده ایم.

گلستان 18 حوزه قضایی دارد.


منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار