مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی قزوین:
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: در حال حاضر یکی از مباحث مهمی که جزو مخاطرات بخش زیتون در این استان بوده، وجود باغ‌های مسن است.
کد خبر: ۲۹۴۱۲۸
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۷ 10 September 2016
به گزارش تابناک از قزوین، احمد مستخدمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین اظهار کرد: در حال حاضر یکی از مباحث مهمی که جزو مخاطرات بخش زیتون در استان قزوین بوده، وجود باغ‌های مسن است.

وی از باغداران و مسؤولان در خواست کرد تا با همکاری گام مؤثری در جوان‌سازی باغ‌های مسن برداشته شود چراکه با این اقدام هم عملکرد و میزان تولید این محصول بالا می‌رود و هم کاهش خسارت آفت مگس زیتون و سایر آفات مثل پسیل و بیماری لکه طاووسی که در زیتون شیوع دارد، قطع به یقین در این باغ‌ها رفع می‌شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: گام مؤثری که این سازمان برای بخش زیتون برداشته، مطرح کردن طرح جامع 5 ساله زیتون و صنایع وابسته آن به وزارت جهاد کشاورزی است.

مستخدمی ادامه داد: در این طرح همه موارد مختص به زیتون از تولید نهال برای ساخت باغ مناسب تا اصلاح و بازسازی باغ‌ها، طرح توسعه و گسترش صنایع و مسائل و مشکلات مربوط به این بخش مورد بررسی جامع قرار گرفته، به طوری که در پایان این طرح به جای میانگین عملکرد 3 تن زیتون، 7 تن میانگین عملکرد است.

این مسؤول عنوان کرد: بر همین اساس بدون اینکه بخواهیم سطح باغ‌ها را 2 برابر کنیم، عملکرد در باغ‌ها را 2 برابر کرده‌ایم؛ این اقدام بسیار ستودنی است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین بیان کرد: قطع به یقین اگر اعتباراتی که برای اجرای این طرح نیازمند هستیم، تخصیص یابد روند اجرای آن سرعت بیشتری می‌گیرد و در 5 سال آتی شاهد ظرفیت 5.2 برابری تولید محصول در باغ‌های زیتون می‌شویم.

مستخدمی گفت: یکی از اقدامات بسیار مؤثری که در افزایش بهره‌وری و عملکرد بالای زیتون در بخش باغبانی استان قزوین انجام شده، استفاده از پایه‌های جدید برای تولید ارقام روغن زیتون است؛ چراکه هدف مهم توسعه باغ‌های زیتون در کشور استحصال روغن زیتون است که با توسعه باغ‌های زیتون روغنی به خودکفایی در این زمینه می‌رسیم.

وی افزود: زیتون تنها محصول در باغبانی است که ردیف ملی دارد و به‌عنوان محصول استراتژیک بخش باغبانی در کشور مطرح شده؛ همچنین تنها محصول باغی بوده که در اقتصاد مقاومتی استان قزوین و کشور در زیرگروه تولید دانه‌های روغنی در کنار طرح توسعه گلخانه‌ها به آن پرداخته شده است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین بیان کرد: به منظور عملیاتی کردن و رسیدن به هدف بلندی که در بخش زیتون کشور وجود دارد و آن استحصال روغن است، در استان قزوین و برای نخستین بار در کشور 6 سال پیش باغ فوق متراکم 60 هکتاری خندان با ارقام متراکم و فوق متراکم زیتون مثل آرویکین و کرونایکی احداث شد.

* قزوین یکی از استان‌های مهم در امر تولید محصول زیتون است

مستخدمی ادامه داد: این باغ در حال حاضر بزرگ‌ترین باغ فوق متراکم کشور است و با تخصیص یارانه وزارت جهاد کشاورزی به منظور خرید دستگاه کمباین برداشت زیتون، نخستین کمباین برداشت زیتون در کشور از سوی استان قزوین در این باغ 60 هکتاری تهیه می‌شود.

این مسؤول با توجه به ظرفیت‌های بالای تولید محصول زیتون در استان قزوین یادآور شد: این استان یکی از استان‌های مهم در امر تولید محصول زیتون است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین به باغداران توصیه کرد: مصرف بهینه آب، اصلاح روش‌های آبیاری، هرس اصولی باغ‌های جدید و اصلاح باغ‌های جدید را جدی بگیرند.

مستخدمی بیان کرد: تمام این موارد به‌ صورت بروشور، برگزاری کلاس‌های‌ ترویجی یا با حضور در مزرعه به باغداران بیان شده است؛ همچنین کشاورزان، توصیه‌ها درباره احیای باغ‌های قدیمی و نکات تغذیه‌ای را اجرا و رعایت کنند که در نهایت موجب افزایش عملکرد و تولید محصول زیتون با کیفیت بالاتر می‌شود.

وی افزود: در بحث فرآوری هم درخواست می‌شود حداقل نکات بهداشتی را رعایت کنند چراکه در 15 روز آتی شرایط مناسب وارد شدن خسارت آفت مگس زیتون در همه باغ‌ها وجود دارد و اگر مردم کمک نکنند شاهد طغیان شدید این آفت هستیم.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین عنوان کرد: اگر کشاورزان هر نوع سؤال یا درخواستی هم داشته باشند، می‌توانند به کارشناسان این سازمان در مراکز خدمات، مدیریت شهرستان و در نهایت در ستاد سازمان مراجعه و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار