به دلیل همکاری نکردن مسئولان استان در تامین حداقل نیازها و استانداردهای مورد لزوم، دفتر وزارت خارجه در استان قزوین در استانه تعطیلی قرار گرفت.
کد خبر: ۲۹۵۳۲۳
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۶ 13 September 2016
به گزارش تابناک از قزوین به نقل از تابستان سال ۹۲ با درخواست استاندار وقت قزوین مهندس عجم به نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اعلام ضرورت راه اندازی دفتر وزارت خارجه در قزوین این موضوع مورد حمایت شخصیت های برجسته قزوینی که در دولت مسئولیت های مهمی داشتند قرار گرفت و بستر ایجاد دفتر فراهم شد.

موقعیت استراتژیک و جایگاه صنعتی، کشاورزی و گردشگری و دانشگاهی و مراودات بین المللی و افزایش حضور هیئت های خارجی در استان این ضرورت را دو چندان کرد و پیگیری های خوب مسئولان استان نتیجه داد و مسئولان وزارت خارجه مجاب شدند تا علیرغم نبود شرایط و استانداردهای آن زمان با قول همکاری در تامین شرایط، این دفتر راسرانجام راه اندازی کنند.

دفتری که شهرداری قزوین و میراث فرهنگی بخوبی از آن حمایت کردند و بنای زیبای تاریخی خانه امیرکبیر را در اختیار دفتر قرار دادند تا این کار عملیاتی شود تا قزوین هم صاحب دفتر نمایندگی وزارت خارجی شود.

در مدت سه سال فعالیت این دفتر در قزوین فعالیت‌هایی از قبیل تأیید اسناد و مدارک دارالترجمه‌ها صورت گرفته که در گذشته این کار در تهران انجام می‌شد که هم هزینه داشت و هم زمان ‌بر بود، اما اکنون نیازی به مراجعه شهروندان به تهران برای تأیید مدارک نیست و تأیید اسناد در مدت زمانی کوتاه و بسرعت و گاهی در کمتر از ۱۰ دقیقه در قزوین و این دفتر انجام می‌شود که رضایت ارباب رجوع را بدنبال دارد.

تعطیلی دفتر وزارت خارجه به علت نبود یک خودرو و چند نیرو

برای پیگیری موضوع در نشستی خبری پای صحبت سید مرتضی میریان رئیس این دفتر نشستیم تا در جریان این موضوع قرار بگیریم.

میریان که پس از سه سال تلاش و راه اندازی موزه دکتر صالحی بسیار نگران و خسته از همکاری نکردن مسئولان استان است در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: اگر مسئولان استان می دانستند این دفتر با چه سختی و در چه شرایطی راه اندازی شده و در این مدت کوتاه چه خدماتی به مردم ارائه کرده و در آینده که قزوین در مسیر تحول و برگزاری همایش های بین المللی است چه مزایایی دارد براحتی اجازه نمی دادند این مرکز تعطیل شود.

رئیس دفتر وزارت خارجه در قزوین در پاسخ به سوال خبرنگار مهر که پرسید « این دفتر هنوز مجوز نگرفته می خواهد تعطیل شود» با بیان مشکلات آن تصریح کرد: در مدت سه سال گذشته می بایست شرایط استاندارد که همه دفاتر ملزم به داشتن آن هستند ایجاد می شد تا بتوانیم مجوز بگیریم اما متاسفانه اراده ای برای این کار وجود ندارد.

وی گفت: بارها موضوع را با معاونان استاندار درمیان گذاشته و اعلام نگرانی کردیم که اگر کمبودها برطرف نشود و نتوانیم جایگاه دفتر را حفظ کنیم وزارت خارجه نسبت به تعطیل کردن آن جدی است و مسامحه نخواهد کرد اما گویا مسئولان جدی نگرفته اند و بایددفتر تعطیل شود تا اقدام کنند.

یک دستگاه خودرو و دو نفر نیرو حداقل نیاز دفتر وزارت خارجه

میریان ادامه داد: در این سه سال تنها با یک نیروی انتقالی از استانداری این دفتر را اداره کرده ایم و با انگیزه و عشق کار مردم را راه انداخته ایم اما واقعا ادامه این شرایط غیرممکن است و حتی یک آبدارچی نداریم تا از میهمان و مراجعه کنندگان پذیرایی کند یا نامه نگاری نداریم که مکاتبات را انجام دهد و واقعا این نوع کار کردن در این شرایط نظیر ندارد.

وی گفت:بارهااعلام کردیم حداقل دونفر نیروی انسانی برای دفتر تعیین شود که حتی چند نفر را نامزد کردیم که از کارمندان استانداری هستند و خودشان نیز تخصص و علاقه لازم را دارند اما هیچ همکاری و مساعدتی نشده است.

رئیس دفتر نمایندگی وزارت خارجه درقزوین بیان کرد: نمایندگی وزارت خارجه در قزوین با وجود فعالیت گسترده خود از کمبود نیروی انسانی رنج می‌برد و حتی خودرویی برای انجام امور ندارد واین زیبنده جایگاه دفتر نیست.

رئیس دفتر نمایندگی وزارت خارجه قزوین در پاسخ به این سوال ‌که «آیا قزوین می تواند دفتر نمایندگی سفارتخانه‌ها را تاسیس کند» خاطرنشان کرد: ما در قزوین نمی‌توانیم کنسولگری داشته باشیم، چون تأسیس سفارتخانه با توجه به تعداد سفارتِ خانه های ایران در سایر کشورها هماهنگ است و این امکان وجود ندارد، از طرفی قزوین از فرودگاه بین‌المللی و زیرساخت‌های مورد نیاز کنسولگری که از شرایط اولیه تأسیس نمایندگی سفارتخانه است برخوردار نیست اما همین دفتر می تواند نیازهایش را برطرف کند.

هم‌اکنون فعالیت دفتر وزارت امور خارجه در استان قزوین بر اساس تفاهم‌نامه‌ دو دستگاه دولتی انجام شد، امید می‌رود در آینده با افزایش همدلی و تعامل مسئولان استانی بادفتر نمایندگی وزارت خارجه در قزوین، این دفتر به‌منظور تداوم فعالیت‌ها و ارائه‌ خدمات خود از دولت نیز مصوبه و مجوز بگیرد و بتواند به فعالیت خود ادامه دهد.

در این راستا شاید یکی از دستاوردهای تاسیس دفتر وزارت خارجه این بود که موزه دکتر صالحی هم در محوطه دفتر تأسیس شده است که هدایا و لوح‌هایی که در دوران وزارت هم‌چنین هدایایی که در زمان تصدی رئیس سازمان انرژی اتمی و دوران وزارت امور خارجه به دکتر صالحی اهدا شد در این مکان در معرض دید عموم قرار گرفته که کار ارزشمندی است.

از دیگر مزایای این دفتر این است که در گذشته در قزوین شورای هماهنگی و مدیریت روابط خارجی وجود نداشت، اما هم‌اکنون این شورا به ریاست استاندار فعالیت می کند.

این شورا با هدف ساماندهی رفت ‌وآمدها و ارتباطات خارجی قزوین در راستای تأمین منافع استان و کشور تشکیل شده و پیشنهاد در زمینه ایجاد و گسترش مناسبات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، ساماندهی اعزام به کشورهای خارجی و پذیرش هیئت‌های خارجی، تحلیل و ارزیابی مناسبات با کشورها، از دیگر اهداف تشکیل این شوراست.

استاندار قزوین: نگران نباشید مشکلات را حل می کنیم

در این میان فرصت کوتاهی ایجاد شد تا موضوع را با فریدون همتی استاندار قزوین درمیان بگذاریم و این سوال را مطرح کنیم که مجوز دفتر صادر نشده و این دفتر در آستانه تعطیل شدن است که استاندار پاسخ داد:  نگران این موضوع نباشید اجازه نمی دهیم دفتر تعطیل شود.

استاندار قزوین تصریح کرد: دغدغه و نگرانی مسئول دفتر وزارت خارجه در قزوین قابل درک است و ما هم تلاش خواهیم کرد با همه محدودیتهای خود نیازهای این دفتر را تامین کرده و نگذاریم مشکلی برای این دفتر که کارآیی زیادی دارد ایجاد شود.

همتی در پاسخ به این سوال که «مجوز دفتر هنوز صادر نشده و نامه وزارت خارجه برای تعطیلی آن صادر شده است» گفت: فردی که نامه تعطیلی را نوشته مشاور یک معاون است که اختیار لازم را ندارد و اگر قرار باشد دفتر برچیده شود فقط اختیارش با وزیر امور خارجه است که این اتفاق نیفتاده و ما پیگیر هستیم و کمک خواهیم کرد مشکل حل شود.

استاندار قزوین با ابراز نگرانی خبرنگار مهر در خصوص این که ممکن است با تعطیل شدن دفتر وزارت خارجه شاهد برچیده شدن موزه ارزشمند دکتر صالحی هم باشیم با قاطعیت گفت: نگران دفتر نباشید دفتر وزارت خارجه در استان تعطیل نخواهد شد.

امیدواری به حل مشکلات دفتر وزارت خارجه در قزوین

در حال حاضر وزارت امور خارجه ۲۷ نمایندگی در سراسر کشور دارد و دیگر تمایلی ندارد که در سایر استان‌ها نمایندگی تأسیس کند و در این راستا در صورت تعطیل شدن این دفتر شاید بازگشایی دوباره آن هزینه بر و زمان بر و بسیار سخت باشد.

قزوین در مسیر تحول و افزایش مراودات خارجی که این روزها به بهانه برگزاری همایش های بین المللی ماننده جاده ابریشم، شهرداران آسیایی و نیز افزایش مناسبات تجاری با حضور هیئت های سرمایه گذاری خارجی این موضوع جدی شده است نیازمند تقویت دفتر است تا بتوانیم از ظرفیت این دفتر برای اجرای برنامه های دیپلماسی بخوبی استفاده کنیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار