فوتسال در قم گرچه رشته‌ای شاخص و محبوب است و در کشور حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، در بخش بانوان رشته‌ای در رکود دائمی است.
کد خبر: ۲۹۷۵۵۲
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۹ 17 September 2016
به گزارش تابناک قم، نگاهی به همه رشته‌های اسم و رسم‌دار در حوزه بانوان در ورزش استان ما را به نام‌های آشنایی چون والیبال، هندبال، تکواندو و ورزش‌های همگانی می‌رساند؛ اما در این میان خبری از نام محبوب‌ترین رشته‌های ورزشی جهان نیست.  فوتبال بانوان در قم رشته‌ای کاملاً مرده و بی‌روح است و اندک تحرکات این رشته در بخش پایه نتیجه خاصی ندارد. در فوتسال بانوان که شرایط مناسب‌تری برای پیشرفت پیش روی بانوان قمی می‌گذارد اوضاع به طور محسوس بهتر از فوتبال نیست.

 چرا فوتسال بانوان مهم است؟

با توجه به حضور زنان پس از انقلاب اسلامی و نقش پررنگ آنان در ورزش و فضای باز فرهنگی در شهر مقدس قم برای فعالیت زنان، دیگر نگرش‌های پیشین درباره فعالیت‌های محدود زنان از میان رفته و امروز می‌توان آنان را در فعالیت‌های مختلف به ویژه در حوزه‌های ورزشی حاضر و موفق دید. این موضوع را حداقل در قم، «مروارید نصر»، سنگربان تیم ملی فوتبال جوانان، به شایستگی ثابت کرده است. حدود یک سال قبل بود که تیم ملی فوتسال بانوان ایران به دوران برتری ژاپنی‌ها بر این رشته در قاره کهن پایان داد و قهرمان آسیا شد. این قهرمانی، برگ زرینی در تاریخ فوتبال ایران بود و سرآغاز تحول در این رشته در سطوح استانی شد. ظهور ستاره‌ای چون فرشته کریمی در فوتسال ایران، حاصل سال‌ها برگزاری منظم لیگ‌های فوتسال بانوان از لیگ برتر تا دسته‌های پایین‌تر بود. در این شرایط اگر بخواهیم سهم قم را از کمک به تیم‌های ملی فوتسال بانوان یا توسعه در این حوزه در نظر بگیریم به یک عدد نه چندان دوست‌داشتنی می‌رسیم که آن صفر یا هیچ است.

در شرایطی که فوتسال بانوان ایران بر بام آسیا قرار دارد، فوتسال بانوان قم در عرصه کشور در پایین‌ترین سطح خود قرار گرفته و برخی مسئولان ورزش استان یا کمتر توجهی به این بخش دارند یا چندان امیدی به آن ندارند.

دقیقاً کجا قرار داریم؟

فوتسال بانوان قم در عرصه کشور تیمی ندارد. به طور خودکار، هر سال قهرمان استان‌ها وارد مسابقات لیگ دسته دوم فوتسال بانوان کشور می‌شوند و پس از طی چند مرحله در نهایت 4 تیم از دسته دوم به دسته اول راه پیدا می‌کنند. قم به صورت نامنظم نمایندگان خود را وارد لیگ دسته دوم می‌کند اما در لیگ دسته اول هرگز تیم موفقی نداشته است و بدیهی است لیگ برتر نیز رؤیای دست‌نیافتنی فوتسال بانوان قم است.

آخرین موفقیت افتخارآفرین فوتسال قم مربوط به 3 سال قبل و صعود یک تیم از قم به دسته اول بود. تیمی با پشتیبانی مالی نسبتاً خوب که با حضور بازیکنان غیر بومی و چند نیروی بومی توانست به دسته بالاتر برود اما بی‌پولی سبب شد دیگر خبری از حضور این تیم در دسته اول نباشد؛ پس از آن، در یک دوره نیز رایزنی هیأت فوتبال استان قم با فدراسیون فوتبال برای اعطای سهمیه به یک تیم قمی در دسته اول به نتیجه رسید اما نماینده قم در دسته اول آن‌قدر بد نتیجه گرفت که به سادگی به دسته دوم و سپس دسته استانی سقوط کرد.

ایراد کار کجاست؟

اگر از مربیان و ورزشکاران این رشته در قم سؤال کنید که بزرگ‌ترین مشکل پیش پای فوتسال بانوان چیست همه آنها از نبود حامی مالی و بی‌پولی حرف می‌زنند؛ اما تردیدی نیست که مشکلات فوتسال بانوان در قم پیچیده‌تر از این حرف‌هاست.

دارایی فوتسال بانوان در قم، به زحمت 50 بازیکن و مربی و 5 یا 6 تیم است. در فوتسالی که رقابتی جدی وجود ندارد رشدی نیز در انتظار هیچ بازیکن و تیمی نیست. لیگ سازمان‌یافته و مشخص نیز در قم وجود ندارد.

یکی از مربیان فعال در فوتسال قم با بیان این‌که تیمداری به بودجه وابسته است، اظهار کرد: همه مربیانی که در فوتسال بانوان به شکل پراکنده کار می‌کنند با عشق و علاقه شخصی تیم رامی‌چرخانند اما وقتی پولی در کار نباشد نمی‌توان انتظار زیادی داشت. تیم‌هایی که برای ورودی 50 یا 100 هزار تومانی مشکل مالی دارند چطور می‌توانند تمرین منظم داشته باشند و لیگ منظمی را برگزار کنند؟ آن چه امروز در فوتسال بانوان قم می‌بینیم فقط برای جلوگیری از مرگ فوتسال بانوان در قم است و نه بیشتر.

وی تأکید کرد: همین مشکلات مالی سبب می‌شود نتوانیم وارد لیگ‌های کشوری شویم. بازیکنان ما مستعد هستند و بازیکنان تکنیکی خوبی در همین جمع محدود دیده می‌شوند؛ اما ظرفیت آنها هرگز بالفعل نمی‌شود.

اعظم وثوق‌ابراهیمی نایب‌رئیس هیأت فوتبال استان است که بدون سوابق خاصی در حوزه فوتبال، در فروردین 93 اعلام کرد می‌خواهد کارهای بزرگ کند و از تشکیل بانک اطلاعات فوتبال و فوتسال بانوان قم خبر داد؛ اما گذر زمان نشان داد قرار نیست اتفاقی رخ دهد. گرچه وثوق‌ابراهیمی، علت تحقق نیافتن وعده‌ها را مشکلات مالی برای اجرای برنامه‌ها در حوزه بانوان دانست.

مشکلات فوتسال بانوان اساسی است

رئیس هیأت فوتبال استان گفت: مشکلات فعلی فوتسال بانوان در قم پیش از این که به مسائل مالی ربط داشته باشد مرتبط با فضایی است که در طی سال‌ها در فوتسال بانوان قم ایجاد و نهادینه شده است.

«کریم بهرامی» در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری اظهار کرد: وقتی از مشکلات مالی حرف می‌زنیم این یک ایراد کلی است. مگر تیم‌های فوتبال و فوتسال در بخش مردان مشکل مالی ندارند؟ مشکلات مالی در همه جا هست و هنر این است که مدیریت شود؛ البته قم شرایط خاص خود را دارد اما این مشکلات حل نشدنی نیست.
وی افزود: زمانی که تصمیم گرفتیم فوتسال بانوان را سروسامان دهیم با مشکلات عجیبی روبه‌رو بودیم و بازیکنان در تیم‌های مختلف شرایط مشخصی در زمینه قراردادی نداشتند و بی‌نظمی در این زمینه آشکار بود. تلاش کردیم در بخش حقوقی قرارداد بازیکنان، اقدام‌های مثبتی انجام دهیم اما مشکلات فوتسال بانوان اساسی است.

رئیس هیأت فوتبال استان با بیان این‌که وحدت و همبستگی بین مربیان و جامعه فوتسال بانوان قم دیده نمی‌شود و جامعه یکپارچه‌ای در این زمینه وجود ندارد، تأکید کرد: نیاز داریم مربیان در این زمینه با هم یکی شوند، هم‌فکری کنند و هیأت فوتبال هم آماده همکاری در این زمینه است. ما حتی در حوزه توسعه طرح آسیا ویژن جلسه‌ای با حضور مسئولان تیم‌های بانوان برگزار کردیم، راهکار دادیم و نظرهای آنها را گرفتیم اما عزم جدی برای تغییر در جامعه فوتسال بانوان قم به چشم نمی‌خورد. تا زمانی هم که این عزم نباشد هر اقدامی بی‌نتیجه خواهد بود.

به آینده امیدوار باشیم؟

امیدواری به هر آینده‌ای، وابسته به ظرفیت امروز ماست. این که آیا فوتسال بانوان در قم به طور اساسی به زودی دگرگون می‌شود نیازمند زیرساخت‌ها و تلاش‌های همگانی است. فوتسال بانوان در دوران مدیریت اشخاص مختلف همواره همین شرایط را داشته و بعید است پس از انتخابات هیأت فوتبال استان در زمستان امسال، اتفاق محسوسی برای این بخش رخ دهد. در این میان، طراحی برنامه‌ای کارشناسی، هم‌اندیشی مربیان و ورزشکاران و سیاست‌های خاص نظیر الزام کردن باشگاه‌های فوتسال مردان قم به تیمداری در بخش زنان یا حداقل کمک مالی محدود به تیم‌ها می‌تواند مقدمه بر تغییر باشد. به این اعتبار می‌توان به این تلاش‌ها به آینده تیم فوتسال زنان قم امیدوار بود.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار